Pedagogical studies workshop in public relations
reflections on the praxis of action research
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.166777Keywords:
Political-pedagogical project, Public relations, Teaching-learning, Participatory research, MediationAbstract
This study presents an action research carried out through pedagogical studies workshops for joint evaluation of the political pedagogical project of the Public Relations Course of the São Paulo State Universitiy (Unesp-Bauru). Held since 2017, the workshops involve professors and students in the discussion of content, methodologies, course structure and meet regional market demands and training in public universities. As a result, the central commitment in the mediation of the public relations political-pedagogic project is highlighted: the participation of those involved in all stages of participatory research.
Downloads
References
BOTOMÉ, Sílvio Paulo; KUBO, Olga Mitsue. Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais. Disponível em: <https://pdfs.semanticscholar.org/378c/0c531beb7be17f71909012f73039366176a0.pdf>. Acesso em: 03 fev. 2020.
DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. São Paulo, SP: Atlas, 1985.
FRANCO, Maria A. Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 31, n. 3, p. 483-502, dez. 2005 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022005000300011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 09 jan. 2020.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 9. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra; 2001.
GIATTI, Leandro Luiz. O caráter adaptativo da pesquisa participativa: rompendo com a monocultura de saberes. In: TOLEDO, Renata Ferraz de et al. (orgs.). Pesquisa participativa em saúde: vertentes e veredas. São Paulo, SP: Instituto de Saúde, 2018. p. 49-64.
KEMMIS, Stephen; WILKINSON, Mervyn. Pesquisa-ação participativa e o estudo da prática. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2002.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro, RJ: Editora 34, 1999.
PESSOTI, Isaías. Pavlov: psicologia. Tradução de UFLAKER, Ugolino A.; ANDREOLI, Elena O. M.; MORISSAWA, Mitsue. São Paulo, SP: Ática, 1979.
SKINNER, Burrhus Frederic. The concept of the reflex in the descriptions of behavior. Journal of General Psychology, n.5, p. 427-458, 1931.
THIOLLENT, Michel. Pesquisa-ação nas organizações. São Paulo, SP: Atlas, 2003.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo, SP, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
UNESP. Universidade Estadual Paulista – Departamento de Comunicação Social. Projeto político-pedagógico do curso de relações públicas. Unesp-Bauru, 2013.
UNESP. Universidade Estadual Paulista – Unesp-Bauru. Curso de Relações Públicas. Disponível em: <http://www.faac.unesp.br/index.php#!/graduacao/cursos/relacoes-publicas/ 2017>. Acesso em: 22 ago. 2017.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 14. ed. Campinas, SP: Papirus, 2002.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1991. Disponível em:: <http://www.egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/vygotsky-a-formac3a7c3a3o-social-da-mente.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.