The artist's image projected in the mirror and the enunciation game
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.90033Keywords:
Visual art, photography, semiotics, enunciation.Abstract
Does it only take the categories of enunciation, enuncive and enunciative, to produce a sense in paintings and photos? This article aims to discuss exactly this issue. The idea of modernity imposes itself not as knowledge, nor as a science, but as a way of reflection of the artistic practice itself. Thus, we have the explanation of the enunciator (the artist) in the statement as a simulation of the creator in the creature. The subject of this study is the analysis of Helmut Newton’s picture
Self-portrait with wife and models, in order to explain enunciative and enuncive enunciation strategies when they are at stake. Also, we aim to analyze the projection of imagery of artists in the production of their statements, first in painting, then in photography.
Downloads
References
COUBERT, G. O ateliê do pintor, 1855. Disponível em: <http://galeriadefotos.universia.com.br/uploads/2012_06_01_23_39_010.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2008. 543 p.
GROULIER, J. F. Da imitação à expressão. In: LICHTENSTEIN, J. A pintura: da imitação à expressão. São Paulo. Editora 34, 2004, v. 5. p. 9-16.
JANSON, A. F.; JANSON, H. W. Iniciação à história da arte. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996. 475 p.
HELMUT NEWTON. Autorretrato com esposa e modelos, 1980. Disponível em: <http://blogs.diariodonordeste.com.br/desenroladas/wp-content/uploads/2013/08/fotografiade-moda-helmut-newton-2.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.
LIMA, L. C. Mímesis e modernidade: formas das sombras. 2. ed. São
Paulo: Paz e Terra, 2003. 295 p.
PIETROFORTE, A. V. Análise do texto visual: a construção da imagem. São Paulo: Contexto, 2007. 104 p.REMBRANDT. O artista em seu estúdio, 1629. Disponível em:<http://www.settemuse.it/pittori_scultori_europei/rembrandt/rembrandt_129_autoritratto_nello_studio_1629x.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.
VAN EYCK. O casal Arnolfini, 1434. Disponível em: <http://4.bp.blogspot.
com/-1RlJmmOo4U/VTQeLLyZEII/AAAAAAAAAfE/J6oi5FM7-/s1600/arnolfini.jpeg>. Acesso em: 26 nov. 2015.
VELÁZQUEZ, D. As meninas, 1656. Disponível em: <http://mystudios.com/art/bar/velazquez/velazquez-las-meninas.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.
TOMASI, C. Semiótica da agudeza: da negação da euforia barroca ao objeto poético fluido do final do século XX. 2014. 518 p. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral)–Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.