Motivational lecture: a Goffmanian look at a form of organizational communication in contemporary capitalism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.212094Keywords:
Lectures, Motivation, Organizational communication, GoffmanAbstract
Seen as responding to contemporary logics of commitment and engagement with the values and practices of organizations, motivational lectures have asserted themselves as one of the forms of organizational communication par excellence. Based on participant observation conducted between 2018 and 2019, this text outlines the main aspects of this type of communication, inspired by Goffman’s propositions and supported by literature on contemporary capitalism. The analysis focuses on three aspects: (1) the adequacy of the format to the demands of informational capitalism; (2) self-presentation as a source of validation and (3) a representation of values to be followed.
Downloads
References
AGAR, Michael. Speaking of Ethnography. London: Sage, 1985.
ANTUNES, Ricardo (Org.) Infoproletários. São Paulo: Boitempo, 2009.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão. São Paulo: Boitempo, 2018.
BELL, Daniel. The social framework of the information society. In: FORESTER, Tom (Ed.). The Microelectronics Revolution. Oxford: Blackwell, 1980. p. 500-549.
BIERSTEDT, Robert. The Social Order. New York: McGraw-Hill, 1970.
BOURDIEU, Pierre. Lições da aula. São Paulo: Ática, 1993.
BRAGA, Ruy. A vingança de Braverman. In: BRAGA, Ruy; ANTUNES, Ricardo. (Orgs.). Infoproletários: degradação real do trabalho virtual. São Paulo: Boitempo, 2009. p. 59-88.
CABANAS, Edgar; ILLOUZ, Eva. Happycracia. São Paulo: Ubu, 2022.
DYNEL, Marta. Revisiting Goffman’s postulates on participant statuses in verbal interaction. Language and linguistics compass, Londres, n. 5, v. 7, p. 454-465, 2011.
FERREIRA, Ângela Maria Rodrigues. Análise do impacto de palestras motivacionais no trabalho. 2011. Dissertação (Mestrado em Administração) – Fundação Pedro Leopoldo, Pedro Leopoldo, 2011.
FÍGARO, Roseli. Comunicação e trabalho: perspectivas teórico-metodológicas. Galáxia, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 177-189, 2018.
FREITAS, Naéliton Souza. Implicações da prosódia no gênero palestra motivacional. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
GOFFMAN, Erving. Symbols of class status. The British Journal of Sociology, Londres, v. 2, n. 4, p. 294-304, 1951.
GOFFMAN, Erving. Strategic interaction. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1970.
GOFFMAN, Erving. Forms of talk. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 1981.
GOFFMAN, Erving. On Fieldwork. Journal of Contemporary Ethnography, Londres, v. 18, n. 2, p. 123-132, 1989.
GOFFMAN, Erving. Comportamento em lugares públicos. Petrópolis: Vozes, 2005.
GOFFMAN, Erving. Ritual de interação. Petrópolis: Vozes, 2011.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2016.
GORZ, Andre. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.
HAN, Byung-Chul. A sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2018.
HAN, Byung-Chul. Capitalismo e impulso de morte. Petrópolis: Vozes, 2021a.
HAN, Byung-Chul. A sociedade paliativa: a dor hoje. Petrópolis: Vozes, 2021b.
HARVEY, David. A companion to Marx’s Capital. London: Verso, 2010.
KEIL, Ivete. Do capitalismo industrial ao pós-industrial. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 11, n. 1, p. 15-21, 2007.
LIMA, Licínio. Aprender para ganhar, conhecer para competir: sobre a subordinação da educação na “sociedade do conhecimento”. São Paulo: Cortez, 2012.
LIMA, Jacob C.; OLIVEIRA, Daniela R. Trabalhadores digitais: as novas ocupações no trabalho informacional. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 32, n. 1,p. 115-143, 2017.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MALDONADO, Asael; CONTRERAS, Laura. La interacción social en el pensamiento sociológico de Erving Goffman. Espacios Públicos, Toluca, v. 14, n. 31, p. 158-175.
MAREGA, Larissa Minuesa Pontes. A propósito da relação fala-escrita. 2009. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2009.
MARTINO, Luís Mauro Sá. 10 lições sobre Goffman. Petrópolis: Vozes, 2021.
MARTINO, Luís Mauro Sá. Sem tempo para nada. Petrópolis: Vozes, 2022.
MARTINO, Luís Mauro Sá; SANTOS, Ana Paula. Questões metodológicas da pesquisa de campo em comunicação organizacional. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 17, n. 48, p. 61-83, 2020.
MARX, Karl. O capital, Vol. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.
NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
RIBEIRO, Pedro Ivo Machado. A relação entre superação e motivação como estratégia do endomarketing. 2008. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Publicidade e Propaganda) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, DF, 2008.
RODRIGUES, Rosana Ferrareto Lourenço. Palestras motivacionais para o segmento empresarial. 2008. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade de Franca, Franca, 2008.
TESSARINI JUNIOR, Geraldo; SALTORATO, Patrícia; ROSA, Kaio Lucas da Silva. A flexibilização do trabalho como regra no capitalismo. Cadernos Ebape, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 2-13, 2023.
SILVA, Paloma Sabata Lopes. A linguagem da palestra: estratégias retóricas, linguísticas e pragmáticas. 2018. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
VALENTE, Katia Martins. Narrativas de vida empreendedoras, comunicação e consumo. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2018.
WINKIN, Yves; LEEDS-WURLITZ, Wendy. Erving Goffman: studies in media and communication. London: Peter Lang, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luís Mauro Sá Martino, Ana Paula Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.