The position of images – Text, photography and cinema. Didi-Huberman on Benjamin, Brecht and Pasolini

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i3p154-170

Keywords:

Text and image, Photography, Cinema, Montage, Survival

Abstract

In this article we examine the interchange between playwright Bertolt Brecht and filmmaker Pier Paolo Pasolini according to the interpretation of philosopher and art historian Georges Didi-Huberman. Our analysis draws on several studies by Didi-Huberman on each of these two artists: in the case of Brecht, the long essay When Images Take Positions analyzes Brecht’s works that mix text and photography. We attempt to draw parallels between this essay and Didi-Huberman’s analysis in two conferences, of Pasolini’s La rabbia, a poetic documentary. More broadly, in our article, we explore various concepts of Didi-Huberman's thought on the relationship between text and image, and on the repositioning and permutations between images (especially historical images), and attempt to connect Didi-Huberman's work with the works of Brecht and Pasolini. We use Didi-Huberman’s concepts such as montage, survival and dissimilarity, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcelo Cordeiro de Mello, Universidade Federal de Minas Gerais

    Marcelo Mello é Doutor em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (2019). Mestre em Literatura Portuguesa pela Universidade Paris IV, Sorbonne (2011). Graduado pela Universidade de Brasília: Bacharel em Letras Português (2007) e Licenciado em Francês (2013). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua e Literatura. Lecionou Língua portuguesa e respectiva literatura na Faculdade Evangélica de Brasília e no Liceu Francês de Brasília (2012-2014). Atuou como Assistente de Língua Portuguesa da Academia de Bordeaux, França (2010-2011). Foi Leitor de Língua Portuguesa da Universidade de Bourgogne, França (2008-2010).

References

ADORNO, T. Prismas: La crítica de la cultura y la sociedad. Tradução de Manuel Sacristán. Barcelona: Ariel, 1962.

BARTHES, R. La révolution brechtienne. In: Essais critiques. Paris: Seuil, 1964.

BARTHES, R. Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, W. Teses Sobre o Conceito de História. In: Obras Escolhidas: volume I, Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BERNARDET, J.-C. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BRECHT, B. Brechts Lyrik: neue Deutungen. Editado por Helmut Koopmann. Würzburg: Königshausen & Neumann, 1999.

DIDI-HUBERMAN, G. Phasmes. Essais sur l'apparition. Paris: Minuit, 1998

DIDI-HUBERMAN, G. L'image survivante. Histoire de l'art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Minuit, 2002.

DIDI-HUBERMAN, G. Quand les images prennent position. L'œil de l'histoire, 1. Paris: Minuit, 2009.

DIDI-HUBERMAN, G. Image, poésie, politique, à partir de La Rabbia de Pier Paolo Pasolini. Paris: Centre de recherches sur les arts et le langage, 2013a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=h622NTQNzXI. Acesso em 1 out. 2022.

DIDI-HUBERMAN, G. Filme, ensaio, poema. A propósito de Pier Paolo Pasolini. Rio de Janeiro: Museu de Arte do Rio, 2013b. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=2639EPIBCO8. Acesso em 1 out. 2022.

DIDI-HUBERMAN. Rendre sensible. In: Qu'est-ce qu'un peuple?. Paris: La Fabrique, 2013c.

DIDI-HUBERMAN, G. Atlas ou a Gaia ciência inquieta. Lisboa: KKYM/EAUM, 2013d.

DIDI-HUBERMAN, G. Quando as imagens tomam posição. O olho da história, I. Tradução de Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 2017.

FABRIS, R. O Senhor está vendo, mas Stálin não: representação do embate ideológico no período da guerra fria na Itália. Significação, v. 40, n. 40, p. 111-131, 2013.

LÖWY, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses sobre o conceito de história. São Paulo: Boitempo, 2005.

MORAES, V. Antologia poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

MORAVIA, A. Pasolini nella trappola di Guareschi. In: Cinema italiano: recensioni e interventi – 1933-1990. Milão: Bompiani, 2010. p. 505-507.

PASOLINI, P. P. La Rabbia. Itália: Gastone Ferranti, 1963. Disponível em: https://archive.org/details/1963LaRabbia. Acesso em 1 out. 2022.

PEREC, G. Je me souviens. Paris: Fayard, 2013.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madri: Akal Ediciones, 2010.

Published

2022-12-05

How to Cite

MELLO, Marcelo Cordeiro de. The position of images – Text, photography and cinema. Didi-Huberman on Benjamin, Brecht and Pasolini. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 154–170, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i3p154-170. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/191105.. Acesso em: 20 may. 2024.