Communication and leadership: searching for the sensible dimension

Authors

  • Márcia Pillon Christofoli Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Cleusa Maria Andrade Scroferneker Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.214692

Keywords:

Sensitive leadership, comunication , culture, Theory U

Abstract

 

In this article we propose to discuss the sensitive dimension of leadership, anchored in depth hermeneutics (Thompson, 2009). The articulation between the theoretical framework and the interviews carried out with the leaders of the Alliance for Innovation shows that sensitive leadership is open to dialogue, to shared knowledge, and to listening. It is possible to do so in the dimension of affection and spirituality, in the sense of recognition of others as equals, that is, in the human and sensitive dimension of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Márcia Pillon Christofoli, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Doutorado e Mestrado em Comunicação pela Escola de Comunicação, Artes e Design – Famecos da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; Mestrado em Comunicação Professora Adjunta da Escola de Comunicação, Artes e Design – Famecos da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; Bacharelado em Publicidade/Propaganda - Escola de Comunicação, Artes e Design – Famecos da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

  • Cleusa Maria Andrade Scroferneker, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Pós-doutorado em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes/Universidade de São Paulo; Doutorado em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes-Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestrado em Planejamento Urbano e Regional/PROPUR VI pela Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharelado em Comunicação Social – Habilitação Polivalente pela Faculdade de Comunicação Social – Famecos da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Bacharelado em Geografia - Instituto de Geociências - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciatura Plena em Geografia – Instituto de Geociências - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação/PPGCOM e da Escola de Comunicação, Artes e Design – Famecos/ Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

ALIANÇA PARA INOVAÇÃO. Rio Grande do Sul: [201-] Disponível em https://alianca.pucrs.br/. Acesso em: 12 out. 2023.

BAITELLO JUNIOR, Norval. A era da iconofagia: ensaios de comunicação e cultura. São Paulo: Hacker, 2005.

CAPRA, Fritjof. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014.

CAPRA, Fritjof. As conexões ocultas – Ciência para uma vida saudável. São Paulo: Cultrix, 2002.

CASTELLS, Manuel. Comunicación y Poder. Madrid: Alianza Editorial, 2009.

DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006. p. 62-83.

ENRIQUEZ, Eugène. A organização em análise. Petrópolis: Vozes, 1997.

FREITAS, Maria Ester. Cultura organizacional: identidade, sedução e carisma? Rio de Janeiro: Editora FGV, 1999.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método – Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2002.

GIL, Antonio Carlos Amador. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLDENBERG, Mirian. A Arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2007.

GOLEMAN, Daniel; BOYATZIS, Richard; MCKEE, Annie. O poder da inteligência emocional: como liderar com sensibilidade e eficiência. Rio de Janeiro: Objetiva, 2018.

JOHANN, Sílvio Luiz; OLIVEIRA, Alexandre Alberto Leite de; BECKERT, Mara Cesário Pereira; MOREIRA, Vera Susana Lassance. Gestão da mudança e cultura organizacional. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2015.

MACÊDO, Ivanildo Izaias de; RODRIGUES, Denize Ferreira; JOHANN, Maria Elizabeth Pupe; CUNHA, Neisa Maria Martins da. Aspectos comportamentais da gestão de pessoas. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

MACHADO, Juremir. O que pesquisar quer dizer: como fazer textos acadêmicos sem medo da ABNT e da CAPES. Porto Alegre: Sulina, 2010.

MARCONDES FILHO, Ciro. Para entender a comunicação: contatos antecipados com a nova teoria. São Paulo: Paulus, 2008.

MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar. A comunicação pelo meio (teoria complexa da comunicação). Revista Famecos, n. 20, p. 7-12, 2003.

SCHARMER, Claus Otto. Teoria U: como liderar pela percepção e realização do futuro emergente. Rio de Janeiro: Alta Books, 2019.

SCROFERNEKER, Cleusa Maria Andrade; AMORIM, Lidiane Ramirez de; OLIVEIRA, Rosângela Florczak de. Comunicação organizacional e estratégia: (re)pensar para compreender. In: CONGRESSO ABRAPCORP, 8., 2016, Londrina. Anais […]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 16 maio 2014.

SIAS, Patricia; KOPANEVA, Irina. Relações de Liderança e Cultura Organizacional. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Liderança e comunicação interna. São Caetano do Sul: Difusão, 2014. p. 35-48.

SROUR, Robert Henry. Poder, cultura e ética nas organizações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

SODRÉ: Muniz. A forma de vida da mídia. Revista Pesquisa Fapesp, n. 78, 2002. Disponível em: http://revistapesquisa.fapesp.br/2002/08/01/a-forma-de-vida-damidia/. Acesso em: 14 nov. 2023.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 2009.

WOLTON, Dominique. Dominique Wolton, sociólogo: ‘Quando todos falam, ninguém fala’. O Globo, Rio de Janeiro, 20 set. 2014. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/conte-algo-que-nao-sei/dominique-woltonsociologoquando-todos-falam-ninguem-fala-13994845. Acesso em: 14 nov. 2023.

WOLTON, Dominique. Informar não é comunicar. Porto Alegre: Sulina, 2010.

WHEATLEY, Margaret. Liderança para tempos de incerteza: a descoberta de um novo caminho. São Paulo: Cultrix, 2006a.

WHEATLEY, Margaret. Liderança e a nova ciência: descobrindo ordem num mundo caótico. São Paulo: Cultrix, 2006b.

ZIMERMAN, David E. Os quatro vínculos: amor, ódio, conhecimento, reconhecimento na psicanálise e em nossas vidas. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2023-12-29

How to Cite

CHRISTOFOLI, Márcia Pillon; SCROFERNEKER, Cleusa Maria Andrade. Communication and leadership: searching for the sensible dimension. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 20, n. 43, p. 58–68, 2023. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.214692. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/214692.. Acesso em: 16 may. 2024.