Teaching argumentation and critical reading of the media: a proposal for developing argumentative capacity
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p128-153Keywords:
Media Literacy, Argumentative strategies, Advertising, Basic education, High schoolAbstract
Current studies on teaching argumentation have pointed to the difficulties teachers face in developing their students' argumentative capacity. Therefore, we present a proposal for action already carried out with 3ʳᵈ year high school students. This experience aims to contribute, in some way, to teaching, by indicating the emerging potential of the coordination between the methodological procedures of reading media criticism and the teaching of argumentation, in order to make it more meaningful and capable of supplanting the instrumental perspective, focused almost exclusively on training for external evaluations. Based on two advertisements for Havaianas sandals, in addition to official documents, our analyses is supported by the works of Azevedo (2022, 2016 and 2019), Piris (2021), Baccega (2013 and 2009), Freire (2001 [ 1959] and 1983), Marcuschi (2007), Wilson (2013), Kellner and Share (2008). As such, the analyses allowed us to confirm that our proposal resulted in the group in which the work was carried out, enhancing their capacity for argumentation, which was attested in their oral and written productions.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. Tradução Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
AZEVEDO, I. C. M. A argumentação no Exame Nacional do Ensino Médio: os múltiplos percursos discursivos seguidos por jovens em processo de formação. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
AZEVEDO, I. C. M. Capacidades argumentativas de professores e estudantes da educação básica em discussão. In: PIRIS, E. L.; FERREIRA, M. O. (orgs.) Discurso e Argumentação em múltiplos enfoques. Coimbra: Grácio Editor. 2016, p. 167-190.
AZEVEDO, I. C. M. Como desenvolver capacidades argumentativas: guia teórico-prático para professores de educação básica. Sergipe, 2022. DOI: http://doi.org/10.13140/RG.2.2.36838.70722.
BACCEGA, M. A. Comunicação & Educação: do mundo editado à construção do mundo. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 2, n. 2, p. 176-187, 2013. DOI: http://doi.org/10.5216/c&i.v2i2.22853.
BACCEGA, M. A. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 19-28, 2009. DOI: http://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v14i3p19-28.
BONAMI, B. O que são literacias de mídia e como elas impactam o futuro da educação? 2011. Disponível em: https://itsrio.org/pt/artigos/o-que-sao-literacias-de-midia-e-como-elas-impactam-o-futuro-da-educacao/. Acesso em: 05 jun. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2000.
BRASIL. PCN +: ensino médio. Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: Ministério da Educação, s/d.
CARVALHO, N. O texto publicitário em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2014.
DIOGUARDI, G. Argumentação e redes sociais: o tweet como gênero e a emergência de novas práticas comunicativas. 2014. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. DOI: http://doi.org/10.11606/D.8.2014.tde-28112014-192311.
FREIRE, P. Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo. In: FÁVERO, O. (org.). Cultura popular e educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal, 1983, p. 99- 126.
FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, [1959] 2001.
GIOVANI, B. P.; CARVALHO, C. Educação midiática é essencial para a leitura crítica de mundo, incorporando a tecnologia como linguagem e cultura. ComCiência, dossiê 230, 2021. Disponível em: https://www.comciencia.br/educacao-midiatica-e-essencial-para-a-leitura-critica-de-mundo-incorporando-a-tecnologia-como-linguagem-e-cultura/. Acesso em: 07 out. 2023.
GRÁCIO. R. A. A interacção argumentativa. Coimbra: Grácio Editor, 2010.
HOFF, T. M. C. O texto publicitário como suporte pedagógico. Comunicação & Educação, n. 12, ano XII, p. 29-38, 2007. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v12i2p29-38.
KELLNER, D. Technological transformation, multiple literacies and the re-visioning of education. E-Learning, v. 1, n. 1, p. 9-37, 2004. DOI: https://doi.org/10.2304/elea.2004.1.1.8.
KELLNER, D.; SHARE, J. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Revista Educação e Sociedade, v. 29, n. 104 esp., p. 687-715, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000300004.
KLEIMAN, A. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagens em(Dis)curso, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300005.
LEITÃO, S. O trabalho com argumentação em ambientes de ensino-aprendizagem: um desafio persistente. Uni-pluriversidad, v. 12, n. 3, p. 23-37, 2012. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/557422. Acesso em: 13 abr. 2023.
MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
MATEUS, S. Pode uma imagem ser um argumento? Revista Famecos - mídia, cultura e tecnologia, v. 23, n. 2, n.p., 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.21445.
MORAN, J. M. Os meios de comunicação na escola. 2013. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/c_ideias_09_021_a_028.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023.
PAIVA, R.; GABBAY, M. Leitura crítica e cidadania: novas perspectivas. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 32, 2009, Curitiba. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2009.
PEREIRA, C. C.; NEVES, J. S. B. Ler / falar / escrever. Práticas discursivas no ensino médio: uma proposta teórico metodológica. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.
PIRIS, E. L. O ensino de argumentação como prática social de linguagem. In: GONÇALVES-SEGUNDO, P. R.; PIRIS, E. L. Estudos de linguagem, argumentação e discurso. Campinas: Pontes Editores, 2021, p. 135-153.
WERRI, A. P. S.; MACHADO, M. C. G. A função social da educação para Paulo Freire (1958-1965). In: Seminário de Pesquisa do programa de Pós-Graduação em Educação – UEM, 2008, Maringá. Disponível em: https://histedbrantigo.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/wkccexY.doc. Acesso em: 07 out. 2023.
WILSON, C. et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para a formação de professores. Brasília: UNESCO, UFTM, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alexandre Marques Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.