This is an outdated version published on 2022-05-31. Read the most recent version.

Colorful favored life: I'll tell you, life in the favela is not easy!

Authors

  • Mônica Amaral Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
  • Marina Nunes Dias Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas
  • Robson Guarnieri dos Santos Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.193433

Keywords:

Social integration, Classical music, Orchestras, Pandemic, Social networking

Abstract

Based on our shared teaching experiences in the classroom with teachers and 7th grade students from a municipal school, we highlight the affinities between the narratives of the rappers’ video clips from the territory of the surrounding communities and the experiences of young people, in order to enhance critical reflections and sensitive writing to the painful experiences that affect them as subjects. By proposing video clips, such as “Where I come from” (Edi Rock and Mc Pedrinho, 2019), we witness the awakening of an Aphrodiaspora memory and the writing of raps by the students themselves about the meaning of their origins, as a strategy for denouncing and fighting against to race and class inequalities. We propose a reading of this experience from the aesthetic points of view (BENJAMIN, 1980; ADORNO, 1986), of the territory (SANTOS, 1998, 2009) and of an engaged narrative, present in the literature (JESUS, 2020; HOOKS, 2017) and rap poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mônica Amaral , Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Associate Professor and Senior Researcher at the Faculty of Education at USP and at the Graduate Program in Education at FEUSP, in the areas of Psychoanalysis, Philosophy and Education. teacher
    of the Graduate Program Humanities, Rights and other Legitimacy at USP. She is an Effective Member of the Brazilian Psychoanalytic Society of São Paulo. She coordinates the research group Docências
    sharing, continuing education and Law 10,639/03: the role of urban cultures in public schools in different peripheral regions (CNPq).

  • Marina Nunes Dias, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas

    Graduated in Philosophy from FFLCH-USP and Professor of Philosophy. She is part of the research group Shared teaching, continuing education and Law 10,639 / 03: the role of urban cultures in public schools in different peripheral regions (CNPq).

  • Robson Guarnieri dos Santos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas

    Graduated in Geography from FFLCH-USP and Professor in the Public Network of the Municipality of São Paulo. He is part of the research group Shared teaching, continuing education and Law 10,639 / 03: the role of urban cultures in public schools in different peripheral regions (CNPq).

References

ADORNO, Theodor W. Notas sobre o filme. In: COHN, Gabriel. Theodor W. Adorno. São Paulo: Ática, 1986, p.100 -107.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. In: BENJAMIN, Walter; HORKHEINER, Max; ADORNO, Theodor W.; HABERMAS, Jürgen. Textos escolhidos. Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Jürgen Habermas. Tradução de J. L. Grünnewald. São Paulo: Abril Cultural, 1980, p. 3-28. (Os pensadores).

BENJAMIN, Walter. Uma leitura da tese “sobre o conceito de história”: Tese VII. In: LOWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio. São Paulo: Boitempo, 2005, p.70.

BÉTHUNE, C. Le rap - une esthétique hors de la loi. Paris: Autrement, 2003.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2003]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 16 outubro. 2021.

CONTIER, Arnaldo. O rap brasileiro e os Racionais MC’s. In: Anais do 1 Simpósio Internacional do Adolescente, May 2005. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=msc0000000082005000100010&script=sci_arttext. Acesso em: 16/10/2021.

DE ONDE eu venho. Produção DJ Kalfani, DJ Cuca. Compositores: Intérpretes Edi Rock e MC Pedrinho. Rio de Janeiro: Som Livre, 2019. 1 videoclipe. (3 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=LBYGLqrvRc4. Acesso em: 12/12/2021.

EDWARDS, Paul. How to rap. Chicago: Chicago Review Press, 2009.

HANSEN, Miriam Bratu. Cinema and experience: Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2012.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo. 10 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MIL faces de um homem leal (Marighella). Direção: Daniel Grinspum. Intérpretes: Racionais MC’s. São Paulo: Preta Portê Filmes, 2012. 1 videoclipe (6 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5Os1zJQALz8. Acesso em: 12/12/2021.

SANTOS, Milton. O retorno do Território. In: SANTOS, Milton et al. (Org.). Território: Globalização e Fragmentação. 4 ed. São Paulo: Hucitec: Anpur, 1998, p. 15-20.

SANTOS, Milton. A Natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: EDUSP, 2009.

SOBREVIVENDO no inferno. Racionais Mc’s. São Paulo: Cosa Nostra, 1997. 1 CD. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fVQ3YYnic2o&t=1s. Acesso: 12/12/2021.

SODRÉ, Muniz. Descolonizando. Folha de São Paulo, São Paulo, 17 out. 2021. Editoriais, p. A2.

Published

2022-05-31

Versions

How to Cite

Amaral , M., Dias, M. N., & Santos, R. G. dos. (2022). Colorful favored life: I’ll tell you, life in the favela is not easy!. Revista Extraprensa, 15(Especial), 251-267. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.193433