Notes on the role of immersive sound in contemporary cinema
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i1p115-140Keywords:
Immersion, Sound studies, Sound design, Multisensory, SynesthesiaAbstract
The main objective of this article is to examine the role of sound in the stylistic strategies of contemporary filmmakers, related to expanding the multisensory engagement of viewers in films through immersive techniques, an emerging trend in the 21st century. The article starts from a conceptual review of the idea of immersion in cinema, discusses the innate potential of the cinematographic device for immersion, and analyzes scenes from many films from the last 50 years, describing and discussing some of the main stylistic tools used by sound designers to build or enhance the sense of sensory immersion through sound.
Downloads
References
Arsenault, D. (2005, 8 de fevereiro). Darkwaters: Spotlight on immersion [Apresentação de trabalho]. 6th Annual European GAME-ON Conference, Leicester, United Kingdom.
Baudry, J.-L. (1983). Cinema: Efeitos ideológicos produzidos pelo aparelho de base. In I. Xavier (Org.), A experiência do cinema (pp. 383-400). Graal.
Berardinelli, J. (1998). Saving private Ryan (United States, 1998) [Resenha do filme Saving private Ryan, de S. Spielberg, Dir.]. Reel Movies. https://www.reelviews.net/reelviews/saving-private-ryan
Birk, P. (2020, 4 de fevereiro). Talking with 1917’s Oscar-nominated sound editing team. PostPespective. https://bit.ly/3bhivyh
Bordwell, D. (1985). The introduction of sound. In D. Bordwell, K. Thompson & J. Steiger (Orgs.), The classical Hollywood cinema: Film style & mode of production to 1960 (pp. 298-308). Routledge.
Bordwell, D. (2006). The way Hollywood tells it: Story and style in modern movies. University of California Press.
Brownlow, K. (1979). Hollywood, the pioneers. Collins.
Burwell, C. (2013). No country for old music. In J. Richardson, C. Gorbman, & C. Vernallis (Orgs.), The Oxford Handbook of new audiovisual aesthetics (pp. 168-170). Oxford University Press.
Capeller, I. (2008). Raios e trovões: Hiper-realismo e sound-design no cinema contemporâneo [Apresentação de trabalho]. O som no cinema, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Carreiro, R. (2018). O som do filme: Uma introdução. Ed. UFPR.
Carreiro, R. (2019). A pós-produção de som no audiovisual brasileiro. Marca de Fantasia.
Carreiro, R. (2020). O papel da respiração no cinema de horror. E-Compós, 23(1), 1-21. https://doi.org/10.30962/ec.1860
Carroll, N. (1999). A filosofia do horror ou paradoxos do coração. Papirus.
Casetti, F. (2015). The Lumière galaxy: Seven key words for the cinema to come. Columbia University Press.
Chion, M. (2011). A audiovisão: Som e imagem no cinema. Texto & Grafia.
Cooper, G. F. (2017, 5 de abril). “Transformers” director Michael Bay says 14 more stories coming. CNet. https://cnet.co/3QFk35n
Coppola, F. (Diretor). (1979). Apocalypse now [Filme]. Zoetrope Studios.
Costa, C., Tamariana, H., Alves, S., & Medeiros, K. (2021). No fluxo da jornada: O flow como experiência de imersão no game Old man’s journey. In B. Catapan (Org.), A produção do conhecimento voltada para a ciência e tecnologia (pp. 21-33). Reflexão Acadêmica.
Costa, F. M. (2011). Pode-se dizer que há algo como um hiper-realismo sonoro no cinema argentino? Ciberlegenda, 24(1), 84-90. https://bit.ly/3Nm0cFB
Costa, F. M., Carreiro, R., & Miranda, S. R. (2016). Uma entrevista com Claudia Gorbman. Rebeca, 5(1), 170-188. https://doi.org/10.22475/rebeca.v5n1.364
Coulthard, L. (2017). Affect, intensities, and empathy: Sound and contemporary screen violence. In M. Mera, R. Sadoff, & B. Winters (Eds.), Routledge companion to screen music and sound (pp. 50-60). Routledge.
Cousins, M. (2013). História do cinema. Martins Fontes.
Cuarón, A. (Diretor). (2013). Gravity [Gravidade] [Filme]. Esperanto Filmoj.
Dubois, P. (1994). O ato fotográfico e outros ensaios. Papirus.
Dyson, F. (2009). Sounding new media: Immersion and embodiment in the arts and culture. University of California Press.
Elsaesser, T., & Hagener, M. (2018). Teoria do cinema: Uma introdução através dos sentidos. Papirus.
Gaudreault, A., & Marion, P. (2016). O fim do cinema? Papirus.
Gorbman, C. (1987). Unheard melodies. BFI.
Grau, O. (2003). Arte virtual: Da ilusão à imersão. Editora Senac.
Johnson, R. (Diretor). (2017). Star wars: The last Jedi [Star wars: Os últimos Jedi] [Filme]. Lucasfilm.
Kassabian, A. (2003). The sound of a new film form. In I. Inglis (Org.), Popular music and film (pp. 91-101). Wallflower Press.
Kerins, M. (2010). Beyond Dolby (Stereo): Cinema in the digital sound age. Indiana University Press.
Krasinski, J. (Diretor). (2018). A quiet place [Um lugar silencioso] [Filme]. Paramount Pictures.
Leonard, B. (2018). Applications of extended multichannel techniques. In G. Roginski & P. Geluso (Orgs.), Immersive sound: The art and science of binaural and multi-channel audio (pp. 333-356). Focal Press.
Machado, A. (2002). Regimes de imersão e modos de agenciamento. XXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Salvador, BA, Brasil.
Machado, A. (2014). Da Caverna ao Holodeck: As significações da palavra imersão [Apresentação de trabalho]. VIII Simpósio Nacional da ABCiber, São Paulo, SP, Brasil.
Mello, R. (2012, 22-24 de novembro). Rarefação: Paradoxos imagéticos [Apresentação de trabalho]. X Congresso Internacional da Associação de Pesquisadores em Crítica Genética, Porto Alegre, RS, Brasil.
Mendes, S. (Diretor). (2019). 1917 [Filme]. Dreamworks.
Mesquita, D., & Massarolo, J. (2014). Imersão em realidades ficcionais. Contracampo, 29(1), 46-64. https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i29.647
Murray, J. (2003). Hamlet no Holodeck: O futuro da narrativa no ciberespaço. Ed. Unesp.
Nadaleto, O., & Sanchez, L. (2020, 7 de fevereiro). Oscar das salas: Saiba quais são os melhores cinemas de São Paulo. Folha de S.Paulo. https://bit.ly/39Q95th
Noé, G. (Diretor). (2002). Irréversible [Irreversível] [Filme]. 120 Films.
Nolan, C. (Diretor). (2017). Dunkirk [Filme]. Sincopy.
Opolski, D. (2013). Introdução ao desenho de som. Ed. UFPB.
Opolski, D. (2015). A comunicação no cinema dos sentidos: Abordando a imersão soba perspectiva do som. Ação midiática, (9). http://dx.doi.org/10.5380/am.v0i9.37954
Peyton, B. (Diretor). (2015). San Andreas [Terremoto: A falha de San Andreas] [Filme]. New Line Cinema.
Pierce, S. (2010, 27 de agosto). James Cameron talks about Avatar rerelease, sequels. Wired. https://bit.ly/3HWCbDP
Ramos, F. P. (2010). Estudos de cinema na universidade brasileira. ALCEU, 10(20), 161-167. https://bit.ly/3OkPeS5
Roginski, A., & Geluso, P. (2018). Immersive sound: The art and science of binaural and multi-channel audio. Focal Press Book.
Roth, E. (Diretor). (2005). Hostel [O albergue] [Filme]. Next Entertainment.
Schmidlin, C. (2012, 2 de maio). Peter Jackson considering giving 3D sound to “The Hobbit” with immersive Dolby Atmos. The Playlist. https://bit.ly/3zZtDtT
Sergi, G. (2006). In defense of vulgarity. Scope, 5(1). https://bit.ly/3Oj5GSz
Smith, J. (2013). The sound of intensified continuity. In J. Richardson, C. Gorbman, & C. Vernallis (Orgs.), The Oxford handbook of new audiovisual aesthetics (pp. 331-356). Oxford University Press.
Sobchack, V. (2004). Carnal thoughts: Embodiment and moving image culture. University of California Press.
Spielberg, S. (Diretor). (1998). Saving private Ryan [O resgate do soldado Ryan] [Filme]. Dreamworks.
Stam, R. (2003). Introdução à teoria do cinema. Papirus.
Toeplitz, J. (1979). Geschichtedesfilms 1895-1928. Henschel.
Toulet, E. (1995). Pionieredeskinos. Ravensburger.
Tricart, C. (2017). 3D filmmaking: Techniques and best practices for stereoscopic filmmakers. Focal Press.
Villeneuve, D. (Diretor). (2017). Blade runner 2049 [Filme]. Alcon Entertainment.
Wilson, L. (2015). Spectatorship, embodiment and physicality in the contemporary mutilation film. Palgrave Macmillan.
Wright, E. (Diretor). (2017). Baby driver [Em ritmo de fuga] [Filme]. TriStar.
Zang, Y. (Diretor). (2004). The house of flying daggers [O clã das adagas voadoras] [Filme]. Beijing New Picture Film.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rodrigo Carreiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.