Relationships between metacognitive reading strategies and school performance: possibilities for teaching reading
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p27-44Keywords:
Reading proficiency, School performance, Metacognition, Reading strategies, High schoolAbstract
Large-scale evaluations indicate that it is still necessary to act in favor of the development of reading skills in Brazil. In this context, teaching metacognitive reading strategies can offer important contributions. Thus, this study aims to understand what are the observable correlations between the deployment of metacognitive reading strategies and school performance, from a sociocognitive perspective. To this end, a scale of reading strategies was applied to high school students ranging from low to high performance, comparing the results. The research showed that high performance students use more reading strategies than low performance students, a result that corroborates that metacognition, reading and school performance are interrelated factors.
Downloads
References
BORUCHOVITCH, E. Algumas estratégias de compreensão em leitura de alunos do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, v.5, n.1, p. 19-25, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/G9WmdV7RKgL9jLTchrgkfkd/abstract/?lang=pt. Acesso: 6 ago. 2020.
BORUCHOVITCH, E. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão Crítica, Porto Alegre, v.12, n.2., 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-79721999000200008&script=sci_arttext. Acesso em: 20 mar. 2020.
BRASIL. Pisa revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3jxHU5I. Acesso em: 2 set. 2020.
CAVALCANTE, V. M. P.; RIBEIRO, M. C. M. A. Contribuições do ensino de estratégias metacognitivas de leitura no ensino fundamental. Revista Prolíngua, v. 11, n. 1, p. 27-39, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/prolingua/article/view/30628/16141. Acesso: 20 set. 2020.
FERRAREZI JÚNIOR, C. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
JOLY, M. C. R. A.; SANTOS, L. M.; MARINI, J. A. S. Uso de estratégias de leitura por alunos do ensino médio. Paidéia. p. 205-212. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/KyKCHQbpDLmTMBCgsFLrD8R/abstract/?lang=pt. Acesso: julho de 2021.
JOLY, M. C. R. A. Escala de estratégias de leitura para etapa inicial do ensino fundamental. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 23, p. 271-278, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/rw7t3LwXVGpqxYgqYDBM7Lw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 ago. de 2021.
MARINI, J. A; JOLY, M. C. R. A. A leitura no Ensino Médio e o uso das estratégias metacognitivas. Estudos e pesquisas em Psicologia, v. 8, n. 2, p. 505-522, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4518/451844626024.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
MELLO, M. T. Estratégias de compreensão leitora na Universidade. Linguagens & Cidadania, v. 18, jan./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/28226. Acesso: 6 ago. 2020.
NEVES, D. A. B. Leitura e metacognição: uma experiência em sala de aula. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, n. 24, p. 1-9, 2º sem.2007. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/28226. Acesso em: 23 set. 2020.
OLIVEIRA, K. L.; SANTOS, A. A. A; PRIMI, R. Estudo das relações entre compreensão em leitura e desempenho acadêmico na universidade. Interação em Psicologia. p. 19-25, jan./jun. 2003. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3203. Acesso em: 19 set. 2020.
PEARSON, P. D.; CAMPERELL, K. Comprehension of text structures. In: RUDDELL, M. R.; SINGER, H. (Orgs.). Theorical Models and Processes of Reading. Newark: Internacional Reading Association, 2001, p. 448-468.
RIBEIRO, M. C. M. A.; CAVALCANTE, V. M. P.; NUNES, C. T. P. Práticas de ensino de leitura numa perspectiva metacognitiva. Educação em Perspectiva (ONLINE), v. 11, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8627. Acesso em: 05 jul. 2021.
SCHRAW, G. Promoting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26, p. 113-125, 1998. DOI: http://doi.org/10.1023/A:1003044231033. Acesso em: 20 mar. 2021.
SILVA, E. Leitura na escola e na biblioteca. 4. ed. São Paulo: Papirus, 1993.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto alegre: Artes médicas, 1998.
ZACARIAS, I. L.; PALMA, R. C. B. A importância da leitura para o desempenho escolar, o crescimento intelectual e a emancipação do aluno. In: PARANÁ. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Curitiba: SEED, 2013. s/n.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Clara Maciel de Araújo Ribeiro, Thiago Loyola Franco, Anne Caroline Lima Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.