Dialogues of recreation between literature and cinema: the Eréndidas of the verb and the image in motion

Authors

  • Luis Eduardo Santos Pereira Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p860-883

Keywords:

Gabriel García Márquez, Ruy Guerra, Cinema, Literature, Intermidiality

Abstract

The main object of study assumed in this paper are the media and semiotic dialogues of the relationship literature-cinema having cultural contexts as background. From multiple factors and study models which include cinema, the aim is to analyze the movement of the creative process between the works La increíble y triste historia de la candida Eréndira y su abuela desalmada (1972) by García Márquez and the film Eréndira (1983) by Ruy Guerra. In addition to looking after a relationship of analysis in which the film is only based on the story, it is sought to think how the cultural contexts of the artists and the potential representatives of the media resignify readings that are materialized by creating an interpenetration of the artistic discourses. Therefore, this paper strives to present cross-readings that make it possible to understand treatments of cultural issues in the story from the point of view of cinematographic resources and the same in reverse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luis Eduardo Santos Pereira, Universidade Estadual Paulista

    Possui graduação em Letras (português/inglês) pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) – 2014 - e mestrado em estudos latino-americanos pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) - 2017. Atualmente é doutorando pela Universidade Estadual Paulista em Araraquara (UNESP) pelo programa de Linguística e Língua Portuguesa.

References

Aumont, Jacques. A estética do filme. Tradução de: Marina Appenzeller – 9ª ed. Campinas, SP: Papirus,2012.

Bakhtin, Mikhail. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de: Yara Frateschi Vieira. São Paulo, Hucitec, 2013.

Bakhtin, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiéski. Tradução de: Paulo Bezerra. 5ª ed. – Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013 [1929].

Barros, Eduardo Portanova. O cinema de Ruy Guerra: um imaginário autoral na pós-modernidade. Tese de Doutorado. Porto Alegre, RS: PUCRS, 2009.

Brait, Beth. Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. – 2ª ed. rev. – Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005.

Dahlet, Patrick. Dialogização enunciativa e paisagens do sujeito. In: BRAIT, Beth. Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. – 2ª ed. rev. – Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005.

Dostoiévski, Fior M. . Crime e castigo. São Paulo: Editora 34, 2001 [1866].

Deus e o diabo na terra do sol, d.: Glauber Rocha, p.: G. Rocha, Jarbas Barbosa, Luis Augusto Mendes. – Rio (Brasil) 1964

Eréndira, d.: Ruy Guerra, p.: Alain Quefféléan. Les Films de Triangles (França) 1983.

García Márquez, Gabriel. La increíble y triste historia de la cándida Eréndira y de su abuela desalmada. Barcelona: Debolsillo, 2014 [1972].

Guerra, Ruy. O cinema de Ruy Guerra: um imaginário autoral na pós-modernidade: entrevista. Porto Alegre: PUCRS. Entrevista concedida a Eduardo Portanova Barros, 2009.

Guerra, Ruy. 20 navios. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1996

Hutcheon, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução de: André Cechinel. 2ª ed. – Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013.

Rama, Angel. A cidade das letras. Trad. Emir Sader. – 1ª ed. – São Paulo Boitempo, 2015.

Rocco, Alessandro. Gabriel García Márquez and the cinema: life and works. Woodbridge: Tamesis, 2014.

Sánchez Noriega, José Luis. De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Paidós: Barcelolna, 2000.

Sánchez Noriega, José Luis. Las adaptaciones literarias al cine: un debate permanente. In: Revista Comunicar, 2001. Disponível em: file:///C:/Users/Saulo/Desktop/Musicas/17-2001-09%20(1).pdf. Acesso em 15 dez, 2016.

Vargas Llosa, Mário (1971). Garcia Marquez: historia de undeicidio. Barcelona, Barral Editores, 1971.

Volóchinov, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

Published

2020-06-24

How to Cite

PEREIRA, Luis Eduardo Santos. Dialogues of recreation between literature and cinema: the Eréndidas of the verb and the image in motion. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 19, p. 860–883, 2020. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i19p860-883. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/160344.. Acesso em: 14 may. 2024.