Virtuality and materiality: ponderations on design procedures structured by new information technologies
DOI:
https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.149179Keywords:
Design education, Digital technology, Construction materialityAbstract
The article proposes to reflect on the role of drawing in the teaching and learning of architectural design today, considering the growing presence of these digital technologies (IT) and its conflict with the materiality of the building. Initially it is presented a reflection of the author's activity as a professor of design in a third studio year, half of the undergraduate program in the IAU USP architecture. The second part of the article is devoted to the analysis of some complex forms design and production, in architecture and in the arts, in the middle of the XX century, that contribute to the proposed reflection.
Downloads
References
CARDOZO, J. Forma estática - forma estética. Módulo, Rio de Janeiro, n. 10, p. 3 - 6, ago. 1958.
NERVI, P. L. Critica delle strutture. Casabella Continuità, Milão, 223, jan. 1959, p. 55.
SCHUMACHER, P. Parametricism: A New Global Style for Architecture and Urban Design. Architectural Design, jun. 2009, p. 79.
TELLES, S. S. Forma e Imagem. AU, São Paulo, 55, p. 91-95, 1994 e TELLES, S. S. Oscar Niemeyer: técnica e forma. Óculum, Campinas, 2, 1992.
TELLES, S. S. Lúcio Costa: monumentalidade e intimismo. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, 25, 1989.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Renato Luiz Sobral Anelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).