On the nature of cinematographic narrative

Authors

  • Iúri Lotman Universidade de Tártu

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.199912

Keywords:

Yuti Lotman, Semiotics of cinema, Cinelanguage, Cinematic narrative

Abstract

The essay On the nature of  cinematographic narrative (1993) is one of the last works by Yuri Lotman that concentrates his reflections on cinematographic art, a theme to which, in 1973, the semiotician had dedicated the book Semiotics of cinema and problems of cinematic aesthetics (in the Portuguese translation published in Portugal, Estética e semiótica do cinema). According to Lotman, cinematographic art imitates the structure of a natural language and, therefore, is an essentially narrative art that elaborates its own language (cinelanguage). Within a cinematographic work, seen as a text, it is possible to highlight phrases, verb tenses and even rhymes and anaphoras. Lotman also points out the complex duality of the cinematographic plot, composed of two layers: the “literary” layer – recountable in words and which, in a certain sense, coincides with the script – and the purely cinematographic layer, which can be visually imagined, but cannot be re-expressed in words.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Iúri Lotman, Universidade de Tártu

    (Petrogrado, 1922 - Tártu, 1993) Docente da Universidade de Tártu (Estônia). Semioticista, filólogo, historiador da literatura e da cultura russa. Um dos fundadores, na década de 1960, da Escola Semiótica de Tártu-Moscou.

References

A CORDA (Rope). Direção: Alfred Hitchcock. EUA: Transatlantic Pictures, 1948. 80 min.

A INFÂNCIA de Ivan (Иваново детство). Direção: Andrei Tarkóvski. URSS: Mosfilm, 1962. 96 min.

A MULHER infiel (La femme infidèle). Direção: Claude Chabrol. França: Cinegai S.p.A.; Les Films de la Boétie, 1969. 90 min.

A PASSAGEIRA (Pasazerka). Direção: Andrzej Munk e Witold Lesiewicz. Polônia: Zespół Filmowy Kamera, 1963. 58 min.

CHKLÓVSKI, Viktor Borissovitch. A teoria da prosa (Теория прозы). Moscou: Federatsia, 1929.

DE REI para rei (Král králů). Direção: Martin Frič. Tchecoslováquia: Filmové studio Barrandov, 1963. 91 min.

DIVÓRCIO à italiana (Divorzio all'italiana). Direção: Pietro Germi. Itália: Galatea Film; Lux Film; Vides Cinematografica, 1961. 105 min.

ESSE obscuro objeto do desejo (Cet obscur objet du désir). Direção: Luis Buñuel. França, Espanha: Greenwich Film Productions; Les Films Galaxie; In Cine, 1977. 105 min.

LOTMAN, Iúri. A semiótica do cinema e os problemas da estética cinematográfica (Ceмиотика кино и проблемы киноэстетики). Tallinn: Eesti Raamat, 1973.

LOTMAN, Yuri. Estética e semiótica do cinema. Lisboa: Estampa, 1978.

LOTMAN, Iúri. Priróda kinopovestvovánia (A natureza da narrativa cinematográfica). In: Ob iskússtve (Sobre a arte). São Petersburgo: Iskússtvo-SPB. 2005, p. 661-670.

MAROUZEAU, Jules. Dicionário dos termos linguísticos (Словарь лингвистических терминов). Moscou: Izdatelstvo inostrannoi literatury, 1960. p. 222.

MELODIA esquecida para flauta (Забытая мелодия для флейты). Direção: Eldar Riazánov. URSS: Mosfilm, 1987. 134 min.

NO TEMPO das diligências (Stagecoach). Direção: John Ford. EUA: Walter Wanger Productions, 1939. 96 min.

O HOMEM que não vendeu sua alma (A man for all seasons). Direção: Fred Zinnemann. Reino Unido: Columbia Pictures, 1966. 120 min.

O ÚLTIMO ano em Marienbad (Last year in Marienbad). Direção: Alain Resnais e Alain Robbe-Grillet. França, Itália: Terra Film; Société Nouvelle des Films Cormoran; Precitel; Como Films; Argos Films; Les Films Tamara; Cinétel; Silver Films; Cineriz, 1961. 94 min.

OS 39 degraus (The 39 steps). Direção: Alfred Hitchcock. Reino Unido: Gaumont-British Picture Corporation, 1935. 96 min.

OS HOMENS de amanhã (Bless the beasts and children). Direção: Stanley Kramer. EUA: Stanley Kramer Productions, 1971. 109 min.

O SÉTIMO Selo (Det sjunde inseglet). Direção: Ingmar Bergman. Suécia: AB Svensk Filmindustri, 1956. 95 min.

PARIS, Texas. Direção: Wim Wenders. Alemanha Ocidental, França: Road Movies; Filmproduktion GmbH; Argos Films, 1984. 147 min.

PÚCHKIN, Aleksandr Sergueievitch. Poltava. In: PÚCHKIN, Aleksandr Sergueievitch. Obra completa em 16 volumes. Moscou: Khudojestvennaia literatura, 1948. v. 5. p. 15-67.

TCHUKÓVSKAIA, Lídia. Notas sobre Anna Akkmátova: 1938-1941. (Записки об Анне Ахматовой 1938-1941). Moscou: Soglassie, 1997. v. 1.

QUANDO voam as cegonhas (Летят журавли). Direção: Mikhail Kalatozov. URSS: Mosfilm, 97 min, 1957.

SE… (If…). Direção: Lindsay Anderson. Reino Unido: Memorial Enterprises, 1968. 111 min.

Published

2023-04-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Lotman, I. (2023). On the nature of cinematographic narrative. Estudos Semióticos, 19(1), 01-14. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.199912