The “thinking while doing”: contemporary experiences on the building sites led by the Valparaiso School, Chile
DOI:
https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2023.207791Keywords:
informality, architecture, thinking-doingAbstract
The PUCV School of Architecture and Design in Chile, founded 70 years ago, postulated from its origins that architecture should be studied in the streets. Since then, professors and students unite their academic thinking and professional practice from a "thinking by doing" perspective, designing and building specific architecture for each place and its people, observing the way of life in Latin America. This entire legacy was made possible thanks to the creation of the Institute of Architecture in 1952; in 1971 from the Open City of Amereida; the Travessias in 1984; and since 2006, with the creation of the Projects and Technical Assistance Department, where public projects are developed that generate feedback, which have strengthened the professional training of students.
Downloads
References
DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos, 2004.
GARCÉS, Andrés. MASNÚ, Magdalena. Travessia Porto do Capim. In: ROMANO, Elisabetta; BRASILEIRO, Flávio Tavares; COSTA, Francisco Xico; ROSSI, Pedro Freire de Oliveira; GONÇALVES, Regina Célia (org.). Centralidade periféricas. Periferias centrais. João Pessoa: Editorial UFPB, 2018.
GARCÉS, Andrés. La Ciudad Teatro, el lugar de la escena y otros lugares. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso, 2019.
JAUREGUI, Jorge. (s.f.). Políticas Públicas para a estruturação socio-espacial do territorio. Disponible en: <http://www.jauregui.arq.br/politicas-publicas.html>. Acceso en: 12 de Junio de 2019.
JACQUES, Paola Berenstein. Estética da ginga. A arquitetura das favelas através da obra de Hélio Oiticica. Río de Janeiro: Casa da Palavra, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paula Olmedo Latoja, Andrés Garcés Alzamora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).