A INFLUÊNCIA DA EDUCAÇÃO ESCOLAR E FAMILIAR NA CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE CULTURAL DOS DESCENDENTES DE POLONESES: UM ESTUDO NO MUNICÍPIO DE DOM FELICIANO /RS - BRASIL.

Authors

  • Sandro de Castro Pitano Universidade Federal de Pelotas
  • Rozele Borges Nunes Instituto Federal Sul-Riograndense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2012.74250

Keywords:

Culture, School, Family, Identity, Oppression.

Abstract

Developed from the perspective of Cultural Geography, this paper addresses the process of immigration of poles in the nineteenth century who founded the colony of San Feliciano, now, called Dom Feliciano Municipality-RS, Brazil, and investigates the cultural transformations brought about historically, in its relationship with the public and private educations. Considering the educational aspect as a factor responsible for both reproduction and the transformation of cultural values of a group, analyzes the influence of two important social institutions, family and school, in the construction of cultural identity of the descendants of poles. Noting that the school does not receive the customs traditionally grown in the family environment, the deployment of research probes and simultaneously highlights the risk of invasion and oppression by the cultural institution that, in principle, should be guided by the plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandro de Castro Pitano, Universidade Federal de Pelotas
    Professor adjunto do departamento de geografia da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL).
  • Rozele Borges Nunes, Instituto Federal Sul-Riograndense
    Professora do Instituto Federal Sul-Riograndense (IF - SUL).

References

DACANAL, José Hildebrando (org.). RS: Imigração e colonização. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1980.

GARDOLINSKI, Edmundo. “Im igração e Colonização Polonesa”. IN: BECKER, Klaus. GRITTI, Isabel Rosa. Imigração e Colonização Polonesa no Rio Grande do sul: a emergência do preconceito. Porto Alegre: Martins Livreiro, 2004.

HALL, Stuart. “Quem precisa de Identidade?” IN: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

IBGE, 2000 pesquisado em (censo) em 15/08/08.

LANDO, Aldair Marli & BARROS, Eliane Cruxên. “Capitalismo e colonização”. IN: PESAVENTO, SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

STAWINSKI, Alberto Victor. Primórdios da imigração polonesa no Rio Grande do Sul (1875-1975). Caxias do Sul: UCS, 1976.

TOPACZEWSKI, Ladislau. Memórias de Nosso Torrão Natal. Dom Feliciano, 1961.

TWORKOWSKI, Irene & RAKOWSKI, Zeno. Dom Feliciano. Dom Feliciano, 1984.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. IN: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

Published

2012-08-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

PITANO, Sandro de Castro; NUNES, Rozele Borges. A INFLUÊNCIA DA EDUCAÇÃO ESCOLAR E FAMILIAR NA CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE CULTURAL DOS DESCENDENTES DE POLONESES: UM ESTUDO NO MUNICÍPIO DE DOM FELICIANO /RS - BRASIL. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 16, n. 2, p. 25–36, 2012. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2012.74250. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/74250.. Acesso em: 25 may. 2024.