A discursivização da cultura organizacional de Zero Hora: a auto-referencialidade como estratégia de produção de efeito de sentido de imagem

Authors

  • Lutiana Casaroli Universidade Federal de Santa Maria
  • Adair Caetano Peruzzolo Universidade Federal de Santa Maria. Programa de Pós-graduação em Comunicação Midiática

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2008.138973

Keywords:

Organizational Communication. Visibility. Self –referentiality. Effects of sense of image.

Abstract

This study is a reflection on communication as a vital force of every organization, which leads it to relate with its public by means of messages. The focus of the analyses is the articulation of the media organization Zero Hora (ZH). The marks of self-referentiality that are present in the discursiveness of the organizational culture, revealing fragments of texts of the “Editor’s Letters” column. The articulation of the organization reveals cultural values like credibility, quality and responsibility, conferring visibility on aspects concerning itself. The specificity of the effects of its self-referential operations falls upon the conditions for producing effects of sense of image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lutiana Casaroli, Universidade Federal de Santa Maria
    Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Midiática pela Universidade Federal de Santa Maria. Relações-públicas pela Universidade Federal de Santa Maria.
  • Adair Caetano Peruzzolo, Universidade Federal de Santa Maria. Programa de Pós-graduação em Comunicação Midiática
    Pós-doutor pela Universidade de Barcelona (UAB). Professor titular do Programa de Pós-graduação em Comunicação Midiática da Universidade Federal de Santa Maria e dos Cursos de Comunicação Social (Jornalismo, Publicidade e Relações Públicas) da mesma Instituição

Published

2008-06-14

How to Cite

CASAROLI, Lutiana; PERUZZOLO, Adair Caetano. A discursivização da cultura organizacional de Zero Hora: a auto-referencialidade como estratégia de produção de efeito de sentido de imagem. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 5, n. 8, p. 140–149, 2008. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2008.138973. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/138973.. Acesso em: 19 may. 2024.