The artist's image projected in the mirror and the enunciation game

Authors

  • Carolina Tomasi Universidade de São Paulo
  • Saulo Nogueira Schwartzmann Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.90033

Keywords:

Visual art, photography, semiotics, enunciation.

Abstract

Does it only take the categories of enunciation, enuncive and enunciative, to produce a sense in paintings and photos? This article aims to discuss exactly this issue. The idea of modernity imposes itself not as knowledge, nor as a science, but as a way of reflection of the artistic practice itself. Thus, we have the explanation of the enunciator (the artist) in the statement as a simulation of the creator in the creature. The subject of this study is the analysis of Helmut Newton’s picture
Self-portrait with wife and models, in order to explain enunciative and enuncive enunciation strategies when they are at stake. Also, we aim to analyze the projection of imagery of artists in the production of their statements, first in painting, then in photography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carolina Tomasi, Universidade de São Paulo

    Pós-doc (2015), doutora (2014) e mestre (2011) em Letras pela Universidade de São Paulo. Membro do Grupo de Estudos Semióticos da Universidade de São Paulo (GES-USP).

  • Saulo Nogueira Schwartzmann, Universidade de São Paulo

    Mestre (2014) e doutorando em Letras pela Universidade de São Paulo. Membro do Grupo de Estudos Semióticos da
    USP (GES-USP).

References

COUBERT, G. O ateliê do pintor, 1855. Disponível em: <http://galeriadefotos.universia.com.br/uploads/2012_06_01_23_39_010.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2008. 543 p.

GROULIER, J. F. Da imitação à expressão. In: LICHTENSTEIN, J. A pintura: da imitação à expressão. São Paulo. Editora 34, 2004, v. 5. p. 9-16.

JANSON, A. F.; JANSON, H. W. Iniciação à história da arte. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996. 475 p.

HELMUT NEWTON. Autorretrato com esposa e modelos, 1980. Disponível em: <http://blogs.diariodonordeste.com.br/desenroladas/wp-content/uploads/2013/08/fotografiade-moda-helmut-newton-2.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.

LIMA, L. C. Mímesis e modernidade: formas das sombras. 2. ed. São

Paulo: Paz e Terra, 2003. 295 p.

PIETROFORTE, A. V. Análise do texto visual: a construção da imagem. São Paulo: Contexto, 2007. 104 p.REMBRANDT. O artista em seu estúdio, 1629. Disponível em:<http://www.settemuse.it/pittori_scultori_europei/rembrandt/rembrandt_129_autoritratto_nello_studio_1629x.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.

VAN EYCK. O casal Arnolfini, 1434. Disponível em: <http://4.bp.blogspot.

com/-1RlJmmOo4U/VTQeLLyZEII/AAAAAAAAAfE/J6oi5FM7-/s1600/arnolfini.jpeg>. Acesso em: 26 nov. 2015.

VELÁZQUEZ, D. As meninas, 1656. Disponível em: <http://mystudios.com/art/bar/velazquez/velazquez-las-meninas.jpg>. Acesso em: 26 nov. 2015.

TOMASI, C. Semiótica da agudeza: da negação da euforia barroca ao objeto poético fluido do final do século XX. 2014. 518 p. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral)–Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

Published

2015-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

The artist’s image projected in the mirror and the enunciation game. RuMoRes, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 204–224, 2015. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.90033. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/90033.. Acesso em: 16 may. 2024.