Humanity and criticism by Harun Farocki

an analysis of recurring themes in the montage of the documentary Prison Images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.160132

Keywords:

Harun Farocki, Images, Prison, Humanity

Abstract

This article presents the results of an investigation on the documentary Prison Images, by filmmaker Harun Farocki, and defines its recurring images, organized into the following thematic groups: “Disciplinary Body,” “Oppressed Body,” “Guarded Body,” “Technology as a Tool for Desubjectification,” “Work and Oppression,” and “Desire.” Such structure allowed to reach an understanding of Farocki’s poetic and intellectual thought by revealing the sensitivity and innovative character of the formal structure of his work. In addition, it unraveled a critical and human dimension which becomes especially relevant nowadays. This article focuses the logic behind the relation stablished by Farocki between the production of images in contemporary society and the process of dehumanization, found both in the means of production and in imprisonment.

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Author Biographies

  • Antonio Carlos Vargas Sant'Anna, Universidade Estadual de Santa Catarina (UDESC), Brasil

    Antonio Carlos Vargas é Bacharel em Artes/Pintura pelo Instituto de Artes – UFRGS (1986), Doutorado em Artes pela Universidad Complutense de Madrid (1992), Pós-doutorado em Antropologia e Filosofia realizado nas Universidad del País Vasco e Universitat de Barcelona (1995-1996), artista visual com exposições individuais e coletivas no Brasil, Espanha, Portugal, Alemanha, Canadá e EEUU com obras no acervo do Museu de Arte de Santa Catarina, na Coleção da Fundação Bienal de Cerveira-Portugal e na Coleção Anne Richards, Texas, USA. Autor de artigos, capítulos de livros e livros de 2005 a 2008, é Professor de graduação e pós-graduação na Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC onde foi Diretor do Centro de Artes de 2005 a 2008 e Pró-reitor de pesquisa e pós-graduação de 2016 a 2020.

  • Flávia Person, Universidade Estadual de Santa Catarina (UDESC), Brasil

    Flávia Person é graduada em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos, mestra e doutoranda em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina e possui certificação pelo Programa de Capacitação em Projetos Culturais do Ministério da Cultura/FGV. Atua na área cinematográfica há mais de dez anos, elaborando projetos, escrevendo roteiros, produzindo e dirigindo filmes, festivais, mostras de cinema e projetos para TV.

Published

2020-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Sant'Anna, A. C. V., & Person, F. (2020). Humanity and criticism by Harun Farocki: an analysis of recurring themes in the montage of the documentary Prison Images. ARS, 18(38), 79-105. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.160132