From subjective reading to rigorous reading: a way to approach reading in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p65-81

Keywords:

Teaching, Reception, Literary Texts, Narrative, Experience

Abstract

The research presented by this article arose from the observation of middle school students' reading and writing difficulties in a public school. Initially, we noticed that the students read and wrote a lot in the context of social media messaging and that such practices influenced the reading and writing conducted in the classroom. Therefore, we sought to investigate if the access to structurally and linguistically complex literary narratives could also influence them. This article offers a condensed version of that research, emphasizing the teaching of reading through a fiction narrative, whose format instigates the construction of reading experiences beyond utilitarian practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A Vários escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011.

CASTRILLÓN, S. O direito de ler. In: CASTRILLÓN, S. O direito de ler e de escrever. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2011.

COUTO, M. A menina sem palavra: histórias de Mia Couto. 1ª. ed. 6. reimp. São Paulo: Boa Companhia, 2013.

FAUSTINO DE SOUZA, B. F. B. Experiências de leitura e escrita no Ensino Fundamental: a contribuição das narrativas literárias. 2019. 217 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Mestrado Profissional em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

FAUSTINO DE SOUZA, B. F. B; CAMPOS, S. F. Ensino de escrita: o texto literário como uma possibilidade. Revista Ecos, v. 28, ano 17, n. 01, 2020, p. 135-156. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ecos/article/view/4389. Acesso em: 16 abr. 2021.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. 1ª. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

PETIT, M. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

RIOLFI, C.; ROCHA, A.; CANADAS, M. A.; BARBOSA, M.; MAGALHÃES, M.; RAMOS, R. Ensino de Língua Portuguesa. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. de. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

Published

2021-12-09

How to Cite

FAUSTINO, Bruna Francinett Barroso; CAMPOS, Sulemi Fabiano. From subjective reading to rigorous reading: a way to approach reading in Basic Education. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 65–81, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p65-81. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185156.. Acesso em: 18 may. 2024.