A tensive interpretation of suspense in Continuity of Parks, by Julio Cortázar
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2024.216742Keywords:
Tensive semiotics, Enunciation, SuspenseAbstract
This article examines, under the interpretation of tensive semiotics, the effect of sense of suspense in the short story Continuity of Parks, by Julio Cortázar. It takes as a starting point the ascending canonical tensive scheme of suspense, which foresees, as a tensive cipher, a gradual increase in intensity, while the intelligible dimension of the discourse would tend to decrease. Based on the definition of suspense presented by Claude Zilberberg (2011, p. 136) as "the extensive dilation of an intensive expectation", it is defended, in the analysis of this text, a complexification of the canonical tensive scheme, to the extent that the suspense stems from movements of enunciative positions that overlap in the text and that configure a singular tensive path, in which the intensive subdimensions of tempo and tonicity gain strength at the end of the short story, without, however, compromising the exercise of the presence of the cognitive, intelligible dimension of extensity, which remains active in the discursive field, even in the moment of surprise, thus keeping the reader-enunciatee in a state.
Downloads
References
CORTÁZAR, Julio. Continuidade dos parques. In: CORTÁZAR, Julio. Final do jogo. Trad. Remy Gorga Filho. 2. ed. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1972. Livro eletrônico.
FONTANILLE, Jacques. Les espaces subjectifs: introduction à la sémiotique de l'observateur. Paris: Hachette, 1989.
GALERA, Daniel; COUTINHO, Rafael. Cachalote. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. Trad. Alceu Dias Lima, Diana Luz Pessoa de Barros, Eduardo Peñuela Cañizal, Edward Lopes, Ignacio Assis da Silva, Maria José Castagnetti Sombra e Tieko Yamaguchi Miyazaki. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2020.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. Trad. Ana Claudia de Oliveira. 2. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores: CPS, 2017.
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 1. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
NÚÑEZ ALBERCA, Alejandro. Entre el evento y el ejercicio: la construcción tensiva del suspenso en la película Birdman (o la inesperada virtud de la ignorancia). Tópicos del Seminario, [S. l.], n. 46, p. 60-79, jul./dez. 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59467912004. Acesso em: 25 fev. 2024.
SALERMO, Renan Luis; BATALHA, Cássia Vanessa. A arquitetura interna do suspense: o ritmo enunciativo na graphic novel Cachalote. Fronteiras - estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 20, n. 1, p. 115-124, jan./abr. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4013/fem.2018.201.10. Acesso em: 25 fev. 2024.
SILVA, Odair José Moreira da. O suplício na espera dilatada: a construção do gênero suspense no cinema. 2011. Tese (Doutorado em Linguística Geral) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.8.2011.tde-07102011-144235. Acesso em: 25 fev. 2024.
VELOSO, Gabriela de Araújo Zaupa. Construção tensiva do suspense em contos fantásticos argentinos. 2022. 120 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/72745. Acesso em: 10 mar. 2024.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê, 2011.
ZILBERBERG, Claude. La estructura tensiva. Trad. Desiderio Blanco. Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Lima, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriela Zaupa, Ricardo Lopes Leite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.