Umberto Baldini, Ornella Casazza and Alessandro Conti: The Artwork and its Existence Through Time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.178353

Keywords:

Art History, Restoration, Retouching

Abstract

The present article intends to introduce Umberto Baldini’s and Ornella Casazza’s theory of conservation-restoration through their questions regarding the existence of the work of art through time, their secular-historical reality, and how to not suppress them in the restoration process, maintaining its archaeological aspects visible to the public. At the same time, the article intends to introduce the intellectual work of the art historian Alessandro Conti and his contribution to a new History of Art, based on the survival of the works of art (their conservation, destruction or physical changes), henceforth proposing an interdisciplinary dialogue between the areas to better understand the potential of recognizing the archeological dimension of the objects, also contextualizing the discussion on the Brazilian scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Guilherme Parisi, Universidade Estadual Paulista. Instituto de Artes

    João Guilherme Parisi é jovem pesquisador, artista e restaurador. Discente do Bacharelado em Artes Visuais no Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (IA-UNESP), segue a linha de pesquisa Abordagens Teóricas, Históricas e Culturais da Arte, analisando a corrente italiana da Ciência da Conservação-Restauro, com enfoque nas figuras de Umberto Baldini e Marco Ciatti, e sua dinâmica com conceitos-chave da História da Arte. Foi introduzido no campo do Restauro por meio do Museu de Arte Sacra de São Paulo, especializando-se em pintura de cavalete. Atualmente, realiza estágio de pesquisa no Núcleo de Monumento e Obras Artísticas do Departamento do Patrimônio Histórico (NMOA/DPH/SMC), em São Paulo.

References

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia Das Letras, 1966.

BAILÃO, Ana. As técnicas de reintegração cromática na pintura: revisão historiográfica. Ge-Conservación, Madri, jan. 2011, pp. 45-63.

BALDINI, Umberto; CASAZZA, Ornella. The Brancacci Chapel. Milão: Electa, 1994.

BALDINI, Umberto. Primavera: The Restoration of Botticelli’s Masterpiece. 1ª ed. Nova York: Harry N. Abrams, 1986.

BALDINI, Umberto. Teoria del Restauro e unitá di metodologia. 8ª ed. Florença: Nardini Editore, 1997.

CASAZZA, Ornella. Il Restauro Pittorico nell’unitá di metodologia. 8ª ed. Florença: Nardini Editore, 1997.

CONTI, Alessandro. A History of the Restoration and Conservation of Works of Art. Oxford: Elsevier, 2005.

GOMBRICH, Ernst H. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 1999.

JANSON, H. W; JANSON, Anthony F. Iniciação à história da arte. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

PALA del Vasari in Santa Croce, le sorprese di un restauro. Florença, 16 nov. 2018. Disponível em: https://www.gonews.it/2018/11/16/pala-del-vasari-santa-croce-le-sorprese-un-restauro. Acesso em: 20 out. 2020.

ROY, Ashok (ed.). National Gallery Technical Bulletin, vol. 34. Londres: Yale University Press, 2013. Disponível em: https://www.nationalgallery.org.uk/research/research-resources/technical-bulletin/technical-bulletin-volume-34 . Acesso em: 24 ago. 2020.

STONER, Joyce Hill; RUSHFIELD, Rebecca (ed.). Conservation of Easel Paintings. Routledge Series in Conservation and Museology. Oxford: Routledge, 2012.

VASARI, Giorgio. The Lives of the Artists. Oxford World's Classics. Oxford: Oxford University Press, 1991.

VIÑAS, Salvador Muñoz. Contemporary Theory of Conservation. Oxford: Elsevier, 2005.

Published

2021-12-30

Issue

Section

Dialogues with Graduation

How to Cite

Umberto Baldini, Ornella Casazza and Alessandro Conti: The Artwork and its Existence Through Time. (2021). ARS, 19(43), 395-430. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.178353