Relationships between metacognitive reading strategies and school performance: possibilities for teaching reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p27-44

Keywords:

Reading proficiency, School performance, Metacognition, Reading strategies, High school

Abstract

Large-scale evaluations indicate that it is still necessary to act in favor of the development of reading skills in Brazil. In this context, teaching metacognitive reading strategies can offer important contributions. Thus, this study aims to understand what are the observable correlations between the deployment of metacognitive reading strategies and school performance, from a sociocognitive  perspective. To this end, a scale of reading strategies was applied to high school students ranging from low to high performance, comparing the results. The research showed that high performance students use more reading strategies than low performance students, a result that corroborates that metacognition, reading and school performance are interrelated factors.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

BORUCHOVITCH, E. Algumas estratégias de compreensão em leitura de alunos do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, v.5, n.1, p. 19-25, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/G9WmdV7RKgL9jLTchrgkfkd/abstract/?lang=pt. Acesso: 6 ago. 2020.

BORUCHOVITCH, E. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão Crítica, Porto Alegre, v.12, n.2., 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-79721999000200008&script=sci_arttext. Acesso em: 20 mar. 2020.

BRASIL. Pisa revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3jxHU5I. Acesso em: 2 set. 2020.

CAVALCANTE, V. M. P.; RIBEIRO, M. C. M. A. Contribuições do ensino de estratégias metacognitivas de leitura no ensino fundamental. Revista Prolíngua, v. 11, n. 1, p. 27-39, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/prolingua/article/view/30628/16141. Acesso: 20 set. 2020.

FERRAREZI JÚNIOR, C. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

JOLY, M. C. R. A.; SANTOS, L. M.; MARINI, J. A. S. Uso de estratégias de leitura por alunos do ensino médio. Paidéia. p. 205-212. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/KyKCHQbpDLmTMBCgsFLrD8R/abstract/?lang=pt. Acesso: julho de 2021.

JOLY, M. C. R. A. Escala de estratégias de leitura para etapa inicial do ensino fundamental. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 23, p. 271-278, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/rw7t3LwXVGpqxYgqYDBM7Lw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 ago. de 2021.

MARINI, J. A; JOLY, M. C. R. A. A leitura no Ensino Médio e o uso das estratégias metacognitivas. Estudos e pesquisas em Psicologia, v. 8, n. 2, p. 505-522, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4518/451844626024.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

MELLO, M. T. Estratégias de compreensão leitora na Universidade. Linguagens & Cidadania, v. 18, jan./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/28226. Acesso: 6 ago. 2020.

NEVES, D. A. B. Leitura e metacognição: uma experiência em sala de aula. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, n. 24, p. 1-9, 2º sem.2007. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/28226. Acesso em: 23 set. 2020.

OLIVEIRA, K. L.; SANTOS, A. A. A; PRIMI, R. Estudo das relações entre compreensão em leitura e desempenho acadêmico na universidade. Interação em Psicologia. p. 19-25, jan./jun. 2003. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3203. Acesso em: 19 set. 2020.

PEARSON, P. D.; CAMPERELL, K. Comprehension of text structures. In: RUDDELL, M. R.; SINGER, H. (Orgs.). Theorical Models and Processes of Reading. Newark: Internacional Reading Association, 2001, p. 448-468.

RIBEIRO, M. C. M. A.; CAVALCANTE, V. M. P.; NUNES, C. T. P. Práticas de ensino de leitura numa perspectiva metacognitiva. Educação em Perspectiva (ONLINE), v. 11, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8627. Acesso em: 05 jul. 2021.

SCHRAW, G. Promoting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26, p. 113-125, 1998. DOI: http://doi.org/10.1023/A:1003044231033. Acesso em: 20 mar. 2021.

SILVA, E. Leitura na escola e na biblioteca. 4. ed. São Paulo: Papirus, 1993.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto alegre: Artes médicas, 1998.

ZACARIAS, I. L.; PALMA, R. C. B. A importância da leitura para o desempenho escolar, o crescimento intelectual e a emancipação do aluno. In: PARANÁ. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Curitiba: SEED, 2013. s/n.

Published

2021-12-09

How to Cite

RIBEIRO, Maria Clara Maciel de Araújo; FRANCO, Thiago Loyola; CAMPOS, Anne Caroline Lima. Relationships between metacognitive reading strategies and school performance: possibilities for teaching reading. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 27–44, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p27-44. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185229.. Acesso em: 17 may. 2024.