From neorealism to italian comedy

Authors

  • Fernanda Stucchi Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p14a22

Keywords:

Italian Cinema, Neorealism, Italian Comedy, Commedia all'italiana, Stereotypes

Abstract

The neorealist period of Italian cinema began in the immediate aftermath (1945), with its most important and intense production period between 1945 and 1948. At the same time, the “commedia all’italiana” was developed, with its own characteristics, with power of attraction within the Italian public. In the “commedia all’italiana” there is a continuation of neorealist themes (social differences and post-war Italy, unemployment, agrarian issues, homelessness, etc.), which could be tackled with less fear of the pressure of censorship, since this kept its attention tended with more commitment to the ‘serious’ cinema. The public was attracted by the way in which arguments were treated, less crude and sad than that of neorealist cinema: for this type of cinema allowed the identification of the public with stories similar to its own and with social themes that addressed the difficulties by which all passed, provided they were treated in a comical and amusing way. The “commedia all’italiana” presents a catalog of Italian stereotypes at a time when a new national identity was being built and felt the need to leave in search of new paths to be followed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernanda Stucchi, Universidade de São Paulo

    Graduada em Letras pela FCL-Ar/UNESP, recebeu o título de Dottoressa Magistrale em Cinema, Televisão e Produção Multimídia no DAMS (Disciplinas das Artes, da Música e do Espetáculo) da Università di Bologna, convalidado como mestrado em Imagem e Som pela UFSCar. Atualmente, está terminando o mestrado em Língua, Literatura e Cultura Italianas pela FFLCH/USP

References

BRUNETTA, G. P. Storia del cinema italiano. Vol. 3. Dal neorealismo al miracolo economico 1945-1959. 3a ed. Roma: Editori Riuniti, 2001.

BRUNETTA, G. P. Storia del cinema italiano. Vol. 4. Dal miracolo economico agli anni novanta. 3a ed. Roma: Editori Riuniti, 2001.***

CASTELLANI, R. Dois vinténs de esperança [DVD]. Itália: Universalcine, 1951.

COMENCINI. L. Pão, amor e fantasia [DVD]. Itália: Titanus, 1953.

DE PASCALIS, I. A. Commedia nell’Italia contemporanea. Milano: Il Castoro, 2012.

DE SICA, V. Ladrões de bicicleta [DVD]. Itália: Produzioni De Sica, 1948.

DE SICA, V. Vítimas da Tormenta [DVD]. Itália: Società Cooperativa Alfa Cinematografica, 1946.

DUVIVIER, J. O pequeno mundo de Don Camilo [DVD]. Itália/ França: Rizzoli-Amato, Francinex, 1952.

D’AMICO, M. La commedia all’italiana. Il cinema comico in Italia dal 1945 al 1975. Milano: Il Saggiatore, 2008.

FABRIS, M. O neo-realismo cinematográfico italiano. São Paulo: Edusp/FAPESP, 1996.

FERRONI, G. Profilo storico della letteratura italiana. Vol. II. Milano: Einaudi Scuola, 1992.

GIACOVELLI, E. Breve storia del cinema comico in Italia. Torino: Lindau, 2002.

GIACOVELLI, E. La commedia all’italiana. La storia, i luoghi, gli autori, gli attori, i film. Roma: Gremese Editore,1995.

MONICELLI, M. A grande guerra [DVD]. Itália/ França: Dino De Laurentiis Cinematografica, Gray-Film , 1959.

MONICELLI, M. Os eternos desconhecidos. Itália: Vides Cinematografica, Lux Film, Cinecittà, 1958.

ROSSELLINI, R. Alemanha, ano Zero [DVD]. Itália/Alemanha/França: Tevere Film, Salvo D’Angelo Produzione, 1948.

ROSSELLINI, R. Paisà [DVD]. Itália: O.F.I., Rod E. Geiger, 1946.

ROSSELLINI, R. Roma, cidade aberta [DVD]. Itália: Excelsa Film, Minerva Film, 1945.

SCOLA, E. O terraço [DVD]. Itália/ França: Dean Intern, Les Film Marceau Cocinor, 1980.

VILLA, F. Il neorealismo e l’avvento del cinema moderno in Italia. In: BERTETTO, P. (Org.).Introduzione alla storia del cinema. Autori, film, correnti. Torino: UTET, 2002, p.157-176.

VISCONTI, L. A terra treme [DVD]. Itália: Universalia, 1948.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Stucchi, F. (2019). From neorealism to italian comedy. Revista De Italianística, 39, 14-22. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p14a22