It's nation time! Jazz, race and politics in the writings of Frantz Fanon and Amiri Baraka (1950-1970)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2024.213752

Keywords:

Frantz Fanon, Amiri Baraka, blackness, jazz, Black Music

Abstract

In this study, I examine the conceptions of jazz and negritude by the Martinican philosopher Frantz Fanon and the Afro-American writer Amiri Baraka. For this, I mobilize data in the pertinent bibliography, in relevant academic works and in biographical studies, having as a theoretical-methodological contribution the notion of Black Atlantic (GILROY, 2001 [1993]) and also the support of Bourdieu (2004; 2015 [1974]) and Koselleck (1992; 2006 [1979]), in order to analyze the contexts of each author for the formulation of their notions of jazz and blackness, paying attention to the flows and ebbs in their intellectual trajectories and also the dialogues they established with their peers. In this dialogue, I problematize the relationship between Black Music and black identity, highlighting the political and aesthetic-ideological disputes around the definition of the notion of blackness in the Atlantic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antonio Carlos Araújo Ribeiro Júnior, Universidade Federal do Maranhão

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil, com orientação do Prof. Dr. Luiz Alberto Couceiro (PPGHis – UFMA). Integrante do GEJAZZBR (Grupo de Estudos do Jazz no Brasil) e do GPMUSI (Grupo de Estudos em Práticas Musicais no Maranhão). Membro da IASPM-AL (International Association for the Study of Popular Music – Filial América Latina) e da RHN (Rede de Historiadoras Negras e Historiadores Negros).

References

Fontes

Obras de Frantz Fanon e Amiri Baraka examinadas

BARAKA, Amiri; BARAKA, Amina. The music: reflections on jazz and blues. New York: William Morrow & Co., 1987.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Trad. Serafim Ferreira. Lisboa: Editora Ulisseia, 1961.

FANON, Frantz. A dying colonialism. Translation from French: Haakon Chevalier. New York: Grove Press, 1967.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008 [1952].

FANON, Frantz. Por uma revolução africana: textos políticos. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2021 [1964].

JONES, Leroi. O jazz e sua influência na cultura americana. Trad. Affonso Blacheyre. Rio de Janeiro: Editora Record, 1967 [1963].

JONES, Leroi. Black Music. Trad. Patricio Orellana. Buenos Aires: Caja Negra, 2016 [1968].

JONES, Leroi. Black Music: free jazz e consciência negra (1959-1967). Trad. André Capilé. São Paulo: Sobinfluência Edições, 2023 [1968].

Bibliografia

ABU-JAMAL, Mumia. Frantz Fanon and His Influence on the Black Panther Party and the Black Revolution. In: BYRD, Dustin; MIRI, Seyed Javad (ed.). Frantz Fanon and emancipatory social theory: a view from the Wretched. Studies in Critical Social Science. Leiden, Boston: Brill, 2019, p. 07-26. Vol. 142.

ARCHER-STRAW, Petrine. Negrophilia: avant-garde Paris and black culture in the 1920s. Londres; Nova York, NY: Thames & Hudson, 2000.

AUDEBERT, Cédric et al. Negritude e relações raciais: racismo e antirracismos no espaço atlântico. Horizontes Antropológicos [online]. Porto Alegre. v. 28, n. 63, p. 07-37 maio/ago. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/HRvYQntgjcY8wY4YCzCpw4d/?lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2022. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-71832022000200001.

BARAKA, Amiri. The autobiography of Leroi Jones. Chicago: Illinois: Lawrence Hill Books, 1997 [1984].

BASKERVILLE, John. Free jazz: a reflection of black power ideology. Journal of Black Studies, New York, Sage Publishing, v. 24, n. 4, p. 484-497, June, 1994. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2784566. Acesso em: 28 ago. 2022. Doi: https://doi.org/10.1177/002193479402400408.

BERENDT, Joachim-Ernest; HUESMANN, Gunther. O livro do jazz: de Nova Orleans ao século XXI. São Paulo: Perspectiva; Edições Sesc São Paulo, 2014.

BOURDIEU, Pierre. O campo intelectual: um mundo à parte. In: BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Trad. Cássia da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004, p. 169-180.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Tradução, organização e seleção: Sérgio Miceli. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015 [1974].

CAMELO, Gerson Vieira. Four Black Revolutionary Plays: Amiri Baraka e a construção de uma dramaturgia revolucionária negra. Tese (Doutorado em Letras). 241 f. Programa de PósGraduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês. Departamento de Letras Modernas, São Paulo, FFLCH-USP, 2010.

CARLES, Phillipe. COMOLLI, Jean-Louis. Free jazz, black power. Jackson: University Press of Mississippi, 2016 [1971].

DEVEAUX, Scott. The birth of bebop: a social and musical history. Basingstoke: Picador, 1997.

DU BOIS, William Edward Burghardt. As almas do povo negro. Trad. Alexandre Boide. São Paulo: Veneta, 2021 [1903].

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Trad. Ligia Fonseca Ferreira e Regina Salgado Campos. Rio de Janeiro: Zahar, 2022 [1961].

FAUSTINO, Deivison. “Por que Fanon? Por que agora?”: Frantz Fanon e os fanonismos no Brasil. Tese (Doutorado em Sociologia). 260 f. Programa de Pós-Graduação em Sociologia do Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Sociologia do Centro de Ciências Humanas – CECH, Universidade Federal de São Carlos, 2015.

FAUSTINO, Deivison. Frantz Fanon: um revolucionário particularmente negro. São Paulo: Ciclo Contínuo Editorial, 2018.

FAUSTINO, Deivison. A disputa em torno de Frantz Fanon: a teoria e a política dos fanonismos contemporâneos. Prefácio de Valter Roberto Silvério. São Paulo: Intermeios, 2020. (Coleção Africamundi).

FAUSTINO, Deivison. A política dos “escritos políticos” de Frantz Fanon (prefácio). In: FANON, Frantz. Escritos Políticos. Trad. Monica Stahel. São Paulo: Boitempo, 2021 [2015], p. 9-23.

FAUSTINO, Deivison. Frantz Fanon e as encruzilhadas: teoria, política e subjetividade. São Paulo: Ubu Editora, 2022.

FAUSTINO, Deivison; GAYÃO, Nicolau. Estranhas harmonias: a vida, a morte e o tempo na linguagem dramatúrgica de Frantz Fanon. Fólio – Revista de Letras, 14(2), p. 41-66, maio 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/12262. Acesso em: 13 jan. 2023. Doi: https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.12262.

FEBRIYANTI, Irma. The power of Amiri Baraka’s political thoughts African American movement in America. Rubikon (Journal of Transnational American Studies), v. 2, n. 2, p. 51-63, Sept. 2015. ISSN 2541-2248. Disponível em: https://jurnal.ugm.ac.id/rubikon/article/view/34259. Acesso em: 19 ago. 2022. Doi: https://doi.org/10.22146/rubikon.v2i2.34259.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. Trad. Cid Knipel Moreira. São Paulo: Editora 34; Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001 [1993].

GORDON, Lewis. What Fanon said: a philosophical introduction to his life and thought. New York: Fordham University Press, 2015.

HARRIS, William. The sweet and angry music of Amiri Baraka. Boston Review, s/p, 2015. Disponível em: http://bostonreview.net/poetry/william-j-harris-amiri-baraka-sos-poems. Acesso em: 29 jun. 2022.

HOBSBAWM, Eric. História social do jazz. Trad. Angela Noronha. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011 [1959].

HOBSBAWM, Eric. Pessoas extraordinárias: resistência, rebelião e jazz. Trad. Irene Hirsch e Lólio Lourenço de Oliveira. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016 [1998].

JONES, Leroi. Home: social essays. Brooklyn: Akashi Classics: Renegade Reprint Series, 2009. E-book.

KING JUNIOR, Woodie. LeRoi Jones and the emergence of Amiri Baraka (Introduction). In: JONES, Leroi. The system of Dante’s Hell. Brooklyn: Akashi Classics: Renegade Reprint Series, 2016. E-book.

KOSELLECK, Reinhart. Uma história dos conceitos: problemas teóricos e práticos. Trad. Manoel Luís Salgado Guimarães. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 05, n. 10, p. 134-146, 1992.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Trad. Wilma Patrícia Maas Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2006 [1979].

KWATERKO, Józef. “Le nègre debout”: the spirit of jazz and blues among the poets of the American Harlem Renaissance and the poets of Franco-Caribbean Négritude. Romanica Cracoviensa, v. 17, n. 2, p. 125-135, 2017. Disponível em: https://www.ejournals.eu/autorzy/9999999493/Jozef-Kwaterko/. Acesso em: 23 jun. 2023. DOI: 10.4467/20843917RC.17.011.7693

LANE, Jeremy. Leaving the South: Frantz Fanon, modern jazz and the rejection of négritude. In: MUNRO, Martin; BRITON, Celia (ed.). American creoles: the francophone Caribbean and the American South. Liverpool University Press, 2012, p. 129-146. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/j.ctt5vjd80.12?seq=9. Acesso em: 23 jun. 2023. Doi: https://chooser.crossref.org/?doi=10.2307%2Fj.ctt5vjd80.12.

LANE, Jeremy. Jazz as antidote to the machine age: from Hugues Panassié to Leopold Sedar Senghor. In: LANE, Jeremy. Jazz and machine-age imperialism: music, “race” and intellectuals in France, 1918-1945. Michigan: University of Michigan, 2013, p. 90-125.

MACADAMS, Lewis. Birth of the cool: beat, bebop, and the American Avant Garde. New York: Free Press, 2001.

MACEY, David. Frantz Fanon, or the difficulty of being martinican. History Workshop Journal, v. 58, n. 1, p. 211-223, 2004. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/25472761 . Acesso em: 15 jun. 2023. https://doi.org/10.1093/hwj/58.1.211

MACEY, David. Frantz Fanon: a biography (versão eletrônica). New York/London: Verso, 2012.

MANOEL, Jones. A luta de classes pela memória: raça, classe e Revolução Africana. In: MANOEL, Jones; FAZZIO, Gabriel Landi (org.). Revolução Africana: uma antologia do pensamento marxista. 2. ed. São Paulo: Autonomia Literária, 2019, p. 15-62.

MILOSAVLJEVIĆ, Tatjana. “Let the world be a black poem”: Frantz Fanon in Amiri Baraka’s poetry of revolt. Americana – e-journal of American Studies in Hungary, v. XI, n. 2, s/p, 2015. ISSN: 1787-4637. Disponível em: http://americanaejournal.hu/vol11no2/milosavljevic. Acesso em: 30 ago. 2022.

MINGUS, Charles. Saindo da sarjeta: a autobiografia de Charles Mingus. Trad. Roberto Muggiati. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005 [1971].

MONSON, Ingrid. Blues People: Amiri Baraka as a social theorist. In: WOODARD, KOMOZI; Lawrence, Sarah (org.). Blues people: 40 years later, a symposium. Bronxville, New York, 2004.

MONSON, Ingrid. Freedom sounds: civil rights call out to jazz and Africa. New York: Oxford University Press, 2007.

MOTEN, Fred. Na quebra: a estética da tradição radical preta. Trad. Matheus Araújo dos Santos. São Paulo: Crocodilo; n-1 edições, 2023 [2003].

PINHEIRO, Ricardo Nuno Futre. Playing out loud: jazz music and social protest. Journal of Music and Dance, v. 5, n. 1, p. 1-5, March 2015. Disponível em: https://academicjournals.org/journal/JMD/article-abstract/5AEAC5251488. Acesso em: 14 jan. 2014. DOI: 10.5897/JMD2014.0030

RIBEIRO JÚNIOR, Antonio Carlos Araújo. Black music e consciência negra: a influência de Amiri Baraka no pensamento crítico sobre o jazz. Apresentação no IX MUSICOM, set. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2X3Nh1IoaxU. Acesso em: 29 ago. 2022.

ROBINSON, Cedric. The appropriation of Frantz Fanon. Race & Class, v. 35, n. 1, p. 79-91, 1993. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/030639689303500108. Acesso em: 14 jun. 2022. Doi: https://doi.org/10.1177/030639689303500108.

ROBINSON, Cedric. Black marxism: the making of the black radical tradition. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press, 2000 [1983].

SIMANGA, Michael. Amiri Baraka and the Congress of African People: history and memory. London: Palgrave Macmillan, 2015.

SHATZ, Adam. Rapping with Fanon. The New York Review of Books, New York, 22 jan. 2019, s/p. Disponível em: https://www.nybooks.com/online/2019/01/22/rapping-with-fanon/?lp_txn_id=1513813. Acesso em: 21 dez. 2023.

SMETHURST, James. Brick city vanguard: Amiri Baraka, black music, black modernity. Amherst/Boston: University of Massachusetts Press, 2020.

SMITH, Victoria. Listen to Liston: examining the systemic erasure of black women in the historiography of jazz. Thesis (Bachelor of Arts). Philosophy Department, Lehman College – CUNY, Academic Works, New York, 2020.

WATTS, Jerry. Amiri Baraka: the politics and art of a black intellectual. New York/London: New York University Press, 2001.

WEST, Cornell. Introdução à edição norte-americana de 2021 (anexo). In: FANON, Frantz. Os condenados da terra. Trad. Ligia Fonseca Ferreira e Regina Salgado Campos. Rio de Janeiro: Zahar, 2022 [1961], p. 357-364.

WOODARD, Komozi. A nation within a nation: Amiri Baraka (LeRoi Jones) & Black Power Politics. Chapel Hill/London: The University of North Carolina Press, 1999.

Published

2024-04-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

RIBEIRO JÚNIOR, Antonio Carlos Araújo. It’s nation time! Jazz, race and politics in the writings of Frantz Fanon and Amiri Baraka (1950-1970). Revista de História, São Paulo, n. 183, p. 1–38, 2024. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2024.213752. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/213752.. Acesso em: 17 may. 2024.