O Ateneu, by Raul Pompéia, and the program of the civic-military schools of the Bolsonaro government: claustrotopic space-time
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.198044Keywords:
Discursive Semiotics, Claustrotopia, Ideology, EducationAbstract
This article aims to contribute to the numerous reflections on the directions of Brazilian education. Based on the theory of Discursive Semiotics, through the analysis of time, space and ideology in enunciation and in the enunciate, we present a comparison between the novel O Ateneu, by Raul Pompéia (1888), and the guidelines of the civic-military schools (2019) of the Bolsonaro government. Believing that not only closed spaces imprison, but also (and mainly) discourses have the power to confine, we also seek to analyze how the ideologies of the present reveal vestiges of the past and lead us to question whether we are (re)existing or resisting.
Downloads
References
AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Tradução: Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Papirus Editora, 1994.
BARROS, Mariana Luz Pessoa de. O discurso da memória: entre o sensível e o inteligível. São Paulo: FFLCH, 2015 [série Produção Acadêmica Premiada]. Disponível em: https://spap.fflch.usp.br/sites/spap.fflch.usp.br/files/Mariana_Barros_15_09_15_0.pdf Acesso em: 12 set. 2021.
BERTRAND, Denis. Caminhos da Semiótica literária. Tradução: Grupo CASA, sob a coordenação de Ivã Carlos Lopes, Edna Maria F. S. Nascimento, Mariza B. T. Mendes, Marisa Giannecchini de Souza. Bauru: EDUSC, 2003.
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 50. ed. São Paulo: Cultrix, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretoria de políticas para Escolas Cívico-Militares. Diretrizes das escolas cívico-militares. Brasília, DF, 2. ed. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/10DIRETRIZESPECIMVERSO_observaes_14072021convertido2.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
BRASIL, Ministério da Educação. Escolas cívico-militares serão implantadas sob demanda. Portal MEC, Governo Federal: Brasília, 04 abr. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/222-537011943/74811-escolas-civico-militares serao-implantadas-sob-demanda. Acesso em: 12 maio 2019.
CRUZ, Ana Carolina de Picoli de Souza. O Ateneu de Raul Pompéia: uma claustrotopia - espaço de discursos modeladores. 2010. 143 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/94000. Acesso em 11 maio 2022.
FIORIN, José Luiz. Operações discursivas do discurso da extrema-direita. Discurso & Sociedad, v. 13, n. 3, 2019, 370-382. Disponível em: http://www.dissoc.org/ediciones/v13n03/DS13%283%29Fiorin.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.
MISKOLCI, Richard; BALIEIRO, Fernando de Figueiredo. O drama público de Raul Pompéia: sexualidade e política no Brasil finissecular. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 26, n. 75, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/tHxyfRVrBMC9j6nnTRPjx8H/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 11 maio 2022.
POMPÉIA, Raul. O Ateneu. Apuração do texto em confronto com o original e introdução por Therezinha Bartholo, ilustrações do autor. Rio de Janeiro: Francisco. Alves, 1993.
VECCHI, Roberto. Alegorias claustrosóficas: o pensamento confinado, a exceção e a história literária. Rassegna iberistica, 91, 2010, p. 43-52.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Carolina De Picoli De Souza Cruz, Arnaldo Cortina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.