Remote Education in times of pandemic: the experience of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2021.184799

Keywords:

Distance learning, Faculty development, Medicine undergraduate student, Problem based learning, Covid-19

Abstract

The Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) is a community university. In March 2020, the social distancing caused by the SARS-CoV-2 pandemic imposed several challenges to be faced related to the migration from classroom teaching to remote teaching: technological (and pedagogical) training of the teaching staff, support for students, training of the staff and the adequacy of the Information technology infrastructure. In this work, we will deal with faculty development. Although there was no institutionalized faculty development structure, a group of teachers involved in the various training courses promoted since 2017 by the institution, under the Deanery of Undergraduate coordination, was responsible for training to help teachers to use the
institutional platforms. Individual training was also proposed to meet specific needs. Following the first bare step of familiarization with the platforms, the next phase was to raise the need for qualification of remote activities in the teaching staff through innovative teaching methodologies. Maintaining remote education led to the expansion of the group of teachers responsible for supporting remote activities. Furthermore, post-graduate (masters and doctoral students) acted as monitors from the different courses of the university. They were selected to assist teachers individually to make the appropriate use of teaching strategies and technological platforms. In the PUC-SP undergraduate medical course, which has at its core the use of active teaching and
learning strategies, except for part of the practical activities, all were carried out remotely. The adaptation of the problem-based learning tutorials was satisfactory. One of the most significant apprenticeships was the collaborative teaching work for carrying out summative assessments.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julia Brum de Mello, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde

    Médica, Mestranda do Programa de Educação para as Profissões da Saúde da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

  • Luiz Ferraz Sampaio Neto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde

    Médico, Professor titular de Ginecologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Diretor da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

  • Alexandra Fogli Serpa Geraldini, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutora, Pró-reitora de Graduação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

  • Mário Luís Ribeiro Cesaretti, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde. Departamento de Clínica. Núcleo Assessor de Tecnologias Educacionais

    Doutor, Assessor no Núcleo Assessor de Tecnologias Educacionais e Docente do Departamento de Clínica da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

     

References

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. COVID-19: Comunicado da PUC-SP 16/03/2020 – 17h [Internet]. Jornal PUC-SP. [citado 9 de março de 2021]. Disponível em: https://j.pucsp.br/noticia/covid-19-comunicado-da-puc-sp-16032020-17h

BRASIL. PORTARIA N o 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020 - DOU - Imprensa Nacional [Internet]. [citado 11 de março de 2021]. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou

BRASIL. PORTARIA N o 544, DE 16 DE JUNHO DE 2020 - DOU - Imprensa Nacional [Internet]. [citado 11 de março de 2021]. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou

BRASIL. MEDIDA PROVISÓRIA N o 934, DE 1 o DE ABRIL DE 2020 - DOU - Imprensa Nacional [Internet]. [citado 11 de março de 2021]. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018 [Internet]. 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf

Moreira JAM, Henriques S, Barros D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia. 3 de junho de 2020;0(34):351–64.

Smith E, Boscak A. A virtual emergency: learning lessons from remote medical student education during the COVID-19 pandemic. Emerg Radiol [Internet]. 8 de janeiro de 2021 [citado 11 de março de 2021]; Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10140-020-01874-2

MOSELEY SF. Everett Rogers’ Diffusion of Innovations Theory: Its Utility and Value in Public Health. J Health Commun. 1 o de janeiro de 2004;9(sup1):149–51.

Oliveira RM de, Corrêa Y, Morés A. Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Rev Int Form Profr. 14 de setembro de 2020;5:e020028–e020028.

Goodman BE, Barker MK, Cooke JE. Best practices in active and student-centered learning in physiology classes. Adv Physiol Educ. 1 o de setembro de 2018;42(3):417–23.

Steinert Y, Mann K, Anderson B, Barnett BM, Centeno A, Naismith L, et al. A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update: BEME Guide No. 40. Med Teach. 2 de agosto de 2016;38(8):769–86.

Manen M van. On the Epistemology of Reflective Practice. Teach Teach. 1 o de março de 1995;1(1):33–50.

Valente J. Formação de profissionais na área de informática em educação. Computadores e Conhecimento: Repensando a Educação. 1 o ed 1993;114–34.

Geraldini A. Docência no ambiente digital: ações e reflexão [Doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2003.

Prado MEBB. Educação a distância na e para a formação reflexiva do professor. ETD - Educ Temática Digit. 7 de outubro de 2009;10(2):203–22.

Natário EG, Santos AAA dos. Programa de monitores para o ensino superior. Estud Psicol Camp. setembro de 2010;27(3):355–64.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Medicina. 2014; Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&a-lias=15874-rces003-14&category_slug=junho-2014-p-df&Itemid=30192

BRASIL. PORTARIA N o 492, DE 23 DE MARÇO DE 2020 - DOU - Imprensa Nacional [Internet]. [citado 11 de março de 2021]. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou

BRASIL. PORTARIA N o 580, DE 27 DE MARÇO DE 2020 - DOU - Imprensa Nacional [Internet]. [citado 11 de março de 2021]. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou

Published

2021-08-20

How to Cite

1.
Mello JB de, Sampaio Neto LF, Geraldini AFS, Cesaretti MLR. Remote Education in times of pandemic: the experience of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2021 Aug. 20 [cited 2024 May 13];54(Supl 1):e-184799. Available from: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/184799