The pedagogical content knowledge in the professional practice of geography teachers

Authors

  • Claudivan Sanches Lopes Universidade Estadual de Maringá
  • Nídia Nacib Pontuschka Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2015.79809

Keywords:

Geography. Formation of the Geography teacher. Profissionality. Teachers’ knowledge. Pedagogical Content Knowledge.

Abstract

Current essay describes and analyzes the production and development of the pedagogical content knowledge (PCK), a category of teaching knowledge deve- loped by Lee S. Shulman in the professional practice of Geography teachers. The importance of knowledge for the development of teaching profissionality and the strengthening of the professional identity are discussed in the wake of research underscoring teaching knowledge. Essay comprises bibliographical research with a focus on this theme and data from observations in the classroom and interviews with five experienced teachers, hailing from Maringá-PR, Brazil, who are experts in school curriculum. The development of PCK by the teachers is one of the signs of special comprehension of geographic contents that quality teaching demands and, at the same time, reveals control of the profession. Current paper contri- butes towards the formation processes of the teachers and the strengthening of their professional identity. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Claudivan Sanches Lopes, Universidade Estadual de Maringá
    Professor do Departamento de Geografia na Universidade Estadual de Maringá.
  • Nídia Nacib Pontuschka, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Professora, Doutora, da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP.

References

ALLAIN, L. R. Ser professor: o papel dos dilemas na construção da identidade profissional. São Paulo: Annablume, 2005.

ASCENÇÃO, V. O. R. Os conhecimentos docentes e a abordagem do relevo e suas dinâmicas nos anos finais do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: . Acesso em: 13 jan. 2013.

AVALOS, B. El nuevo profesionalismo: formación docente inicial y continua. In: FANFANI, E. T. (Org.). El oficio de docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007. p. 209-237.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Setenta, 2007.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

BOLÍVAR, A. Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, Granada, Espanha, ano 9, n. 2, p. 1-39, 2005. Disponível em: <http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART6.pdf>. Acesso em: 20 out. 2006.

CALLAI, H. C. O ensino de geografia: recortes espaciais para análise. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al. (Orgs.). Geografia em sala de aula: prática reflexões. Porto Alegre: UFRGS, 2001. p. 57-63.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Unijuí, 1998.

GESS-NEWSOME, J.; LEDERMAN, N. G. Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science teaching. Dordrecht: Kluwer, 1999.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p. 33-61.LACOSTE, Y. A pesquisa e o trabalho de campo: um problema político para os pesquisadores, estudantes e cidadãos. Boletim Paulista de Geografia, Associação dos Geógrafos Brasileiros, São Paulo, n. 84, p. 77-92, 2006.

LIBÂNEO, J. C. Didática e epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. In: VEIGA, I. P.; D’AVILA, C. (Orgs.). Profissão Docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008.

LOPES, C. S.; PONTUSCHKA, N. N. Mobilização e construção de saberes na prática pedagógica do professor de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 89-104, 2011.

KAISER, B. O geógrafo e a pesquisa de campo. Boletim Paulista de Geografia, Associação dos Geógrafos Brasileiros, São Paulo, n. 84, p. 93-104, 2006.

MONBEIG, P. Novos estudos de geografia humana brasileira. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1957.

MONTEIRO, A. M. F. C. Ensino de história: entre saberes e práticas. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

MONTERO, L. A construção do conhecimento profissional docente. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Educação, Porto Alegre, ano 22, n. 37, p. 7-37, 1999.

PONTUSCHKA, N. N. O conceito de estudo do meio transforma-se... em tempos diferentes, em escolas diferentes, com professores diferentes. In: VESENTINI, J. W. (Org.). O ensino de geografia no século XXI. Campinas: Papirus, 2004, p. 249-288.

PONTUSCHKA, N. N. A geografia: ensino e pesquisa. In: CARLOS, A. F. A. (Org.). Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto. 2001. p. 111-142.

PONTUSCHKA; N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

RAMOS, V.; GRAÇA, A. B. S.; NASCIMENTO, J. V. O conhecimento pedagógico do conteúdo: estrutura e implicações à formação em educação física. Revista brasileira de educação física e esporte, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 161-171, 2008.

SACRISTÁN, J. G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto, 1995. p. 63-92.

SHULMAN, L. S. El saber y entender de la profesión docente. Estúdios Públicos, Santiago, Chile, n. 99, p. 195-224, 2005a.

SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. Granada, Espanha, ano 9, n. 2, p. 1-30, 2005b. Disponível em:<http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf>. Acesso em: 27 maio 2007.

SILVA, M. P.; CARVALHO, W. L. P. O desenvolvimento do conhecimento pedagógico do conteúdo de sexualidade na vivência das professoras. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 11, n. 1, p. 73-82, 2005.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

Published

2015-04-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

LOPES, Claudivan Sanches; PONTUSCHKA, Nídia Nacib. The pedagogical content knowledge in the professional practice of geography teachers. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 19, n. 1, p. 76–92, 2015. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2015.79809. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/79809.. Acesso em: 31 may. 2024.