Reading and the Figure of the Reader in the Literature of Machado de Assis: Bridges to Literary Literacy
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2023.208021Keywords:
Machado de Assis, Reading, Reader, Short Story , Literary LiteracyAbstract
This work aims to analyze the figure of the reader in stories by Machado de Assis, with the aim of understanding how the reader is understood in Machado's literature and, thus, thinking about possible paths for the literary literacy of Basic Education students. Initially, we carried out a brief analysis of reader formation in Brazil. Next, we reflect on the relationship between text, author and reader, the subjective formation of readers and analyze different profiles of readers present in three Machado's short stories: Miss Dollar; Straight line, curved line; Former Cathedra. Finally, we made some critical considerations about the formation of the literary reader in the classroom and the process of literary literacy. As a theoretical basis for understanding the reader and literary literacy, we turn to Jouve (2002), Cosson (2021), Rouxel (2013) and Langlade (2013). For studies of the reader in Machado's tales, we relied on Guimarães (2012) and Zilberman (1996). Thus, it was possible to perceive the writer's conscience regarding the reader's active participation in the reading process, as a builder of the meanings of the work; the subjective nature of the reading activity; the many facets of the reader subjects; and reading as an instrument for the construction of individuals.
Downloads
References
ASSIS, Machado de. Contos Fluminenses. In: ASSIS, Machado de. Todos os contos. Vol. I. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
ASSIS, Machado de. Histórias da meia-noite. In: ASSIS, Machado de. Todos os contos. Vol. II. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019b.
ASSIS, Machado de. Histórias sem data. In: ASSIS, Machado de. Todos os contos. Vol. II. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019c.
BRASIL. Brasil no PISA 2018. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf>. Acesso em: 14 de fevereiro de 2022.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
CARDOSO, Patrícia Alves. Linhas retas e linhas curvas: a intensificação retórica e a ampliação de sentidos em contos de Machado de Assis. 2008. 300 f. Tese (Doutorado em Teoria da Literatura) – Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2003.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
GUIMARÃES, Helio de Seixas. Os leitores de Machado de Assis: o romance machadiano e o público de literatura no século 19. 2. ed. São Paulo: Nankin: Edusp, 2012.
JOUVE, Vicent. A leitura. Tradução de Brigitte Hervot. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
LANGLADE, Gérard. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
LLOSA, Mario Vargas. Cartas a um jovem escritor: toda vida merece um livro. Tradução de Regina Lyra. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.
PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.
ROUXEL, Annie. Autobiografia de leitor e identidade literária. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
ZILBERMAN, Regina. O leitor, de Machado de Assis a Jorge Luís Borges. Revista Brasileira de Literatura Comparada, Rio de Janeiro, p. 107-120, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Everton Alexandre Carneiro Anunciação, Flávia Aninger de Barros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.