Modern Classicismo. Margherita Sarfatti and the Novecento Italiano, between Brazil and United States

Authors

  • Ana Gonçalves Magalhães Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i37p37-57

Keywords:

Margherita Sarfatti, Italian modern art, Novecento italiano, São Paulo Museum of Modern Art, Collecting, Cultural diplomacy

Abstract

This essay aims at analyzing the presence of Italian art critic, Margherita Sarfatti, in South America, and her role in the making of the collection of the São Paulo Museum of Modern Art (MAM) - nowadays belonging into the collections of the Mu- seum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP). Founder of the so-called Novecento Italiano, in the fascist era in Italy, Sarfatti was very active in the promotion of Italian modern art in the American continent, during trips that she took, respectively, to Brazil, Argentina, and later to the United States. We thus intend to ana- lyze how Sarfatti and her notion of Italian modern art were received in Brazil and in the United States, before and after the II World War, so as to understand the making of the first public collection of modern art in South America in the larger framework of Italian diplomacy, before and after the fall of fascism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Gonçalves Magalhães, Universidade de São Paulo

    Historiadora da arte, Professora Livre-docente, Curadora e Vice-Diretora do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC USP). Foi coordenadora editorial da Fundação Bienal de São Paulo entre 2001 e 2008. Membro do Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA) desde 2000. Possui bacharelado em História pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, 1992), mestrado em História da Arte e da Cultura pela mesma universidade (1995), doutorado em História e Crítica da Arte pela Universidade de São Paulo (USP, 2000), e a livre-docência pela Universidade de São Paulo (2015). É docente do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte e docente e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Museologia, ambos da Universidade de São Paulo. Foi Coordenadora da Divisão de Pesquisa em Arte, Teoria e Crítica do MAC USP (até agosto de 2018). Assessora Ad Hoc da FAPESP, da CAPES e do CNPq. Foi professora visitante na Università degli Studi di Milano (2011), Université Paris 8 - Saint Denis (2014), pesquisadora convidada no Getty Research Institute (2016), e atualmente é professora convidada no Programa de Mestrado do Instituto de História da Arte da Universidade de Viena.

References

ALMEIDA, F. A. de. O franciscano Francisco. São Paulo: Pioneira, 1976.

BERTONHA, J. F. Fascism and Italian communities in Brazil and in the United States: a comparative approach Italian Americana, Providence, 19, 2, 2001, p. 146-157.

BOSSAGLIA, R. Il Novecento Italiano. Milano: Charta, 1995 [1a ed. 1976].

BRAUN, E.; ROSENTHAL, N. Cat. exp. Italian Art in the Twentieth Century: Painting and Sculpture, 1900-1988. Londres: Prestel, 1989.

BREST, J. R. La pintura brasileña contemporánea. Buenos Aires: Editorial Poseidon, 1945. De Chirico, Carrà y la Pintura Italiana del Novecientos. Histonium, ano VIII, n. 87, agosto de 1946, p. 487-494.

COOPER, D; SOBY, J. T.: LONGHI, R. Guttuso: [catálogo] April 7 to April 28, 1958. ACA Gallery/Heller Gallery New York. Trad. John. W. Miller. Genève: Editions Internationales, 1958.

NOVECENTO Italiano. [catálogo] Buenos Aires: Amigos del Arte, VIII, set, 1930. Exposição de Pintura Italiana Moderna. [catálogo] Rio de Janeiro: Studio di Arte Palma, maio 1947.

ARTISTAS italianos de hoy. [catálogo] Buenos Aires: Galería Müller, jul. 1947 (Colección Victor Manuel Barbaroux).

BUCCARELLI, P; SOBY, J. T. Arte italiana del XX secolo da collezioni americane. Galleria Nazionale d’Arte Moderna di Roma, 16 de julho a 18 de setembro de 1960. Milano: Silvana Editoriale d’Arte, 1960.

ESCREVEU a biographia de Mussolini. Diário da Noite. Rio de Janeiro, 29 set. 1939, p. 3.

DISTINGUISHED VISITORS. The Bulletin of the Museum of Modern Art, Vol. 1, No. 9, May, 1934, p. 4.

D’URSO, S. Margherita Sarfatti: dal mito del Dux al mito americano. Venezia: Marsilio, 2003.

FEDERZONI, L. Parole fasciste al Sud America. Bologna: N. Zanichelli, 1938.

FERRARIO, R. Margherita Sarfatti: la regina dell’arte nell’Italia fascista. Milano: Mondadori, 2015.

FRAIXE, C.; PICCIONI, L.; POUPAULT, C. (orgs.). Vers une Europe latine: acteurs et enjeux des échanges culturels entre la France et l’Italie fasciste. Bruxelas: P.I.E. Peter Lang; INHA, 2014.

FREITAS, P. M. S. Grupo Santa Helena e o universo industrial paulista (1930-1970). In: LODO, G.; HARGRAVE, I. et al. (orgs.). Atas do VII Encontro de História da Arte. Os caminhos da história da arte desde Giorgio Vasari: consolidação e desenvolvimento da disciplina. Campinas: IFCH/UNICAMP, 2012, p. 366-377.

GIACON, D. Cortina, 1941. Rivista L’Uomo Nero: Materiali per una storia delle arti della modernità, v. 3, n. II, set. 2005, p. 51-68.

GUTMAN, D. El amor judío de Mussolini: Margherita Sarfatti, del fascismo al exilio. Buenos Aires: Lumiere, 2006.

LA GRANDE scrittrice e intenditrice d’arte, Margherita Sarfatti è giunta ieri a Rio. Fanfulla. São Paulo, 21 ago, 1930, s.p.

LIFFRAN, F. L’Égerie du Duce. Paris: Seuil, 2009.

MAGALHÃES, A. G. Achille Funi nella Collezione del MAC USP. Rivista L’Uomo Nero: Materiali per una Storia delle Arti della Modernità. Milano. Università degli Studi di Milano. Mimesis, Nuova Serie, ano VIII, no 7-8, set. 2011, p. 349-358. Classicismo moderno. Margherita Sarfatti e a pintura italiana no acervo do MAC USP. São Paulo: Alameda Editorial, 2016.

MILLIET, S. Marginalidade da pintura moderna. São Paulo: Coleção “Departamento de Cultura”

XXVIII, 1942. Abril, 15 In: MILLIET, S. Diários críticos (Vol. VI). São Paulo: Martins Fontes/Edusp, 1981, p. 75-77.

MOREL, E. Porque amei Mussolini. A cigarra, Rio de Janeiro, fevereiro de 1945, p. 8-9, p.140, p.154-155.

NOTARI, U. La donna tipo tre. Milano: Società Anonima Notari (Istituto Editoriale Italiano), 1929.

MARGHERITA SARFATTI fala-nos da missão que vem cumprir na América: arte de hontem e de hoje – Expressões e valores – Arte italiana de 1900. O Paiz. Rio de Janeiro, 22 ago. 1930, p.5.

PEDROSA, M. Os italianos – sobretudo os jovens. Correio da Manhã. Artes Plásticas. Rio de Janeiro, 17 de maio de 1947, p. 31.

PONTIGGIA, E. Il Novecento Italiano. Milano: Abscondita, 2003.

PONTIGGIA, E.; COLOMBO, N. (orgs.). Cat. exp. Milano anni trenta, l’arte e la città. Milano: Mazzotta, 2004, p. 60-63 e p. 323-325.

POZZOLI, V. 1946! Porque Pietro Maria Bardi decide deixar a Itália e partir para o Brasil? In: MAGALHÃES, A. G; RUSCONI, P.; MIGLIACCIO, L. (orgs.). Modernidade Latina. Os italianos e os centros do modernismo latino-americano. São Paulo: MAC USP, 2013, s.p. (disponível em: http://www.mac.usp.br/mac/conteudo/academico/publicacoes/anais/modernidade/pdfs/VIVIAN_PO RT.pdf).

RONQUI, A. A. Mario Sironi nas chamadas Coleções Matarazzo do MAC USP. Revista Ars, vol. 15, no. 29, 2017, p. 101-120.

ROSSI, M. C. Una pulseada por la abstracción: Romero Brest entre Margherita Sarfatti y Lionello Venturi In: GIUNTA, A; COSTA, L. M. (orgs.). Arte de pós-guerra: Jorge Romero Brest y la Revista Ver y Estimar. Buenos Aires: Paidós, 2005, p. 51-69.

SARFATTI, M. Espejo de la pintura actual. Buenos Aires: Argos (Col. Arte y los artistas), 1947.

SARFATTI, M. Giorgione, el pintor misterio. Buenos Aires: Editorial Poseidon, 1944.

SARFATTI, M. Tiziano o de la fe en la vida. Buenos Aires: Editorial Poseidon, 1944.

SARFATTI, M. L’America, ricerca della felicità. Milano-Verona: Mondadori, 1937.

SARFATTI, M. Storia della pittura moderna. Roma: Cremonese, 1930.

SARFATTI, M. Psicologia da mulher norte-americana. O Jornal. Rio de Janeiro domingo, 22 dez 1935, 3a Secção, p. 3.

SARFATTI, M. L’Arte e il Fascismo. In: POMBA, G. L. (org.) La civiltà fascista. Torino: Unione Tipografica Torinese, 1928, p. 210-219.

SARFATTI, M. The Life of Benito Mussolini. Londres: Thornton Butterworth, 1925.

SOBY, J. T.; BARR, A. (orgs.). Twentieth Century Italian Art. Nova York: The Museum of Modern Art, 1949.

SULLIVAN, B.; CANNISTRARO, P. Il Duce’s Other Woman. Nova York: William Morrow & Company, 1993.

UMA BIBLIOTHECA original e pratica. Revista da Semana, Seção Ornamentação do Lar. Rio de Janeiro, 11 fev. 1939, p. 48.

ZANINI, W. Arte no Brasil nas décadas de 1930-40. O Grupo Santa Helena. São Paulo: Edusp/Nobel, 1991.

ZUFFI, P. (org.). Arte contemporaneo italiano. Santiago de Chile: Talleres Zig-Zag, 1946.

Published

2018-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Magalhães, A. G. (2018). Modern Classicismo. Margherita Sarfatti and the Novecento Italiano, between Brazil and United States. Revista De Italianística, 37, 37-57. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i37p37-57