The visuality in “Rimbaud”, by Chacal: a semiotic analysis
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.203895Keywords:
Structural semiotics, Poetry, Expression plane, VisualityAbstract
This paper proposes to present, on the basis of a “Rimbaud” by Chacal analysis, a reflection on the visuality in poetry within the domain of structural semiotics. For this purpose we use the theoretical and methodological proposition of Pondian described in “Grammar of written poetry: rhetorical figures”. As a result, we identify the main meaning effects created by the exploration of resources at the poem’s graphic-visual expression plane level and the specificity of the communication receiver built from this. At the end we highlight the relevance of the visuality on poetry studies, markedly from the paradigms set by the modern avant-garde of nineteenth to twentieth century transition, in the poetry domain.
Downloads
References
ARBOUIN, Gabriel. Devant l’idéogramme d’Apollinaire. Les Soirées de Paris, Paris, n. 26-27, p. 383-385, jul./ago. 1914. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1050310z/f7.item. Acesso em: 31 jul. 2022.
ARMA. In: MICHAELIS, Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2023. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br. Acesso em: 23 jun. 2022.
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru: EDUSC, 2003.
BORER, Alain. Rimbaud na Abissínia. Porto Alegre: L&PM Editores, 1986.
CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de; PIGNATARI, Décio. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. Cotia: Ateliê Editorial, 2006.
CAMPOS, Augusto de. Introdução. Alguns Rimbauds. In: RIMBAUD, Arthur. Rimbaud livre. Tradução: Augusto de Campos. São Paulo: Perspectiva, 2009.
CHACAL [Ricardo de Carvalho Duarte]. Tudo (e mais um pouco): poesia reunida (1971-2016). São Paulo: Editora 34, 2016.
CORRÊA, Thiago Moreira. A metalinguagem na poesia de Augusto de Campos. 2012. 111 f. Dissertação (Mestrado em Semiótica e Linguística Geral) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.8.2012.tde-06112012-115843. Acesso em: 17 jan. 2023.
FALEIROS, Álvaro Silveira. O tipográfico e o topográfico na tradução poética: a visilegibilidade do poema Voyage de Guillaume Apollinaire. Cadernos de tradução, Florianópolis, v. 1, n. 15, p. 35-54, jan. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/6581. Acesso em: 04 out. 2022.
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. 1. ed. Tradução: Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin: Edusp, 2014.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dias Lima, Diana Luz Pessoa de Barros, Eduardo Peñuela Cañizal, Edward Lopes et al. São Paulo: Contexto, 2020.
MALLARMÉ, Stéphane. Préface. Separata de: CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo. Mallarmé. São Paulo: Perspectiva: 2019.
MALLARMÉ, Stéphane. Un coup de dés jamais n’abolira le hasard. Separata de: CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo. Mallarmé. São Paulo: Perspectiva: 2019.
PONDIAN, Juliana Di Fiori. Gramática da poesia escrita: figuras retóricas. 2016. 313 f. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.8.2016.tde-25082016-145446. Acesso em: 17 jan. 2023.
PONDIAN, Juliana Di Fiori; BOGO, Marc Barreto. Ler à luz da letra: análise grafemático tipográfica de “MEMOS”, de Augusto de Campos. FronteiraZ: revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da PUC-SP, [S. l.], n. 27, p. 108-123, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-4373.2021i27p108-123. Acesso em: 14 abr. 2021.
RIMBAUD, Arthur. A correspondência de Arthur Rimbaud. Porto Alegre: L&PM Editores, 1991.
RIMBAUD, Arthur. Arthur Rimbaud: poesia completa. Tradução, organização e prefácio: Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Topbooks, 1995.
SALAH, Jacques. Rimbaud: marginalidade e rebeldia. In: LIMA, Carlos (org.). Rimbaud no Brasil. Rio de Janeiro: Comunicarte Marketing Cultural e Social, UERJ, 1993.
STARKIE, Enid. Rimbaud en Abyssinie. Paris: Payot, 1938.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Síntese da coleção história geral da África: século XVI ao século XX. Brasília: UNESCO, MEC, UFSCar, 2013. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227008. Acesso em: 17 jan. 2023.
VALÉRY, Paul. Variedades. São Paulo: Iluminuras, 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amanda Nakata Mirage
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.