Pedagogical studies workshop in public relations

reflections on the praxis of action research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.166777

Keywords:

Political-pedagogical project, Public relations, Teaching-learning, Participatory research, Mediation

Abstract

This study presents an action research carried out through pedagogical studies workshops for joint evaluation of the political pedagogical project of the Public Relations Course of the São Paulo State Universitiy (Unesp-Bauru). Held since 2017, the workshops involve professors and students in the discussion of content, methodologies, course structure and meet regional market demands and training in public universities. As a result, the central commitment in the mediation of the public relations political-pedagogic project is highlighted: the participation of those involved in all stages of participatory research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raquel Cabral, Universidade Estadual Paulista
    • Doutora em Comunicação pela Universitat Jaume I (Espanha)
    • Coordenadora do curso de Relações Públicas e docente do programa de pós-graduação em Comunicação da Unesp
    • E-mail: raquel.cabral@unesp.br
  • Tamara de Souza Brandão Guaraldo, Universidade Estadual Paulista
    • Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    • Docente do curso de Relações Públicas e do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informaçãoda Unesp
    • E-mail: tamara.guaraldo@unesp.br
  • Roseane Andrelo, Universidade Estadual Paulista
    • Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    • Docente do curso de Relações Públicas e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Unesp
    • E-mail: roseane.andrelo@unesp.br
  • Célia Maria Retz Godoy dos Santos, Universidade Estadual Paulista
    • Doutora em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    • Docente do curso de Relações Públicas e do Programa de Pós-graduação em Mídia e Tecnologia da Unesp
    • E-mail: celia.retz@unesp.br
  • Maria Eugênia Porém, Universidade Estadual Paulista
    • Pós-doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP) e doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    • Docente do curso de Relações Públicas e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Unesp
    • Líder do grupo de pesquisa Comunicação organizacional, inovação e gestão
    • E-mail: maria.porem@unesp.br

References

BOTOMÉ, Sílvio Paulo; KUBO, Olga Mitsue. Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais. Disponível em: <https://pdfs.semanticscholar.org/378c/0c531beb7be17f71909012f73039366176a0.pdf>. Acesso em: 03 fev. 2020.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. São Paulo, SP: Atlas, 1985.

FRANCO, Maria A. Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 31, n. 3, p. 483-502, dez. 2005 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022005000300011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 09 jan. 2020.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 9. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra; 2001.

GIATTI, Leandro Luiz. O caráter adaptativo da pesquisa participativa: rompendo com a monocultura de saberes. In: TOLEDO, Renata Ferraz de et al. (orgs.). Pesquisa participativa em saúde: vertentes e veredas. São Paulo, SP: Instituto de Saúde, 2018. p. 49-64.

KEMMIS, Stephen; WILKINSON, Mervyn. Pesquisa-ação participativa e o estudo da prática. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2002.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro, RJ: Editora 34, 1999.

PESSOTI, Isaías. Pavlov: psicologia. Tradução de UFLAKER, Ugolino A.; ANDREOLI, Elena O. M.; MORISSAWA, Mitsue. São Paulo, SP: Ática, 1979.

SKINNER, Burrhus Frederic. The concept of the reflex in the descriptions of behavior. Journal of General Psychology, n.5, p. 427-458, 1931.

THIOLLENT, Michel. Pesquisa-ação nas organizações. São Paulo, SP: Atlas, 2003.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo, SP, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.

UNESP. Universidade Estadual Paulista – Departamento de Comunicação Social. Projeto político-pedagógico do curso de relações públicas. Unesp-Bauru, 2013.

UNESP. Universidade Estadual Paulista – Unesp-Bauru. Curso de Relações Públicas. Disponível em: <http://www.faac.unesp.br/index.php#!/graduacao/cursos/relacoes-publicas/ 2017>. Acesso em: 22 ago. 2017.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 14. ed. Campinas, SP: Papirus, 2002.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1991. Disponível em:: <http://www.egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/vygotsky-a-formac3a7c3a3o-social-da-mente.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2014.

Published

2020-06-10

How to Cite

CABRAL, Raquel; GUARALDO, Tamara de Souza Brandão; ANDRELO, Roseane; SANTOS, Célia Maria Retz Godoy dos; PORÉM, Maria Eugênia. Pedagogical studies workshop in public relations: reflections on the praxis of action research. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 32, 2020. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.166777. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/166777.. Acesso em: 16 jun. 2024.