Revisiting classical anthropological concepts in an imagined museum

Authors

  • Giovana Acacia Tempesta Universidade de Brasília
  • João Paulo Siqueira de Araújo University of Brasília
  • Diego Rodrigues de Loiola University of Brasilia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v28i2p47-66

Keywords:

history of anthropology;, cultural diversity, museums

Abstract

This paper consists of an exercise of immersion in the fictitious “museum of anthropology” created by us. It is an invitation to an imaginative approach to the concepts and perspectives formulated by European and American anthropologists in the period between 1870 and 1950. The article also emphasizes the importance of museums in contemporary times in terms of promoting reflection on the value of human differences and, therefore, aims to contribute to the development of an attitude of respect for different cultures, peoples, social groups, and modes of being in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Giovana Acacia Tempesta, Universidade de Brasília

    Phd in Social Anthropology

References

ALMEIDA, Mauro William Barbosa de. Lewis Morgan: 140 anos dos Sistemas de Consanguinidade e Afinidade da Família Humana (1871-2011). Cadernos de Campo, n.º 19, pp. 309-322, 2010. Disponível em http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/45193

ÁVILA, Lazslo Antonio. Grupos: a perspectiva psicanalítica. Vínculo-Revista do NESME, v. 4, n. 4, 2007. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-24902007000100003

BENEDICT, Ruth. O Crisântemo e a Espada. São Paulo: Editora Perspectiva, (1946) 1972.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito da história, 1940. In: Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987, pp. 222-232.

BOAS, Franz. As limitações do método comparativo da antropologia; Raça e progresso.In: Antropologia Cultural. CASTRO, Celso (Org.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

CONNEL, Raewyn. A iminente revolução na teoria social. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 27, nº 80, pp. 9-20, 2012. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69092012000300001

DESCOLA, Philippe. Outras naturezas, outras culturas. São Paulo: Editora 34, 2016.

DURKHEIM, Émile. Os ritos representativos ou comemorativos. In: CASTRO, Celso(Org.). Cem Anos de Tradição: Boas, Malinowski, Lévi-Strauss e outros. Rio de Janeiro: Zahar, (1912) 2016, pp. 44-60.

ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, (1884) 1995.

EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Bruxaria, oráculos e magia entre os Azande. Rio de Janeiro: Zahar Editores, (1937) 1978.

FOUCAULT, Michel. Verdade e poder.In: Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, (1979) 2018, pp. 35-54.

FRAZER, James. O Ramo de Ouro.São Paulo: Círculo do Livro, (1890) 1982.

GRUPIONI, L. D. B. Os museus etnográficos, os povos indígenas e a antropologia: reflexões sobre a trajetória de um campo de relações. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, Supl. 7, pp. 21-33, 2008. Disponível em http://www.revistas.usp.br/revmaesupl/article/view/113491

LARAIA, Roque de Barros. Da Ciência Biológica à Social: a trajetória da Antropologia no século XX. Habitus, v. 3, n. 2, pp. 321-345, 2007. Disponível em http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/63

LÉVI-STRAUSS, Claude. Raça e História. In: Antropologia Estrutural II. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, (1952) 1987,pp. 328-366.

MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. SãoPaulo: Editora Abril Cultural, (1922) 1976.

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, (1925) 2003, pp. 183-314.

MEAD, Margaret. Sexo e temperamento. São Paulo: Perspectiva, (1935) 2003. 316p.MORGAN, Lewis Henry. A sociedade antiga [trechos selecionados]. In: CASTRO, Celso (Org.). Cem Anos de Tradição: Boas, Malinowski, Lévi-Strauss e outros.Rio de Janeiro: Zahar, (1877) 2016, pp. 11-24.

PEIRANO, Marisa. “In this context.” As várias histórias da antropologia. In: PEIXOTO, F. A.;PONTES, H. & SCHWARCZ, L. M. (Orgs.) Antropologias, histórias, experiências. Belo Horizonte: Editora UFMG, Humanitas, 2004.

RADCLIFFE-BROWN, Alfred. A interpretação dos costumes e crenças andamaneses. In: CASTRO, Celso (Org.). Cem Anos de Tradição: Boas, Malinowski, Lévi-Strauss e outros. Rio de Janeiro: Zahar, (1922) 2016, pp. 62-81.

ROSA, Frederico Delgado. "Edward Tylor e a extraordinária evolução religiosa da humanidade". Cadernos de Campo, n.º 19, pp. 297-308, 2010. Disponível em http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/45192

SCHWARCZ, L. M.& ARAÚJO, I. M.. Notícias de um precipício ou George Stocking Jr. e a antropologia vitoriana. Cadernos de Campo, n.º 19, pp. 289-290, 2010. Disponível em http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/44991

STOCKING Jr., George. Prólogo: um precipício no tempo (do livro Victorian Anthropology). Cadernos de Campo, n.º 19, pp. 291-296, 2010. Disponível em http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/78940

STOCKING Jr., George. "Tradições paradigmáticas na história da antropologia". In: Teoria e Sociedade, vol.13, n.2. Revista do Departamento de Ciência Política e de Sociologia e Antropologia. UFMG, 2005.

TYLOR, EdwardB. A Ciência da Cultura. In: CASTRO, Celso (Org.). Evolucionismo Cultural: textos de Morgan, Tylor e Frazer. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, (1871) 2005, pp. 69-99.

WOORTMANN, Klaas. Os planetas e os continentes: a reinvenção do mundo exterior. Religião e Ciência no Renascimento. Brasília: Editora UnB,pp. 27-67, 1997

Published

2019-12-04

Issue

Section

Articles and Essays

How to Cite

Tempesta, G. A., de Araújo, J. P. S., & de Loiola, D. R. (2019). Revisiting classical anthropological concepts in an imagined museum. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 28(2), 47-66. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v28i2p47-66