Comics in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218687

Keywords:

Teaching of Mathematics, Comics, Pixton, Thales of Miletus, . Wattpad

Abstract

It intends to dialogue about the production of comics during math classes. The comics were produced on the Pixton platform and published on the Wattpad digital platform, as chapters of the book Comics in Mathematics. Among the comics produced by elementary school students, the comic book “Tales de Mileto, o moço das pyramids” was selected for discussion. In addition to learning about objects of knowledge related to the teaching of mathematics, it was understood that the production of comics by the students themselves contributed to making the learning of mathematics more enjoyable, enabling them to verify the different uses of mathematical knowledge in the most varied contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Simone José Aparecida da Silva Santos, SEDUC/MT

    Doutora em Educação pelo Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba/PR - Brasil.

  • Santos Rodrigo Octávio dos, Centro Universitário Internacional (UNINTER)

    Doutor em História pela Universidade Federal do Paraná, Brasil Professor do Centro Universitário Internacional Uninter.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Formação de professores do ensino médio: Etapa II - Caderno III: Ciências da Natureza / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica; [autores: Daniela Lopes Scarpa... et al.]. – Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Conselho Nacional da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, SEB, 2017.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras,1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 72. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

LEITE, Werlayne Stuart Soares. Sociedade moderna e tecnologias na educação: reflexões e perspectivas sobre a realidade no Brasil. Revista Liberato, Novo Hamburgo, v. 15, n. 24, p. 105-212, jul./dez. 2014.

PIXTON. Dê superpoderes aos seus alunos! Disponível em: https://www.pixton.com/. Acesso em: 24 abr. 2023.

PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. 3. ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

PRADO, Maria E. Articulações entre áreas de conhecimento e tecnologia: articulando saberes e transformando a prática. In: ALMEIDA, M; MORAN, J. (Org.). Integração das tecnologias na educação: salto pra o futuro. Brasília: Ministério da Educação, 2005.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

ROSSETTI, Micaela L.; HARTMANN, Karina. Dicionário de Produtos Digitais: Apps, Plataformas e Sistemas. 2020. Disponível em: https://softdesign.com.br/blog/dicionario-de-produtos-digitais-apps-plataformas-e-sistemas. Acesso em: 18 mar. 2022.

SANTOS, Rodrigo Otávio dos. Webcomics Malvados. 2010. Dissertação (mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, Angela.; VEGUEIRO, Waldomiro. (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 7-29.

WATTPAD. O negócio. 2023. Disponível em: https://company.wattpad.com/. Acesso em: 24 abri. 2023.

Published

2024-01-08

How to Cite

Santos, S. J. A. da S., & Rodrigo Octávio dos, S. (2024). Comics in mathematics. 9 Arte (São Paulo), e218687. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218687