Black women’s cultural identity: visual representations in the packaging of the Seda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i2e177329

Keywords:

Black woman, Brand, Visual representation

Abstract

We aim to verify that, among the meanings generated by women’s visual representations, some aspects of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil can come up. Mbembe, Lipovetsky and Serroy, Semprini, and Sodré compose the theoretical foundation, and we will apply the strategies from Peirce’s semiotics in the analysis of hair products packaging from the Seda brand. The article is relevant for contributing to the understanding of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil in a moment pointedly marked by conflicts generated by intolerance to differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Graziella Andrea Malagó, Universidade de Sorocaba

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba (Uniso). Mestre em Administração pela Universidade Metodista.

  • Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba

    Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep).

References

ARANTES, Dariane Lima. Celebrando nossos corpos, encrespando nossos fios: a transição capilar como política de visibilidade em narrativas autobiográficas de mulheres negras. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2019.

BELMIRO, Dalila Maria Musa. E não sou eu uma mulher?: o feminismo e a identidade negra na construção da celebridade Taís Araújo. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

CARVALHO, Mayra Bernardes Medeiros de. Esse Boom é nosso?: discursos sobre a transição capilar na publicidade de cosméticos. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana. C. P. Aulas de semiótica peirceana. São Paulo: Annablume, 2013.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MARTINS, Carlos Augusto de Miranda. Racismo anunciado: o negro na publicidade no Brasil (1985-2005). 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2017.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.

SANTAELLA, Lucia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2018.

SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras, 2006.

SODRÉ, Muniz. Claros e escuros: identidade, povo e mídia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1999.

Published

2021-12-12

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Black women’s cultural identity: visual representations in the packaging of the Seda . Signos do Consumo, [S. l.], v. 13, n. 2, p. e177329, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v13i2e177329. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329.. Acesso em: 20 may. 2024.