Anthropology and photography in Brazil: the beginning of their history (1840-1970)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.163363

Keywords:

Fotografia, Antropologia Visual, Autoria, História, Brasil

Abstract

This paper discusses the outset of the relationship between anthropology and photography in Brazil, aiming to systematize, for educational purposes, a history of the photographic production of an ethnographic character produced in the country from mid-19th to mid-20th century. That is, a timeframe prior the institutionalization of the discipline in Brazil, and the creation of the first research centers for Visual Anthropology, in the 1980s. Simultaneously to organizing such productions, we point gaps in the traced history that indicate important future developments. Thus, this paper addresses a story to be reconstructed that, even so, is worth telling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabiene Gama, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Adjunct Professor at the Department of Anthropology of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). She was enrolled in a Post-Doctorate at the Department of Cultural Anthropology of the Universidade de Brasília between 2013 and 2018. She is PhD in Cultural Anthropology at the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) and in Social Anthropology and Ethnology at the École des Hautes Études en Sciences Sociales, France (2012), a master in Social Sciences at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2006) and holds a bachelor’s degree in Social Science by the Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003). She is a Co-coordinator at the Núcleo de Antropologia Visual (Navisual-UFRGS) and member of the Visual Anthropology Committee of the Brazilian Association of Anthropology (2019-2020). E-mail: fabienegama@gmail.com

References

Achutti, Luiz Eduardo. 2004. Fotoetnografia da Biblioteca Jardim. Porto Alegre: Tomo Editorial.

Andujar, Claudia. 2005. A vulnerabilidade do ser. São Paulo: Cosac & Naify.

Angotti-Salgueiro, Heliana. 2014. Marcel Gautherot na revista Módulo – ensaios fotográficos, imagens do Brasil: da cultura material e imaterial à arquitetura. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, vol. 22, no. 1: 11-79.

Azevedo, Paulo César e Maurício Lissovsky. 1988. Escravos brasileiros na fotografia de Christiano Júnior (1864-1866). São Paulo: Ex Libris.

Banks, Marcus e Howard Morphy 1997. Rethinking visual anthropology. New Haven: Yale University Press.

Barbosa, Andrea e Edgar Teodoro da Cunha (ed.). 2006. Antropologia e imagem. Rio de Janeiro: Zahar.

Barros, Myriam Moraes e Ilana Strozenberg. 1992. Álbum de família. Rio de Janeiro: Comunicação Contemporânea.

Becker, Howard. 1996a. Balinese character: uma análise fotográfica. Cadernos de Antropologia e Imagem, no. 2: 137-143.

Becker, Howard. 1996b. Explorando a sociedade fotograficamente. Cadernos de Antropologia e Imagem, no. 2: 95-97.

Caiuby Novaes, Sylvia. 2008. Imagem, magia e imaginação: desafios ao texto antropológico. Mana, vol. 14, no. 2: 455-475.

Caiuby Novaes, Sylvia. 2012. A construção de imagens na pesquisa de campo em antropologia. Iluminuras, vol. 13, no. 13: 11-29.

Caiuby Novaes, Sylvia (org.). 2015. Entre arte e ciência: a fotografia na antropologia. São Paulo: Edusp.

Caiuby Novaes, Sylvia, Edgar Teodoro Cunha and Paul Henley. 2017. The first ethnographic documentary? Luiz Thomaz Reis, the Rondon Commission and the making of rituais e festas Borôro (1917). Visual Anthropology, vol. 30, no. 2: 105-146.

Collier Junior, John. 1973. Antropologia visual: a fotografia como método de pesquisa. São Paulo: EPU.

Corrêa, Mariza. 1995. A natureza imaginária do gênero na história da antropologia. Cadernos Pagu, no. 5: 109-130.

Costa, Catarina Alves. 2005. Sobre a antropologia visual brasileira. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 21, no. 2: 163-170.

Costa, Eduardo Augusto. 2016a. Uma trajetória do Arquivo Fotográfico do Iphan: mudanças discursivas entre os anos 1970 e 1980. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, vol. 24, no. 1: 151-180.

Costa, Eduardo Augusto. 2016b. Três publicações do Iphan: diálogos entre fotografias e patrimônios. In 4º Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Porto Alegre, 25 a 29 jul. 2016.

Crawford, Peter and Jan Simonsen. 1992. Ethnographic film, aesthetics and narrative traditions: proceedings from Nafa II. Aarhus: Intervention Press.

Eckert, Cornelia e Ana Luiza Carvalho da Rocha. 2016. Antropologia da imagem no Brasil: experiências funcionais para a construção de uma comunidade interpretativa. Iluminuras, vol. 17, no. 41: 277-297.

Edwards, Elizabeth. 1996. Antropologia e fotografia. Cadernos de Antropologia e Imagem, no. 2: 11-28.

Edwards, Elizabeth. 2016. Photography, anthropology and history: expanding the frame. New York: Routledge.

Espada, Heloisa. 2014. Fotografia, arquitetura, arte e propaganda: a Brasília de Marcel Gautherot em revistas, feiras e exposições. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, vol. 22, no. 1: 81-105.

Faria, Luís de Castro. 2001. Um outro olhar: diário de uma expedição à Serra do Norte. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul.

Ferrez, Gilberto. 1953. A fotografia no Brasil e um dos seus mais dedicados servidores: Marc Ferrez (1843-1923). Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, no. 10: 169-304.

Fundação Darcy Ribeiro. 2009. Fazimentos. Caderno 7: Berta Ribeiro. Rio de Janeiro: Fundação Darcy Ribeiro.

Fyfe, Gordon and John Law (ed.). 1988. Picturing power: visual depiction and social relations. London: Routledge.

Godolphim, Nuno. 1995. A fotografia como recurso narrativo: problemas sobre a apropriação da imagem enquanto mensagem antropológica. Horizontes Antropológicos, ano 1, no. 2: 161-185.

Gonçalves, Marco Antonio. 2008. O real imaginado: etnografia, cinema e surrealismo em Jean Rouch. Rio de Janeiro: Topbooks.

Grieco, Bettina Zellner. 2016. Erich Hess: fotografia e patrimônio. Fórum Patrimônio: Ambiente Construído e Patrimônio Sustentável, vol. 9, no. 1: 1-13.

Guran, Milton. 2000. Fotografar para descobrir, fotografar para contar. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 10, no. 1: 155-65.

Guran, Milton. 2002. Linguagem fotográfica e informação. Rio de Janeiro: Editora Gama Filho.

Guran, Milton. 2012. Documentação fotográfica e pesquisa científica: notas e reflexões. Rio de Janeiro: Funarte.

Heider, Karl. 1995. Uma história do filme etnográfico. Cadernos de Antropologia e Imagem, no. 1: 31-54.

Henley, Paul. 1999. Cinematografia e pesquisa etnográfica. Cadernos de Antropologia e Imagem, no. 9: 29-49.

Hockings, Paul. 1975. Principles of visual anthropology. The Hague: Mouton.

Kossoy, Boris. 1980. Origens e expansão da fotografia no Brasil: século XIX. Rio de Janeiro: Funarte.

Kossoy, Boris. 1999. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo. Ateliê Editorial.

Kossoy, Boris. 2002. Dicionário histórico-fotográfico brasileiro: fotógrafos e o ofício da fotografia no Brasil (1831-1910). São Paulo: Instituto Moreira Sales.

Kossoy, Boris e Maria Luiza Tucci Carneiro. 1994. O olhar europeu: o negro na iconografia brasileira. São Paulo, Edusp.

Koury, Mauro G.P. 2006. Os pesquisadores frente a um olhar e ao uso da fotografia nas ciências sociais no Brasil. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 22, no. 1: 45-56.

Kuschnir, Karina. 2016. A antropologia pelo desenho: experiências visuais e etnográficas. Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 5: 5-13.

Lima, Lenira Ribeiro. 2004. Apresentação. In Catálogo da Sociedade de Etnografia e Folclore, 5. São Paulo: Centro Cultural São Paulo.

Martins, Ana Cecilia Impellizieri e Luciano Figueiredo (org.). 2017. História do Brasil em 100 fotografias. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.

Mauad, Ana Maria. 2009. Milton Guran, a fotografia em três tempos. Revista Studium, no. 28: 1-4. Disponível em: <https://bit.ly/37o2P69>. Acesso em: 29 jul. 2009.

Menezes, Cláudia. 1987. Registro visual e método antropológico. In Cadernos de texto: antropologia visual, org. Milton Guran, Cláudia Menezes e Patrícia Monte-Mór, 26-28 Rio de Janeiro: Museu do Índio.

Mitchell, William John Thomas. 2002. O ensaio fotográfico: quatro estudos de caso. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 15, no. 2: 101-131.

Monte-Mór, Patrícia. 1995. Descrevendo culturas: etnografia e cinema no Brasil. Cadernos de Antropologia e Imagem, no. 1:81-885.

Peixoto, Clarice Ehlers. 1999. Antropologia e filme etnográfico: um travelling no cenário literário da antropologia visual. BIB: Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, n. 48: 91-115.

Peixoto, Clarice Ehlers. 2019. Antropologia & imagens: o que há de particular na antropologia visual brasileira? Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 8, no. 1: 131-146.

Pink, Sarah. 2007a. Introduction. In Doing visual ethnography, Sarah Pink, 1-18. London: Sage.

Pink, Sarah. 2007b. The visual in ethnography: photography, video, cultures and individuals. In Doing Visual Ethnography, Sarah Pink, 21-39. London: Sage.

Pinney, Christopher. 1996. A história paralela da antropologia e da fotografia. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 2: 29-52.

Pinney, Christopher. 1998. Camera Indica: the social life of Indian photographs. Chicago: University of Chicago Press.

Portela, Luciana. 2019. Dina Dreyfus, Alain Badiou e os programas de Filosofia da Rádio-Televisão Escolar francesa nosanos 1960. Entrevista com Alain Badiou. Anuário Antropológico, vol. 44, no. 1: 331-346.

Samain, Etienne. 1995. Ver e dizer na tradição antropológica: Bronislaw Malinowski e a fotografia. Horizontes Antropológicos, vol. 2: 19-48.

Samain, Etienne. 2004. Balinese Character (re)visitado. Uma introdução à obra de Gregory Beatson e Margaret Mead. In: Alves, André. Os argonautas do mangue, André Alves, 15-72. Campinas: Editora da Unicamp.

Samain, Etienne (org.). 2005a. O fotográfico. São Paulo: Hucitec.

Samain, Etienne. 2005b. Antropologia visual e fotografia no Brasil: vinte anos e muito mais. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 21, no. 2: 115-132.

Segala, Lygia. 2005. A coleção fotográfica de Marcel Gautherot. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, vol. 13, no. 2: 73-134.

Shimabukuro, Elizabete, Aparecida Sales Linares Botani e José Eduardo Azevedo. 2004. Introdução. In Catálogo da Sociedade de Etnografia e Folclore, 6-8. São Paulo: Centro Cultural São Paulo.

Simão, Luciene. 2009. Elos do patrimônio: Luiz de Castro Faria e a preservação dos monumentos arqueológicos no Brasil. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi Ciências Humanas, vol. 4, no. 3: 421-435.

Sombrio, Mariana. 2018. Os museus, as mulheres e a participação no campo de estudos etnológicos no Brasil. Museologia & Interdisciplinaridade, vol. 7, no. 13: 87-106.

Tacca, Fernando. 2001. A imagética da Comissão Rondon. São Paulo: Papirus.

Tacca, Fernando. 2011. O índio na fotografia brasileira: incursões sobre a imagem e o meio. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, vol. 18, no. 1: 191-223.

Turazzi, Maria Inez. 1998. Uma cultura fotográfica. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, no. 27: 6-17.

Published

2020-08-24

Issue

Section

Articles

How to Cite

Gama, Fabiene. 2020. “Anthropology and Photography in Brazil: The Beginning of Their History (1840-1970)”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 5 (1). https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.163363.