O mapeamento colaborativo e a mobilização de Conhecimentos Geográficos Poderosos na escola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2023.204972

Keywords:

Collaborative Mapping, Geography Teaching., Powerful Knowledge

Abstract

This article presents reflections from the results of a research conducted within the Postgraduate Program in Education of the State University of the Midwest - Unicentro, Irati, Paraná. This is a case study of qualitative approach carried out in a public institution of basic education in the countryside of Paraná that counted with the participation of 225 high school students, with whom didactic sequences were developed using the Google My Maps platform. Through them we sought to analyze the didactic potential presented by collaborative mapping with respect to the mobilization of powerful geographic knowledge in school, from the theoretical and methodological framework offered by the typology of Alaric Maude. We concluded that the collaborative mapping techniques mobilized and studied throughout the investigation contributed to the construction of different dimensions of powerful geographic knowledge, besides showing an interesting potential for the promotion of different knowledge related to the development of geographic thinking in basic education.

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Author Biographies

  • TAYLENE MARCELE GANZ, UNICENTRO - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO-OESTE

    Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2003), Especialização na área de Ensino de História(2005) e em Mídias e Tecnologias Aplicadas à Educação(2015), ambas pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2022). Professora do Quadro Próprio do Magistério da Secretaria de Estado da Educação do Paraná, atuante nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio desde 2003.Entre 2016 e 2020 atuou na área de Gestão Escolar no Colégio Estadual Santo Antonio em Imbituva/PR.  Atualmente é gestora no Colégio estadual do Campo Jeocondo Waldemar Bobato em Imbituva/Pr.

  • Daniel Luiz Stefenon, Universidade Federal do Paraná

    Professor no Departamento de Teoria e Prática de Ensino da Universidade Federal do Paraná - UFPR, atuando na área de Ensino de Geografia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unicentro (PPGE) e do Mestrado Profissional em Ensino de Geografia (ProfGeo), Polo IFC/Brusque. Doutor pela Faculdade de Educação da USP e Mestre em Geografia pela UFPR (2009), possui especialização em Geografia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2005), Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2003) e Bacharelado em Geografia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2005). Membro da Comissão Científica da Revista Brasileira de Educação em Geografia. Atuou como Professor de Ensino Fundamental e Médio em colégios particulares e da Rede Pública de Ensino do Estado do Paraná.

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Published

2023-12-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

GANZ, TAYLENE MARCELE; STEFENON, Daniel Luiz. O mapeamento colaborativo e a mobilização de Conhecimentos Geográficos Poderosos na escola. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 27, n. 3, 2023. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2023.204972. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/204972.. Acesso em: 13 may. 2024.