Le Corbusier 1929: Race in Rio de Janeiro and Latin America
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.207910Keywords:
Lúcio Costa, Eugenics, Racism, Sexism, DecolonialismAbstract
From a perspective that takes into account mechanisms of foreign validation of Brazilian culture, this essay dialogues with Eugenics in the Garden, by Fabíola López-Durán, when analyzing an apparent change in Lucio Costa’s take on the participation of the black population in Brazilian society. Le Corbusier’s first visit to Rio de Janeiro, in 1929, seems
crucial for Lucio Costa to have been able to move towards positions further removed from eugenics postulates, reproducing, from the 1930s onwards, a markedly less racist and sexist discourse compared to previous decades.
Downloads
References
BALZA, Guilherme. EXCLUSIVO: Prevent Senior ocultou mortes em estudo sobre cloroquina, indicam documentos e áudios. GloboNews e G1 SP. São Paulo, 2021. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/
noticia/2021/09/16/investigada-na-cpi-da-covid-prevent-senior-ocultoumortes-em-estudo-sobre-cloroquina-apoiado-por-bolsonaro.ghtml
BARZAGHI, Clara; BRAGAIA, Flavio Antonio D’Ugo. São Paulo metrópole e colônia: Planejamento urbano, segregação racial e espaço racializado. Oculum Ensaios, v. 18, p. 1–17, 2021. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/oculum/article/view/5039
BENOIT, Alexandre. Tradição e antitradição em Lucio Costa. 2020. 174 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16136/tde31032021-120804/pt-br.php
CORONA, Eduardo. 40 anos de Vers une architecture. Acrópole. São Paulo, ano XXV, n. 298, p. 2, ago. 1963.
CORONA, Eduardo. Le Corbusier. Acrópole. São Paulo, ano XXVII, n. 322, p. 22, out. 1965.
COSTA, Lucio. A alma de nossos lares. A Noite, Rio de Janeiro, 19 mar. 1924.
COSTA, Lucio. O arranha-céu e o Rio de Janeiro. O Paiz, Rio de Janeiro, 1 jul. 1928.
COSTA, Lucio. Registro de uma vivência. São Paulo: Edições Sesc São Paulo/ Editora 34, 2018 [1995].
FALECIMENTO. Acrópole. São Paulo, ano XXVII, n. 321, p. 19, set. 1965.
FERRAZ, Geraldo. De luto a arquitetura mundial: Desaparecem Rino Levi e Le Corbusier. Habitat. São Paulo, ano XV, n. 84, p. 17-18, jul./ago./set./out./nov./dez. 1965.
KOPP, Anatole. Quando o moderno não era um estilo e sim uma causa. São Paulo, Nobel/Edusp, 1990 [1988].
LE CORBUSIER. Precisões sobre um estado presente da arquitetura e do urbanismo / trad. C.E.M. de Moura. São Paulo: Cosac & Naify, 2004 [1930].
LE CORBUSIER. Para os meus amigos do Brasil. Módulo. Rio de Janeiro, ano VII, n. 32, p. 22, mar. 1963.
LEONIDIO, Otavio. Carradas de Razões. Lucio Costa e a arquitetura moderna brasileira (1924-1951). 2005. 368 f. Tese (Doutorado em História Social da Cultura) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=6999@1
LÓPEZ-DURÁN, Fabíola. Eugenics in the Garden: Architecture, Medicine, and Landscape from France to Latin America in the Early Twentieth Century. 2019. 263 f. Tese (Doutorado em História e Teoria da Arquitetura) – Massachusetts Institute of Technology, Massachusetts.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1 edições, 2018 [2003].
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: Processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectiva, 2016.
NIEMEYER, Oscar. Forma e função na arquitetura. Módulo, vol. 4, n. 21, p. 2-7, dez. 1960.
NIEMEYER, Oscar. Contradição na arquitetura. Módulo, ano VII, n. 31, p. 17-20, dez. 1962.
NIEMEYER, Oscar. Le Corbusier. Módulo. Rio de Janeiro, ano VII, n. 32, p. 23-24, mar. 1963.
PRECIADO, Paul B. Testo junkie: Sexo, drogas e biopolítica na era fármacopornográfica / trad. M.P.G. Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2018 [2008].
RECHDAN, Luis Henrique. Moderno dentre ‘modernos’: A escolha do projeto do edifício-sede do Ministério da Educação e Saúde Pública (1935-1937). 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/13129.
REGIANI, Luana Espig. Diamantina e o percurso da arquitetura moderna: Lúcio Costa, Juscelino Kubitschek – e Oscar Niemeyer. 2019. 219 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura, Tecnologia e Cidade) – Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo da Universidade Estadual de Campinas. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1637570
ROMERO, Gabriel. Modernidade e religião a serviço do patrimônio: Lúcio Costa, Igreja e SPHAN. 2020. 134 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura, Tecnologia e Cidade). Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo da Universidade Estadual de Campinas. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1638242
RUBINO, Silvana. Gilberto Freyre e Lúcio Costa, ou a ‘boa tradição’. Oculum Ensaios, v. 2, p. 77-80, 1993.
RUBINO, Silvana. Entre o CIAM e o SPHAN: Diálogos entre Lúcio Costa e Gilberto Freyre. In: KOSMINSKY, Ethel Volfson; LÉPINE, Claude; PEIXOTO, Fernanda Arêas (org.). Gilberto Freyre em quatro tempos. Bauru: Editora da Universidade do Sagrado Coração/Editora da UNESP, 2003.
SANTOS, Anderson Luiz Machado dos. O genocídio do negro brasileiro: Uma (re)leitura para espaços-tempos de pandemia. Portal Geledés, 2020. Acesso em: 6 jul. 2023. Disponível em: https://www.geledes.org.br/o-genocidio-do-negro-brasileiro-uma-releitura-para-espacos-temposde-pandemia/
VELOSO, Mariza Motta Santos. Gilberto Freyre e o horizonte do Modernismo. Sociedade e Estado, v. XV, p. 25-50, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Flavio Antonio Dugo Bragaia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.