O teatro, lugar onde se escuta: Entrevista com Marie-Madeleine Mervant-Roux
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2023.212560Keywords:
teatro, entrevistaAbstract
Marie-Madeleine Mervant-Roux is Emeritus Research Director at the CNRS (INSHS, National Institute of Human and Social Sciences), attached to the ARIAS Laboratory (Research Workshop on Intermediality and Performing Arts) at THALIM Research Unit. Over the last fifteen years, she has been interested in the sound dimensions of Western theater, a subject that has been little studied and is of great interest for this dossier, insofar as it lays bare the listening regimes of different periods and proposes a sound history of theater. In this interview, the researcher retraces her academic trajectory and tells how her interest in the sound of theater arose, resulting from a sudden awareness of the deafness of Theatre Studies. She also reveals the importance of the history and historicization of sound in her research path, highlighting her team's efforts to bring together Francophone and Anglophone sound studies, marked by important epistemological and methodological differences.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Virgínia de Almeida Bessa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers Projeto de pesquisa “Som e Escuta no Teatro Musicado de São Paulo”;Processo n° 102479/2022-4