Caring for Butterflies: a Therapeutic Origin for Art Historical Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.188464

Keywords:

Aby Warburg, Ludwig Binswanger, Occupational Therapy, Art History Methodology

Abstract

This article proposes an alternative way of mapping the history of art, one that embraces the adjacent histories that are often taken to be external to the discipline’s “proper” line of inquiry. For this alternative cartography, I turn to a foundational figure in Western art history, Aby Warburg. Yet by also turning to the history of Warburg’s clinical case, I aim to cast in relief the intersections of the critical and clinical at the heart of his life, scholarly practice, and their afterlives. In so doing, I offer one possible answer to the following question: Could practicing art history be conceived as having positive therapeutic effects?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Kaira M. Cabañas, University of Florida, USA

    Kaira M. Cabañas é bacharel em Estudos comparados (1995, Duke University), mestre em História da Arte (2000, Yale) e doutora em História da Arte (2007, Princeton). Atualmente, é professora de História da Arte Moderna e Contemporânea na Universidade da Flórida, em Gainesville, Estados Unidos. É autora, entre outros livros, de Learning from Madness: Brazilian Modernism and Global Contemporary Art (University of Chicago Press, 2018) e Immanent Vitalities: Matter and Meaning in Modern and Contemporary Art (University of California Press, 2021), e organizadora de vários volumes, dos quais o mais recente é No silêncio que as palavras guardam, de Lula Wanderley (n-1 edições, 2021). Em 2012, foi curadora e organizadora do catálogo da exposição "Espectros de Artaud: Lenguaje y el arte en los años cincuenta" no Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, em Madri, Espanha.

References

AGAMBEN, Giorgio. O autor como gesto. In AGAMBEN, Giorgio. Profanações/ trad. Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007, pp. 55-63.

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas / trad. Renato Ambrósio. São Paulo: Hedra, 2012.

AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome. In AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento: ensaios e conferências / trad. António Guerreiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, pp. 111-131.

BINSWANGER, Ludwig. [Correspondência]. Destinatário: May Warburg. 8n.8. UAT [University Archive Tübingen] 441/3782, II.6, 6 dezembro de 1922. In BINSWANGER, Ludwig; WARBURG, Aby M. Die Unendliche Heilung: Aby Warburgs Krankengeschichte / eds. Chantal Marazia e Davide Stimilli. Zurique: Diaphanes, 2007.

BINSWANGER, Ludwig. Ludwig Binswanger und die Chronik der Klinik “Bellevue” in Kreuzlingen: Eine Psychiatrie in Lebensbildern / HERZOG, Max (ed.). Berlim: Quintessenz, 1995.

BINSWANGER, Ludwig. [Correspondência]. Destinatário: Sigmund Freud. 8 nov. 1921. In FICHTNER, Gerhard (ed.). The Sigmund Freud–Ludwig Binswanger Correspondence 1908–1938. Nova York: Other Press, 2003, pp. 155-157.

BINSWANGER, Ludwig; WARBURG, Aby M. Die Unendliche Heilung: Aby Warburgs Krankengeschichte / eds. Chantal Marazia e Davide Stimilli. Zurique: Diaphanes, 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Rizoma. In DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs / trad. Aurélio Guerra Neto. Vol. 1. 2a ed. São Paulo: Editora 34, 2011, pp. 17-49.

DELIGNY, Fernand. L’Arachnéen et autres textes. Paris: L’Arachnéen, 2008. DELIGNY, Fernand. O aracniano e outros textos / trad. Lara de Malimpensa. São Paulo: n-1 edições, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas: How to Carry the World on One’s Back? Catálogo de exibição. Madri: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O saber-movimento (O homem que falava com borboletas). In MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento / trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013, pp. 17-28.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O gaio saber inquieto: O olho da história III / trad. Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

ENGLISH, Darby. To Describe a Life: Notes from the Intersection of Art and Race Terror. New Haven: Yale University Press, 2019.

GOLDSTEIN, Jan. Console and Classify: The French Psychiatric Profession in the Nineteenth Century. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1987.

GOMBRICH, E. H. Aby Warburg: An Intellectual Biography. 2nd ed. Londres: Warburg Institute, University of London, 1986.

MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento / trad. Vera Ribeiro, prefácio de Georges Didi-Huberman. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

MURAT, Laure. The Man Who Thought He Was Napoleon: Toward a Political History of Madness / trad. Deke Dusinberre. Chicago: University of Chicago Press, 2014.

PELBART, Peter Pál. Linhas erráticas. In PELBART, Peter Pál. O avesso do niilismo: Cartografias do esgotamento. São Paulo: n-1 edições, 2016, pp. 299-333.

PÉREZ-ORAMAS, Luis. A iminência das poéticas (Ensaio polifônico a três ou mais vozes). In CATÁLOGO da 30a Bienal de São Paulo: A iminência das poéticas. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2012.

SAXL, Fritz. [Correspondência]. Setembro de 1922. In BINSWANGER, Ludwig; WARBURG, Aby M. Die Unendliche Heilung: Aby Warburgs Krankengeschichte / eds. Chantal Marazia e Davide Stimilli. Zurique: Diaphanes, 2007, p. 121.

STEINBERG, Michael P. Aby Warburg’s Kreuzlingen Lecture: A Reading. In WARBURG, Aby M. Images from the Region of the Pueblo Indians of North America / trad. Michael P. Steinberg. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1995, pp. 59-109.

WARBURG, Aby. Recordações de uma viagem à terra dos pueblos. In MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento / trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013, pp. 251-286.

WARBURG, Aby. Aby Warburg a Max Warburg. [Correspondência]. 16 abr 1924. In BINSWANGER, Ludwig; WARBURG, Aby M. Die Unendliche Heilung: Aby Warburgs Krankengeschichte / eds. Chantal Marazia e Davide Stimilli. Zurique: Diaphanes, 2007, pp. 114-115.

WOOD, Christopher S. A History of Art History. Princeton: Princeton University Press, 2019.

Published

2021-11-29

How to Cite

Caring for Butterflies: a Therapeutic Origin for Art Historical Practice. (2021). ARS, 19(42), 261-294. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.188464