The Cultural Logic of the Late Capitalist Museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.179223

Keywords:

Art Museum, Minimalism, Art Market, Rosalind Krauss

Abstract

In the light of the socio-political changes that occurred in the 1980s, especially the increasing of financial processes, this text discusses the participation of museums and cultural complexes – their intimate relationship with the then recent status of postmodern architecture, their opening to worldwide markets and the increasing specialization of its functions – in a renewed dynamic of commercialization processes, reception of art works and, above all, in the reconfiguration of the reach of aesthetic experience. Focusing on European and North American examples, the author argues about the then imminent link between the institutional appropriation of Minimalism's operations and the revisions of the disciplinary field of Art History to support the new "logic" verified in art's remarkable spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosalind Krauss, Columbia University

    Rosalind Krauss é cofundadora da revista October, lecionou nas seguintes instituições: Massachussetts Institute of Technology, Princeton University, Hunter College, City University of New York. Atualmente, é professora titular da Columbia University. É autora dos livros The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths (1985), The Picasso Papers (1999), “A Voyage on the North Sea”: Art in the Age of the Post-Medium Condition (1999), Perpetual Inventory (2010), Under Blue Cup (2011) e Willem de Kooning Nonstop (2016). Dentre suas principais curadorias, junto a Yve-Alain Bois, organizou a exposição e a publicação L’Informe: mode d’emploi (1996), em Paris, no Centre George Pompidou. Veio ao Brasil para participar do seminário “Reconfigurações do Sistema da Arte Contemporânea: III Simpósio Internacional de Arte Contemporânea do Paço das Artes”, em São Paulo, no ano de 2009.

  • Leonardo Nones, Universidade de São Paulo (USP), Brazil

    Leonardo Nones é doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (PPGAV-ECA/USP), com dissertação sobre o trabalho de Rosalind Krauss, incluindo traduções inéditas de textos da autora, como "Arte na era da condição pós-meio" (1999) e "Reformulando o meio" (1999). Também cursa graduação em filosofia na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da mesma universidade.

References

ART IN AMERICA, Nova York, v. 78, n. 3, março, 1990.

ART IN AMERICA, Nova York, v. 78, n. 4, abril, 1990.

BEVERIDGE, Carl; BURN, Ian. "Donald Judd May We Talk?" The Fox, n. 2, 1972.

FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. Tradução Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

HAPGOOD, Susan. "Remaking Art History. " Art in America, v. 78, julho de 1990, p. 114-123.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo ou a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Editora Ática, 1997.

KRAUSS, Rosalind. The Cultural Logic of the Late Capitalist Museum. October, v. 54, outono, 1990, pp. 3-17.

MANDEL, Ernest. O capitalismo tardio. Coleção Os Economistas. Tradução Carlos Eduardo Silveira Matos, Regis de Castro Andrade e Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MORRIS, Robert. "Notes on Sculpture" in BATTCOCK, G. (org.). Minimal Art. Nova York: Dutton, 1968.

STRANGE, Susan. Casino Capitalism. Manchester: Manchester University Press, 1986.

WEISS, Philip. "Selling the Collection." Art in America, v. 78, julho de 1990, p. 124-131.

WIESGALL, Deborah. "A Megamuseum in a Mill Town, the Guggenheim in Massachusetts?" New York Times Magazine, 3 de março de 1989.

Published

2021-04-30

Issue

Section

Translations

How to Cite