Reading comprehension levels in a Portuguese Language textbook: an analysis of reading questions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p45-64

Keywords:

Teaching, Reading competence, Types of Questions, Operationalizations, Understanding Activity

Abstract

Monitoring textual comprehension by asking questions is one of the most common strategies in Portuguese language textbooks. The predominance of questions is remarkable, demanding from the student operations aimed at extracting information from the text. In this research, the nature of the questions about the text was observed in the sections of a textbook approved by the PNLD in the period of 2017-2019 (6th grade). The study describes the question guide of two sections of the book, identifying the types of questions, the levels of understanding and the most requested reading skills. Methodologically, it is a qualitative research with a descriptive-interpretative approach to the questions in the comprehension sections. The theoretical foundation followed the assumptions of Text Linguistics, considering studies related to the text and to the comprehension activity. The results show questions that emphasize levels of literal and inferential understanding, with rare critical conduction through the integration of the extralinguistic context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLIENDE, F.; CONDEMARÍN, M. Leitura: teoria, avaliação e desenvolvimento. Tradução por José Cláudio de Almeida Abreu. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução por Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARRET, T. C. What is reading? Some current concepts. In: ROBINSON, H. M. (org.). Innovation and change in reading instruction: The sixteenth handbook of the National Society for the Study of Education. Chicago: The University of Chicago Press, 1968.

BEAUGRANDE, R. de. New foundations for a science of text and discourse: cognition, communication, and the freedom of access to knowledge and society. Norwood: Ablex, 1997.

BORGATTO, A. T; BERTIN, T.; MARCHEZI, V. Projeto Teláris: Português. 9. ed. São Paulo: Ática, 2015.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Brasília: MEC, 2018. Acesso em: 19 dez. 2020.

CARVALHO, M. A. F. de. Ativação da memória contextual na compreensão leitora. Revista da Academia Brasileira de Filologia, n.º XVI, p. 72-85, 2015.

CARVALHO, M. A. F. de. Elaboração de perguntas de compreensão leitora. In: VI Congresso Nordestino de Espanhol. O nordeste em foco: Língua, Literatura e Ensino de Espanhol, de 26 a 28 de maio de 2016. Campus de Ondina, Universidade Federal da Bahia.

CATALÀ, G.; CATALÀ, M.; MOLINA, E.; MONCLÚS, R. Evaluación de la comprensión lectora. Barcelona: Graó, 2001.

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução por Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

KLEIMAN, A. Texto & leitor: aspectos cognitivos da leitura. 7. ed. Campinas, SP: Pontes, 2000.

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. 9. ed. Campinas: Pontes, 2002.

KOCH, I.V. Desvendando os segredos do texto. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: BEZERRA, M. A.; DIONISIO, A. P. (org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. 1. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001, p. 46-59.

PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a Escola. Tradução por Bruno Charles Magne. 1. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

PRODANOV, C.; FREITAS, E. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

SMITH, R.; BARRETT, T. Teaching reading in the middle grades. 1. ed. Massachusetts: Addison-Wesley, 1974.

SOARES, M. B. Concepções de linguagem e o ensino de Língua Portuguesa. In: BASTOS, N. B. (org.). Língua Portuguesa: história, perspectivas, ensino. São Paulo: Educ, 1998. p. 53-60.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.

Published

2021-12-09

How to Cite

BRITO, Raíssa Martins; CARVALHO, Maria Angélica Freire de. Reading comprehension levels in a Portuguese Language textbook: an analysis of reading questions. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 45–64, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p45-64. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/184858.. Acesso em: 18 may. 2024.