About known landscapes and anonymous bodies

photographic memories of the Mediterranean migratory flow

Authors

  • Ana Carolina Lima Santos Universidade Federal de Ouro Preto
  • Rafael Tassi Teixeira Universidade Tuiuti do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.148356

Keywords:

Photography, memory, migrant crisis

Abstract

In the last thirty years, a series of journalistic photographs that portray the drama of Africans and Middle Easterners attempting (and usually failing to) to cross the Mediterranean Sea has built memories on the issue of migration. This article analyzes some of those photos to discuss how the construction of memory, based on a certain politics of testimony, may be able to associate the duties of memory and the duties of civil action. Special attention is paid to images that establish a relation between well-known landscapes (of the sea and of the beach) and anonymous bodies (of immigrants whose identities and trajectories remain indefinite) that seem to destabilize them, a relationship marked by the notion of boundary – serving to separate, but also to open up a possibility of unification of the familiar and the strange.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Carolina Lima Santos, Universidade Federal de Ouro Preto

    Professora do curso de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Ouro Preto. Doutora em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais e mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia.

  • Rafael Tassi Teixeira, Universidade Tuiuti do Paraná

    Professor e vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade
    Tuiuti do Paraná. Doutor em Sociologia e mestre em Antropologia pela Universidad Complutense de Madrid.

References

AZOULAY, Ariella. The civil contract of photography. New York: Zone Books, 2008.

BAULUZ, Javier. “Aquella tarde en la playa de Zahara de los Atunes”. In: Magazine, 2 mar. 2003. Disponível em: http://hemeroteca.lavanguardia.com/edition.html?edition=Mafazine& &bd=02&bm=03&by=2003&ed=02&em=03&ey=2003. Acesso em 17 dez. 2017.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2016.

CHOULIARAKI, Lilie; TIJANA, Stolic. “Rethinking media responsibility in the refugee ‘crises’: a visual typology of European news”. In: Media, Culture & Society, v. 39, 2017. Disponível em http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0163443717726163. Acesso em 10 dez. 2017.

COMOLLI, Jean-Louis. “A última dança: como ser espectador de Memory of the Camps”. In: Devires, v. 3, n. 1, jan./dez. 2006. Disponível em http://fafich.ufmg.br/devires/index.php/ Devires/article/view/261. Acesso em 19 dez. 2017.

DE DUVE, Thierry. “A arte diante do mal radical”. In: Ars, v. 7, n. 13, 2009. Disponível em http://www.revistas.usp.br/ars/article/view/3062. Acesso em 19 dez. 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imágenes pese a todo: memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós, 2004.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto/Museu de Arte do Rio, 2014.

LISSOVSKY, Mauricio. Pausas do destino: teoria, arte e história da fotografia. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.

MEZZADRA, Sandro. “Multiplicação das fronteiras e práticas de mobilidades”. In: REMHU - Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, n. 44, jan./jun. 2015. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1980-85852015000100011&lng= en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 22 dez. 2017.

MITCHELL, William John Thomas. Landscape and power. Chicago: University of Chicago Press, 2002.

MITCHELL, William John Thomas. “Response to Griselda Pollock: ethics, aesthetics, and trauma photography”. In: COSTELLO, Diarmuid; WILLSDON, Dominic (org). The life and death of images: ethics and aesthetics. London, Tate Publishing, 2008.

NAIR, Sami. Y vendrán… las migraciones en tiempos hostiles. Barcelona: Bronce, 2007.

NASH, Mary. Inmigrantes en nuestro espejo: inmigración y discurso periodístico en la prensa española. Barcelona: Icaria Antrazyt, 2005.

SALERNO, Daniele. “Memory and migrations in the Mediterranean: the case of the Kater I Rades”. In: MANNIK, Lynda (org.). Migration by boat: discourses of trauma, exclusion and survival. London: Hb Published, 2016.

SCHAMA, Simon. Paisagem e memória. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TRAMONTANA, Felicita. “The conversation: migrants have crossed the mediterranean for centuries but they used to head from north to south”. In: The Conversation, v. 2, n. 1, jun. 2018. Disponível em https://theconversation.com/migrants-have-crossed-the-mediterranean-for-centuries-but-they-used-to-head-from-north-to-south-97287. Acesso em 9 jul. 2018.

VAN DIJK, Teun. “El racismo y la prensa en España”. In: BAÑÓN, Antonio. Discurso periodístico y procesos migratorios. San Sebastián: Gak@a, 2007.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

About known landscapes and anonymous bodies: photographic memories of the Mediterranean migratory flow. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 192–219, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.148356. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/148356.. Acesso em: 28 may. 2024.