Railways, urban development and heritage issues in Brazil: the case of Patos-PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2023.211019

Keywords:

urban history, urbanization, cultural heritage

Abstract

The objective is to discuss the economic, social, and urban development of Patos-PB during the installation of the railway line in the city. The work approaches the history of Brazil from the railroad’s installations in the mid-nineteenth century, presented through a chronological line of socioeconomic growth and its contributions to the population until reaching the actuality and destination of the object of study of the present work. It can be seen from this study that the degradation and devaluation of railway stations contributes, in a certain way, to the "death" of the city's own memory. A similar phenomenon occurs in several regions of the country since the preservation of the "living memory" remains reduced to the measly rubble of an architecture that has already made history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristina de Campos, Universidade São Judas Tadeu

    Cientista Social, Professora da Universidade São Judas Tadeu,

  • Eneida de Almeida, Universidade São Judas Tadeu

    Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo da Universidade São Judas Tadeu. Arquiteta e Urbanista, Doutora em Arquitetura e Urbanismo pela FAUUSP.

  • Bruno Fontes Almeida, Universidade São Judas Tadeu

    Arquiteto e Urbanista, Doutorando na Universidade São Judas Tadeu.

References

ALVAREZ, Isabel P.; CARLOS, Ana Fani A.; VOLOCHKO, Danilo. A cidade como negócio. São Paulo: Editora Contexto, p. 43-64, 2015.

CAVALCANTI, F. R. I Centenário das ferrovias brasileiras. Rio de Janeiro: IBGE/CNG, 1954. Disponível em: http://vfco.brazilia.jor.br/mapas-ferroviarios/1954-RVC-Rede-Viacao-Cearense.shtml Acesso em: 13 de março de 2023.

FAORO, Raymundo. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3a ed., rev Porto Alegre, RS: Globo, 1976.

FERNANDES, F. S. Na Rota do Tempo (datas, fatos e curiosidades da história de Patos). João Pessoa: Imprell, 2003.

FERREIRA, A. L.; DANTAS, G. A. F.; SIMONINI, Y. Contra as secas: técnica, natureza e território. Rio de Janeiro: Letra Capital: INCT/Observatório das Metrópoles, 2018.

FRÚGOLI JR, Heitor. Centralidade em São Paulo. Trajetórias, conflitos e negociações na metrópole. São Paulo: Cortez: Edusp, 2000.

FURTADO, Celso. Formação econômica do Brasil. São Paulo: Editora Nacional, 1991.

GIESBRECHT, Ralph. Estações Ferroviárias do Brasil. Disponível em: http://www.estacoesferroviarias.com.br/ Acesso em: março de 2023.

SILVA, Josinaldo Gomes da. Imagens do Moderno em Patos – PB: (1934-1958). 2011. Dissertação (Mestrado em HIstória) – Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Humanidades, Campina Grande, 2011.

HOBSBAWM, E. J. Da revolução industrial inglesa ao imperialismo. 4. ed. Rio de Janeiro, RJ: Forense-Universitária, 1986.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades da Paraíba, Patos. Censo Demográfico 1950: Microdados da pesquisa. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/patos/panorama. Acesso em: 13 março 2023.

LAGONEGRO, Marco Aurélio. Metrópole sem metrô: transporte público, rodoviarismo e populismo em São Paulo (1955-1965). 2003. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, 2003.

LANNA, A. L. D. Ferrovias no Brasil, 1870-1920. História Econômica & História de Empresas, v. 8, n. 1, 23 jul. 2012.

LAVANDER JUNIOR, Moyses; MENDES, Paulo Augusto. SPR, memórias de uma inglesa: a história da concessão e construção da primeira ferrovia em solo paulista e suas conexões. São Paulo: Clanel Artes Gráficas, 2005.

LUCENA, D. Patos de todos os tempos. A capital do sertão da Paraíba. 1. ed. João Pessoa: A União, 2015.

MANTOUX, Paul. A revolução industrial no século XVIII: estudo sobre os primórdios da grande indústria moderna na Inglaterra. São Paulo, SP: Editora UNESP: Hucitec, [1988?]. xv, 551p.

MATTOON JR, Robert H. Railroads, coffee, and the growth of big business in São Paulo, Brazil. Hispanic American Historical Review, v. 57, n. 2, p. 273-295, 1977.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. O campo do patrimônio: uma revisão de premissas. Conferência Magna, I Fórum Nacional do Patrimônio Cultural. Ouro Preto: IPHAN, 2009, p. 25-39. Disponível em: http//portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/4%20-%20MENESES.pdf. Acesso em 12 de dez. de 2022.

MORAES, Antonio Carlos Robert. Território e história no Brasil. 2. ed. São Paulo, SP: Annablume, c2005. 154 p.

NATAL, Jorge Luiz Alves. Transporte, ocupação do espaço e desenvolvimento capitalista no Brasil: história e perspectivas. 1991. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991.

NUNES, Ivanil. Expansão e crise das ferrovias brasileiras nas primeiras décadas do século XX. Am. Lat. Hist. Econ, México , v. 23, n. 3, p. 204-235, dic. 2016 . Disponível em <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-22532016000300204&lng=es&nrm=iso>. Acesso em 09 março de 2023. https://doi.org/10.18232/alhe.v23i3.723.

O´BRIEN, P. K. Transporte y desarrollo económico en Europa, 1789-1914. In: Los ferrocarriles y el desarrollo económico de Europa Occidental durante el siglo XIX. Madrid: Gabinete de Información y Relaciones Externas de RENFE, 1981.

PRADO JUNIOR, Caio. Formação do Brasil contemporâneo: colônia. 14. ed. São Paulo, SP: Brasiliense, 1976. 390p.

NÚCLEO de Documentação e Informação Histórica Regional. História de Patos: Paraíba 400 anos. Coedição: Comissão do IV Centenário Prefeitura Municipal de Patos; NDIHR/UFPB. João Pessoa: Grafset, 1985.

QUEIROZ, Paulo Roberto Cimó. Notas sobre a experiência ferroviária no Brasil. História econômica & história de empresas II. I (1999), 91-111

SÁVIO, Marco A. C. A modernidade sobre rodas. Tecnologia automotiva, sociedade e cultura. São Paulo: EDUC, 2003.

SILVA TELLES, Pedro Carlos. História da Engenharia Ferroviária no Brasil. Rio de Janeiro: Notícia e Cia., 2011.

SILVA, C. Centro de preservação da história ferroviária do Rio de Janeiro. Engenho de Dentro, da estação ferroviária à memória das ferrovias. 2016. 123 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura). Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto, Porto, 2016.

SIQUEIRA, Tagore Villarin de. As primeiras ferrovias do nordeste brasileiro: processo de implantação e o caso da Great Western Railway. Rio de Janeiro: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social, 2002. Disponível em: https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/17000 Acesso em 13 de março de 2023.

SPINDEL, R. Homens e máquinas na transição de uma economia cafeeira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

SUZIGAN, W. Indústria brasileira: origem e desenvolvimento. São Paulo: Hucitec/Ed. Unicamp, 2000.

Published

2023-11-21

Issue

Section

Papers and Essays

How to Cite

Campos, C. de, Almeida, E. de, & Almeida, B. F. (2023). Railways, urban development and heritage issues in Brazil: the case of Patos-PB. Risco - Journal of Architecture and Urbanism, 21. https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2023.211019