Representations of women in argumentative dissertations of graduates of basic education: the orchestration of voices in the construction of axiological positioning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.203977

Keywords:

Representations, Women, Dissertations, Voices, Positioning

Abstract

This work aims to analyze the orchestration of social voices in the construction of an axiological position in relation to women in argumentative dissertations of graduates of basic education. In view of this, the theoretical foundation is mainly basedon the works of Bakhtin (1997; 2006), Faraco (2009), Fiorin (2011), Guariglia (2012), Polachini (2014) and Rodrigues and Rangel (2015). The research was carried out in a public school in the city of Recife (PE), where 69 productions were collected, of which two were chosen by the criterion of Simple Random Sampling (AAS). In both texts, the appropriation of the voice of others occurred in a planned and articulated way to the purpose of opposing the sexist thought about women. In this context, we found the occurrence of forms of marked speech and bivocal speech, with the predominance of the former.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aline Milena Borges da Silva Dias, Universidade Federal de Pernambuco

    Mestranda em Linguística do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Igarassu, PE, Brasil.

References

ARÁN, Pampa Olga. A questão do autor em Bakhtin. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, número especial, p. 4-25, jan./jul. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-45732014000300002. Acesso em: 19 fev. 2023.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski . Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. (VOLOSHINOV, V). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável . Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BARONAS, Roberto Leiser; ARAUJO, Lígia Mara Boin Menossi; PONSONI, Samuel. Reflexões acerca da análise dialógica dos discursos verbo-visuais: um caso de humor na política brasileira. Bakhtiniana, São Paulo, v. 2, n. 8, p. 24-42, jul./dez. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-45732013000200003. Acesso em: 17 fev. 2023.

BRAIT, Beth. As vozes bakhtinianas e o diálogo inconcluso. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de; FIORIN, José Luiz (org.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade em torno de Bakhtin. 1 ed. São Paulo: Edusp, 1994. p. 11-27.

BRASIL/INEP. Diretoria de Avaliação da Educação Básica. A redação do ENEM 2020: cartilha do participante. 2020. Disponível em: https://s4.static.brasilescola.uol.com.br/vestibular/2021/01/a-redacao-do-enem-2020---cartilha-do-participante.pdf. Acesso em: 17 fev. 2023.

BUBNOVA, Tatiana. Voz, sentido e diálogo em Bakhtin. Trad. Roberto Leiser Baronas e Fernanda Tonelli. Bakhtiniana, São Paulo, v. 1, n. 6, p. 268-280, ago./dez. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/7286. Acesso em: 17 fev. 2023.

COLLING, Ana Maria. Direitos humanos e direitos das mulheres — desafios contemporâneos. In: CANABARRO, Ivo dos Santos; STRUCKER, Bianca (org.). Memória & Direitos Humanos: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Editora Fi, 2019. p. 35-50.

CUNHA, Doris. Vozes e poder no telejornal: o funcionamento do discurso reportado no jornal nacional da Rede Globo. Linha D’Água, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 89-114, jun. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/128319/133040. Acesso em: 17 fev. 2023.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. 1 ed. São Paulo: Parábola, 2009.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 1 ed. São Paulo: Ática, 2011.

GERALDI, João Wanderley. Leitura: uma oferta de contrapalavras. Educar, Curitiba, v. 18, n. 20, p. 77-85, 2002. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2099/1751. Acesso em: 17 fev. 2023.

GUARIGLIA, Rinaldo. Diálogos na dissertação escolar: um estudo sobre os enunciados de senso comum e de polêmica. Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 88-106, jan./jun. 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/8877. Acesso em: 17 fev. 2023.

KNOLL, Graziela Frainer; PIRES, Vera Lúcia. Análise dialógica do discurso e a sustentabilidade como valor da argumentação na publicidade: análise de anúncios de uma instituição bancária. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 3, 2020, p. 339-360. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4371. Acesso em: 17 fev. 2023.

MENDES, Mariana Reis; COSTA, Alexandre Ferreira da. Dialogia, enunciação e exotopia na análise do discurso — uma reflexão teórico-epistemológica. In: LIMA, Álisson Hudson Veras; PITA, Juliana Rodrigues; SOARES, Maria Elias (org.). A linguística na teoria e na prática. 1 ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. p. 16-27. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/linguistica-teoria. Acesso em: 17 fev. 2023.

MORAES, Anita Luisa Fregonesi de. Provérbios: da fala para a escrita. In: 1º COLÓQUIO INTERNACIONAL DE TEXTO E DISCURSO — CITeD, 1., 2011, Assis. Anais eletrônicos [...] Assis: UNESP, 2011, p. 551-565. Disponível em: http://www2.assis.unesp.br/fcl/livro/anais_cited/files/assets/basic-html/page551.html. Acesso em: 19 fev. 2023.

MUSSIO, Simone Cristina. Um olhar alteritário em Bakhtin: o estudo do enunciado como forma de diálogo. Estudos Linguísticos, n. 30, p. 178-190, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/16522#:~:text=Simone%20Cristina%20Mussio-,Resumo,a%20ser%20dial%C3%B3gico%20por%20natureza. Acesso em: 17 fev. 2023.

NÓBREGA, Adriana Nogueira Accioly; ABREU, Adriana Rodrigues. Vozes argumentativas e posicionamento autoral na produção escrita escolar. Gragoatá, Niterói, n. 38, p. 247-267, 2015. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33309. Acesso em: 17 fev. 2023.

PETRUS, Wilton; SANTOS, Elian da Silva; SANTOS, Adriana Cavalcanti dos; SOARES, Yana Liss Soares. A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor. Revista do GELNE, Natal/RN, v. 24, n. 1, p. 15-29, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/24572/15517. Acesso em: 17 fev. 2023.

POLACHINI, Nathália Rodrighero Salinas. Redações do Enem/2012: réplicas ativas nas múltiplas vozes. 2014. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa, Universidade de São Paulo, São Paulo - SP, 2014.

PONZIO, Augusto. Procurando uma palavra outra. 1 ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

PRADO, Daniela de Faria; MORATO, Rodrigo Altair. A redação do ENEM como gênero textual discursivo: uma breve reflexão. Cadernos CESPUC, n. 29, p. 205-219, 2017. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoscespuc/article/view/P2358-3231.2016n29p205. Acesso em: 17 fev. 2023.

PUZZO, Miriam Bauab. Gênero discursivo, estilo, autoria. Linha D’Água, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 172-189, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/105646/106258. Acesso em: 17 fev. 2023.

RODRIGUES, Jéssica Nascimento; RANGEL, Mary. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1015 1142, 2015. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/fd55/0f3abf58adf4421d0fbb271f331cd756cb18.pdf. Acesso em: 17 fev. 2023.

SANTOS, André Cordeiro; MARQUES, Girllaynne Gleyca Bezerra dos Santos; RODRIGUES, Siane Gois Cavalcanti. A ironia como zona de confronto entre diferentes vozes/dizeres em comentários do Facebook. Bakhtiniana, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 28-50, jan./mar. 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/38576/27015. Acesso em: 17 fev. 2023.

SILVA, Raul Guilherme Candido da. A construção do ponto de vista por meio das relações dialógicas da linguagem: o discurso do outro como recurso argumentativo em produções textuais de vestibulandos. Leitura, Maceió, n. 66, p. 11-121, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/10045/7904. Acesso em: 17 fev. 2023.

SILVA, Telma Cristina Gomes da. O “Discurso de Outrem” em Bakhtin e o Círculo: por uma compreensão responsiva do texto. Revista da Anpoll, v. 51, n. 1, p. 48-58, jan./mai. 2020. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1252. Acesso em: 17 fev. 2023.

SOBRAL, Adail. O conceito de ato ético de Bakhtin e a responsabilidade moral do sujeito. Bioethikos, v. 3, n. 1, p. 121-126, jan./jun. 2009. Disponível em: https://biblat.unam.mx/pt/revista/bioethikos/articulo/o-conceito-de-ato-etico-de-bakhtin-e-a-responsabilidade-moral-do-sujeito. Acesso em: 17 fev. 2023.

TEZZA, Cristóvão. A construção das vozes no romance. Cristovão Tezza, [s. d.]. Disponível em: http://www.cristovaotezza.com.br/textos/palestras/p_vozesromance.htm. Acesso em: 17 fev. 2023.

WITTKE, Cleide Inês. O papel do discurso do outro na crônica. Estudos da Lingua(gem), Vitória da Conquista, v. 16, n. 1, p. 103-117, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/4883/3855. Acesso em: 17 fev. 2023.

Published

2023-04-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Dias, A. M. B. da S. (2023). Representations of women in argumentative dissertations of graduates of basic education: the orchestration of voices in the construction of axiological positioning. Estudos Semióticos, 19(1), 208-225. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2023.203977