The marks of culture perceived in the communication of the rectory of a federal institute

Authors

  • Francisco Gilson Rebouças Pôrto Júnior Universidade Federal do Tocantins
  • Luciana Santos Almeida Theodoro Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.166780

Keywords:

Organizational communication, Organizational culture, Federal institute

Abstract

In order to understand which brands the culture of the rectory of the Federal Institute of Tocantins (IFTO) can imprint on its communication, a field research was carried out, with the application of a qualitative-quantitative questionnaire with servers and managers, and the construction of a communication mapping. After analyzing the cultural aspects manifested in this mapping and subsequent unveiling of the organizational culture, it was observed that the communication reflects cultural aspects of the IFTO’s rectory, an organization that oscillates between the functionalist and interpretive paradigms

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Author Biographies

  • Francisco Gilson Rebouças Pôrto Júnior, Universidade Federal do Tocantins
    • Pós-doutor pela Universidade de Coimbra, Portugal, e pela Universidade de Cádiz, Espanha
    • Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA)
    • Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB)
    • Graduado em Comunicação Social/Jornalismo pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra) e em Pedagogia pela UnB
    • E-mails: gilsonporto@uft.edu.br; gilsonportouft@gmail.com
  • Luciana Santos Almeida Theodoro, Universidade Federal do Tocantins
    • Mestre em Comunicação e Sociedade na Universidade Federal do Tocantins (UFT)
    • Graduada em Comunicação Social/Jornalismo pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e em Educação Física pela Universidade do Estado de Goiás (UEG)
    • Técnica do Curso de Jornalismo da Universidade Federal do Tocantins (UFT) – campus de Palmas
    • E-mail: lucianasantal@gmail.com

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Published

2020-06-11

How to Cite

JÚNIOR, Francisco Gilson Rebouças Pôrto; THEODORO, Luciana Santos Almeida. The marks of culture perceived in the communication of the rectory of a federal institute. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 32, 2020. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.166780. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/166780.. Acesso em: 13 jun. 2024.