“Magical negroes” and the evolution of black representation in Jojo’s Bizarre Adventure
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218613Keywords:
Jojo's Bizarre Adventure (Title), Blackness, Black identity, MangaAbstract
It examines the representation of black characters in Jojo's Bizarre Adventure, highlighting how the series addresses issues of black identity and diversity in Japanese culture, albeit in a problematic way. It discusses the importance of representation and explore the social and cultural implications of this representation, focusing on characters such as Muhammad Avdol and Father Pucci to question racial stereotypes.
Downloads
References
AGOSTINHO, Elbert. Não é um pássaro, nem um avião! É o Jeremias, da Turma da Mônica: um inquérito sobre “poderes” da representação negra, em Maurício de Sousa. In: AGOSTINHO, Elbert (Org.). Negritude, poderes e heroísmos: estudos sobre representações imaginárias nas histórias em quadrinhos. Rio de Janeiro: Conexão 7, 2021, p. 126-148.Rio de Janeiro: Conexão 7, 2021. p. 126-148.
ARAKI, Hirohiko. Jojo’s Bizarre Adventure: Stardust Crusaders. São Paulo: Panini Comics, 2022.
ARAKI, Hirohiko. Jojo’s Bizarre Adventure: Battle Tendency. São Paulo: Panini Comics, 2020.
ARAKI, Hirohiko. Jojo’s Bizarre Adventure: Jojolion. Japão: Jump Comics, 2011. 27v.
ARAKI, Hirohiko. Jojo’s Bizarre Adventure: Steel Ball Run. Japão: Jump Comics, 2004. 24v.
ARAKI, Hirohiko. Jojo's Bizarre Adventure: Stone Ocean. Japão: Jump Comics, 2000. 17v.
BROMBERT, Victor. Em louvor de anti-heróis. São Paulo: Ateliê, 2002.
CHINEN, NOBUYOSHI. O papel do negro e o negro no papel: representação e representatividade dos afrodescendentes nos quadrinhos brasileiros. 2013. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-21082013-155848/. Acesso em: 21 abr. 2023.
CUSIC, Sydney. The magical Negro trope in literature and film. NYU Confluence [site] Publicado em: Fevruary,, 20th, 2021. Disponível em https://confluence.gallatin.nyu.edu/context/interdisciplinary-seminar/the-magical-negro-trope-in-literature-and-film. Acesso em: 31 jan. 2024.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
GALBRAITH, W.P. The otaku encyclopedia. Nova Iorque: Kodansha, 2009.
GONÇALVES, Anelise et al. Negros já não são os primeiros a morrer em filmes de terror. A Folha de S.Paulo, 1º ago. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/08/negros-ja-nao-sao-os-primeiros-a-morrer-em-filmes-de-terror.shtml. Acesso em: 3 set. 2023.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, Lamparina, 2006.
KASTIRO, Allan. The Portrayal of Black People in Manga and Anime. Japan Sociology. 19. out. 2014. Disponível em https://japansociology.com/2014/10/19/the-portrayal-of-black-people-in-manga-and-anime/. Acesso em: 26 fev. 2024.
KISHIMOTO, Masashi. Naruto. São Paulo: Panini Comics, 2022. v.44.
KUBO, Tite. Bleach. São Paulo: Panini Comics, 2008. v. 6.
NA-NARE HANA-NARE. Direção: Koudai Kakimoto. Produção: DMM Pictures. Japão: P.A.Works, 2024.
NAMA, Adilifu. Super black: American pop culture and black superheroes. University of Texas Press, 2008.
OKAZAKI, Takashi. Afro Samurai. São Paulo:Panini Comics, 1999. v.1.
RAMOS, Ana Paula. Como é ser negro no Japão, país onde 98% da população é nativa. BBC News Brasil [site] Publicado em: 18 jul. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-53367241. Acesso em: 8 set. 2022.
RONIN. Direção: Takeru Sato. Produção: LeSean Thomas. Japão: MAPPA, 2021.
SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SILVA, Michele Delbon. A representatividade negra no mangá: identidades e representações nos quadrinhos japoneses. Rio de Janeiro: Conexão 7, 2021.
TORIYAMA, Akira. Dragon Ball. São Paulo: Panini Comics, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 9 Arte (São Paulo)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.