Behind the scenes of Science: argumentation, history, and philosophy in Physics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p321-340

Keywords:

Physics Teaching, Argumentative practice, Scientific literacy, Nature of science, Newton's Laws

Abstract

Research in the field of science education has shown the significance of historical-philosophical approaches and argumentation for a reflective education. This article aims to understand the importance of the history and philosophy of science in relation to the teaching of argumentation in Physics, with a focus on Newton's laws. To this end, a literature review on the subject was conducted, followed by the development and application of activities with high school students in a state public school in Aracaju, (Sergipe, Brazil). The results indicate the development of a more contextualized understanding of science, the inclusion of scientific procedures such as the construction of explanations and the use of justifications, the increased sophistication of the arguments as the topics discussed involved social and ethical aspects, and the mobilization of knowledge acquired inside and outside Physics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Érika Cristina Meneses de França, Universidade Federal de Sergipe

    Doutoranda pela Universidade Federal de Sergipe (Brasil).
    Professora efetiva da rede estadual de ensino de Sergipe (Brasil)

  • Aline Dortas Leal, Universidade Federal de Sergipe

    Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (Brasil)

References

ALVES, L. A. M. História da educação - uma introdução. Porto: FLUP, 2012.

BATISTA, I. L. Einstein e as interfaces entre história, filosofia e ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física. São Paulo, v. 27, n. 1, jan./mar. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ss/v3n4/a14v3n4.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2000.

CARVALHO, A. M. P. et al. O construtivismo e o ensino de ciências. São Paulo: Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Ciências na escola de 1º grau. São Paulo: SE/Cenp, 1990.

CENTROESPIRITACEFI. Gentiliza. Youtube, 21 fev. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Gab5_hq7pCA. Acesso em: 19 nov. 2023.

CIVIERO, P. A. G.; LIVRAMENTO, S.; OLIVEIRA, F. P. Z.; FRONZA, K. R. K. Uma análise dos livros didáticos de Matemática e Física: Intersecções de temas de História e Filosofia da Ciência. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 15, 2016. Anais […]. Florianópolis: SBHC, 2016. Disponível em: http://www.15snhct.sbhc.org.br/resources/anais/12/1473816361_ARQUIVO_ARTIGOHFC.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

GUIMARÃES, R. R.; MASSONI, N. T. O uso do modelo padrão de argumentação de Stephen Toulmin no ensino de ciências no âmbito da disciplina de Física: alguns resultados de pesquisa e reflexões a partir de debates em sala de aula. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 3, p. 487-502, 2020. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/2083. Acesso em: 19 nov. 2023.

KUHN, D. Science as argument: Implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, v. 77, p. 319-337, 1993.

LEITÃO, S. Argumentação e Desenvolvimento do Pensamento Reflexivo. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 20, n. 3, p. 454-462, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/ybbn9YVRhzTLyZbvWmZdcNf/?lang=pt#. Acesso em: 19 nov. 2023.

LEITE, M. R. V.; GUARNIERI, P. V.; CORTELA, B. S. C.; GATTI, S. R. T. Base Nacional Comum Curricular e História e Filosofia da Ciência: tipos de abordagens presentes no tópico Ciências da Natureza e suas Tecnologias. In: ENCONTRO PAULISTA DE PESQUISA EM ENSINO DE QUÍMICA, 10, 2019. Anais do X EPPEQ. Bauru: Universidade Estadual Paulista, 2019.

MATTHEWS, M. R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n.3, p.164-214, 1995.

NASCIMENTO, B. A. Sequência didática para ensino e aprendizagem do conceito de força numa abordagem histórica. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão/SE: UFS, 2016.

NEWTON, I. Philosophiae naturalis principia mathematica. Londres: Joseph Streater, 1687.

OLIVEIRA, F. S.; CRUZ, M. C. P.; TOURINHO E SILVA, A. C. Desenvolvimento da argumentação em uma sequência de ensino investigativa sobre termoelétrica. Química Nova na Escola, São Paulo-SP, v. 42, n. 2, p. 186-201, maio 2020. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/edicao.php?idEdicao=82. Acesso em: 19 nov. 2023.

OLIVEIRA, H. S. J.; OLIVEIRA, R. J. Retórica e argumentação: contribuições para a educação escolar. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 70, p. 197-212, jul./ago. 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/52510. Acesso em: 19 nov. 2023.

OLIVEIRA, W. C. Ensinando argumentação científica: um estudo sobre os saberes docentes na formação inicial. 2019. 164 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) — Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

PAGLIARINI, C. R. Uma análise da história e filosofia da ciência presente em livros didáticos de física para o ensino médio. 2007, 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciências – Física Básica) – Instituto de Física de São Carlos, Universidade de São Paulo. São Carlos: USP, 2007.

PEDUZZI, L. O. Q. Sobre a utilização didática da história da ciência. In: PIETROCOLA, M. (org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Editora da UFSC, 2001. p. 151-170.

PENITENTE, L. A. A.; CASTRO, R. M. A história e filosofia da Ciência: contribuições para o ensino de Ciências e para a formação de professores. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 2, n. 4, jul./dez. 2010. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/108. Acesso em: 19 nov. 2023.

PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: a Nova Retórica. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

QUANDO o conhecimento venceu o medo. In: Cosmos: Uma Odisseia do Espaço-Tempo. Direção: Braga Brannon, Bill Pope e Ann Druyan. Produção: Livia Hanich e Steven Holtzman. Apresentado por Neil deGrasse Tyson. Santa Mônica: Fuzzy Door Productions, 2014.

SÁ, L. P.; KASSEBOEHMER, A. C.; QUEIROZ, S. L. Esquema de argumento de Toulmin como instrumento de ensino: explorando possibilidades. Revista Ensaio, v. 16, n. 3, p. 147-170, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/WfDs8R99nzsc6QPntc8F5Vt/?lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2023.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. esp., p. 49-67, nov. 2015. Disponível em: https://www.cecimig.fae.ufmg.br/images/1983-2117-epec-17-0s-00049.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p. 97-114, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132011000100007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 19 nov. 2023.

SCARPA, D. L.; SASSERON, L. H.; BATISTONI E SILVA, M. O Ensino por Investigação e a Argumentação em Aulas de Ciências Naturais. Tópicos Educacionais, Recife, v. 23, n. 1, p. 7-27, jan./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/230486. Acesso em: 19 nov. 2023.

SILVA, B. V. C. História e filosofia da ciência como subsídio para elaborar estratégias didáticas em sala de aula: um relato de experiência em sala de aula. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, 2012.

TOULMIN, S. E. Os usos do argumento. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

VALADARES, J. Os modelos investigativos atuais no ensino da física e o recurso à história e filosofia da ciência. In: Peduzzi, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H. (orgs.) Temas de História e Filosofia da Ciência no Ensino. Natal: EDUFRN, 2012. p. 85-121.

Published

2023-12-28

How to Cite

FRANÇA, Érika Cristina Meneses de; LEAL, Aline Dortas. Behind the scenes of Science: argumentation, history, and philosophy in Physics teaching. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 321–340, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i3p321-340. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/211202.. Acesso em: 20 may. 2024.