Reading Practices in Portuguese Language from BNCC: what are they based on and how to proceed inside the classroom?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p5-26

Keywords:

Axis of reading, Reading abilities, Reading skills, Basic education, Literacy

Abstract

The National Common Core Curriculum – BNCC (BRASIL, 2018) determines the pedagogical reading practices to be developed in basic education. However, this official curricular document does not clarify the theoretical foundation for the axis of reading in Portuguese language classes. Therefore, there is a lack of theoretical support for the teacher’s planning of reading practices. In this scenario, this research aims to investigate the axis of reading proposed by the BNCC regarding Portuguese language, from the sixth to the ninth grade, in terms of the document’s proposal, its theoretical bases and the didactic possibilities of its key concepts. Methodologically, this is a qualitative research of documental and bibliographical approach. The results of the analyses offer subsidies, so that the Portuguese language teacher can prepare theory-based reading activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. M. (VOLOCHÍNOV, V. N.). Marxismo e Filosofia da linguagem. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BRAIT, B. O texto nas reflexões de Bakhtin e do Círculo. In: BATISTA, R. de O. (org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola, 2016. p. 13-30.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF. 1998.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC; SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Saeb: Resultados. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb/resultado. Acesso em: 20 abr. 2021.

BUTLEN, M. A leitura: uma prática cultural polimorfa. Leitura: Teoria e prática, Campinas, v. 33, n. 32, p. 13-34, 2015. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/408/254. Acesso em: 18 nov. 2020.

CADERNOS PUC 16. Linguística (Leitura). São Paulo: EDUC – Editora da PUC; Cortez, 1983.

CARRELL, P. The language teacher. Can reading strategies be successfully taught? Georgia State University, 1998. Disponível em: http://www.jalt-publications.org/tlt/files/98/mar/carrell.html. Acesso em 20 nov. 2020.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas: Kaygangue, 2005. p. 159-177.

FÁVERO, L. L. Coesão e coerência textuais. 11 ed. São Paulo: Ática, 2006.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

FIORIN, J. L. Leitura e dialogismo. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. M. K. (org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 41-59.

GERALDI, J. W. (org.) O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, 1984.

GERHARDT, A. F. L. M. Uma visão sociocognitiva da avaliação em textos escolares. Educação e sociedade, Campinas, v. 27, n. 97, p. 1181-1203, set./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000400006. Acesso em: 12 abr. 2021.

KATO, M. A. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

KOCH, I. G.V. A construção sociocognitiva da referência. In: MIRANDA, N. S.; NAME, M. C. (org.). Linguística e cognição. Juiz de Fora: Ed. UFJR, 2005.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos da Metodologia Científica. 3.ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1991.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455-479, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8645275. Acesso em: 13 mar. 2019.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Aspectos teóricos e sequências didáticas para a produção escrita de gêneros discursivos. Letras & Letras, v. 31, p. 132-157, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/30598/16710. Acesso em: 13 mar. 2019.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Sequência didática para leitura de reportagem. In: BARROS, E. M. D. de; STRIQUER, M. dos S. D.; STORTO, L. J. (org.). Propostas didáticas para o ensino da Língua Portuguesa. Campinas: Pontes, 2018, v. 1, p. 71-90.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

OLIVEIRA, M. B. F. de. Contribuições do círculo de Bakhtin ao ensino da língua materna. Revista do GELNE, v. 4, nº 1/2, p. 129-131, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9135. Acesso em: 12 abr. 2021.

PEREIRA, M. T. G. Leitura e Intertextualidade: o cruzamento de leituras e práticas textuais. In: VALENTE, A. (Org.). Língua, Linguística e Literatura. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 1998. p. 279-291.

ROJO, R. Letramentos escolares: coletâneas de textos nos livros didáticos de Língua Portuguesa. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 433-465, 2010. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p433. Acesso em: 22 fev. 2021.

SOLE, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUSA, L. B. de; GABRIEL, R. Fundamentos cognitivos para o ensino da Leitura. Signo, v. 34, n. 57. Santa Cruz do Sul, p. 47-63, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v34i57.1201. Acesso em: 03 abr. 2021.

TAGLIEBER, L. K. Critical reading and critical thinking: the state of the art. Ilha do Desterro, n. 38. Florianópolis, p. 15-37, jan./jun. 2000. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x. Acesso em: 25 mar. 2021.

TODOROV, J. C.; MOREIRA, M. B. O conceito de motivação na psicologia. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 119-132, jun. 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1517-55452005000100012. Acesso em: 28 abr. 2021.

VARGAS, D. da S. Por uma visão cognitivista do processo de inferenciação em leitura. Ciências & Cognição, v. 20, n. 2, p. 313-330, 2015. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/1024. Acesso em: 23 mar. 2021.

VIANA, F. L. et al. O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 1-30, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227172. Acesso em: 15 jan. 2021.

VIANIN, P. Estratégias de ajuda a alunos com dificuldades de aprendizagem. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

2021-12-09

How to Cite

ROSSI, Maria Aparecida Garcia Lopes. Reading Practices in Portuguese Language from BNCC: what are they based on and how to proceed inside the classroom?. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 5–26, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p5-26. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185241.. Acesso em: 24 may. 2024.