The Flipped Classroom and the Ludic Pedagogy in an Italian Remote Learning Program: Proposed Activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i42p92-112

Keywords:

Active methodologies, Remote learning, Flipped classroom, Ludic pedagogy, Engagement

Abstract

This article aims to present the activities that made possible the interaction among the students enrolled in the extension project Italiano per Tutti, performed online for two semesters. The course was divided into synchronous classes, via Zoom, and asynchronous classes, given and made available on Moodle. The classes addressed, in addition to basic notions of Italian language, also (inter)cultural topics. The guiding principles were based on Active Methodologies (VALENTE, 2014), with emphasis on the concept of Inverted/Flipped Classroom (BERGMANN, 2016; LACERDA, 2018) and on the use of Ludic Pedagogy (PESSOLANO, 2018), so that the proposed activities could instigate students to participate more actively in the learning process (SILVA, 2004). We intended to analyze such activities emphasizing their elaboration and practical use, as well as the reflection on the importance of ludic in remote learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cleide Giacomelli Borraz, Universidade Federal de Santa Catarina

    Undergraduate in Italian Language at the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Italian teacher at Circulo Italo Brasileiro de Santa Catarina (CIB/SC) and of the Extracurricular Course in Italian at UFSC.

  • Mellina Anastacio Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

    Undergraduate in Italian language at the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Italian teacher of the Extracurricular Course in Italian at UFSC.

  • Telmo Ambrosini, Universidade Federal de Santa Catarina

    Undergraduate in Italian language at the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Instructional Design of Extracurricular Course in Italian at UFSC.

  • Daniela Bunn, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professor at the Centro de Ciências da Educação, Department of Teaching Methodology, Universidade Federal de Santa Catarina (MEN/CED/UFSC). Member of the Center for Studies in Italian Language in the Brazilian Context (NELIB), sub-coordinator of the Multidisciplinary Project PIBID Foreign Languages/UFSC and coordinator of the Italian per tutti Extension Project. Translated thirteen books of children’s literature.

References

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio

de Janeiro: LTC, v. 114, 2016. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/Sala-de-Aula-Invertida-Uma-metodologia-Ativa-de-Aprendizagem.pdf

BUNN, D. Jogos de linguagem e jogos de movimento: deslocamentos lúdicos na aula de língua italiana. Perspectiva - Revista do Centro de Ciências da Educação, volume 38, n. 2 –, abr./jun. 2020, p. 01-14. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e66175.

FERNANDES, A. A. M. O ensino da língua inglesa através da ludicidade. 20 e 21 de outubro de

, p. 67.

LACERDA, R. Jon Bergmann explica o conceito de sala de aula invertida. Desafios da Educação,

Disponível em: <https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/jon-bergmann-e-a-sala-de-aula-invertida/>. Acesso em: 15 de dezembro de 2020.

MAR, G. D. Jogando para aprender: o lúdico no ensino de línguas. In: Congreso Brasileño De Hispanistas, 2, 2002, San Pablo. Anais online. Associação Brasileira de Hispanistas. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=MSC0000000012002000100027&lng=en&nrm=abn.

OLIVEIRA, L. C. Por uma perspectiva plural das línguas estrangeiras na formação escolar. Porto Das Letras, 7(1), 2001, 401-426. Recuperado de https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/10009.

Revista de Italianística XLII | 2021

PESSOLANO, J.; DALLA CORTE, M. Uma interface entre cultura, motivação e ludicidade no ensino de línguas. Linguagens & Cidadania, v. 3, n. 2, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/31512

SANTOS, T. S. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem. 2019. Dissertação (Mestrado profissional em educação profissional e tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Pernambuco, Olinda, 2019, disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/565843

SOUZA, J. M. P.; SALVADOR, M. A. S. O lúdico e as metodologias ativas: possibilidades e limites

nas ações pedagógicas. Rio de Janeiro: Imperial Editora, 2019. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/blog/mpcp2/files/2017/02/Produto-Juliana-Marques-2019.pdf

SILVA, G. A. A era do pós método: o professor como intelectual. Linguagens & Cidadania, v. 6, n. 2, jul/dez, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/28979

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em revista, n. 4, 2014, p. 79-97.

Published

2021-12-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Borraz, C. G., Anastacio Silva, M., Ambrosini, T., & Bunn, D. (2021). The Flipped Classroom and the Ludic Pedagogy in an Italian Remote Learning Program: Proposed Activities. Revista De Italianística, 42, 92-112. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i42p92-112