As Inquietações Dannunzianas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i31p28-41Keywords:
Gabriele D’Annunzio, Ethos, Italian theaterAbstract
The vast production of Gabriele D’Annunzio shows unambiguously his consistent erudition and, therefore, would not be an exaggeration to say that he reaches his peak when devoting himself to the theater. His plays deny the bourgeois and veristic drama in the late 19th century by proposing the creation of great tragic modern myths, inspired by the Greek theater, by the philosophy of Friedrich Nietzsche, and by the Aristotle’ Poetics. The poet yearned to recover and reinvent the spirit of tragic theater, which he did with a modern language, not always understood by the public at the time. The several physical and social spaces frequented by D’Annunzio appear in all of his productions, transforming his life in true inspiration for his creations, and his experience in work of art, thus creating a favorable scenario to his existence and in response to his concerns, which will be real, complete, in the theatrical sceneDownloads
References
ANTONUCCI, G. Introduzione a D’Annunzio drammaturgo. In D’ANNUNZIO, G.Tutto il Teatro. Vol. 1. Roma: Newton Compton, 1995, p. 2798-2806.
ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. São Paulo: Ars Poetica, 1993.
CASTRO, M. A. de. Época e tempo poético. In Leitura:Questões. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2015a, p.278-283
CASTRO, M. A. de. História dos sentidos das artes e época. In Leitura:Questões. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2015b, p.284-316.
D’ANNUNZIO, G. Fedra. In: D’Annunzio Tutti i romanzi, novelle, poesie, teatro. Org.: Giovanni Antonucci e Gianni Oliva. Milano: Garzanti, 1995, p.3557-3651
D’ANNUNZIO, G. Il fuoco. In: D’Annunzio Tutti i romanzi, novelle, poesie, teatro. Org.: Giovanni Antonucci e Gianni Oliva. Milano: Garzanti, 1995, p.977-1216.
D’ANNUNZIO, G. Il martirio di San Sebastiano. Roma: Elliot, 2013.
D’ANNUNZIO, G. Il Piacere. In: D’Annunzio Tutti i romanzi, novelle, poesie, teatro. Org.: Giovanni Antonucci e Gianni Oliva. Milano: Garzanti, 1995, p.13-282.
D’ANNUNZIO, G. La figlia di Iorio. In: D’Annunzio Tutti i romanzi, novelle, poesie, teatro. Org.: Giovanni Antonucci e Gianni Oliva. Milano: Garzanti, 1995, p.3212-3288.
D’ANNUNZIO, G. Notturno. In: D’Annunzio Tutti i romanzi, novelle, poesie, teatro. Org.: Giovanni Antonucci e Gianni Oliva. Milano: Garzanti, 1995, p.1947-2026.
FARIA, F. de P. As marcas europeias nos saberes decadentistas brasileiros. In Cadernos Neolatinos, Rio de Janeiro: IV(3), set. 2011. http://bit.ly/2hx9L5X Acesso: 5/05/2016.
GIAMMARCO, M. Progettualità e invenzione nel testo di D’Annunzio. Roma: Carocci, 2005.GUIDA, A. Palavra. In CASTRO, M. A. de (org.). Convite ao pensar. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2014, p. 185-186.
NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra.Um livro para todos e para ninguém. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia, ou helenismo e pessimismo. 3. ed. Trad. Jacó Guinsburg. São Paulo: Companhia de Bolso, 2012.
PRAZ, M. D’Annunzio e l’amor sensual della parola. In ______. La carne, la morte e il diavolo.Milano: Mondadori, 1988, p. 399-449.
SQUAROTTI, G. B. Invito alla lettura di D’Annunzio. Milano: Ugo Mursia, 1993. STAIGER, E. Conceitos fundamentais da poética. Trad. Celeste Aída Galeão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista de Italianística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista retém os direitos patrimoniais dos artigos e os publica simultâneamente sob uma Licença Creative Commons-Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações.