Research Article crossroads: language, text structure, tenses and authorial voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i2p26-43

Keywords:

Research article, Language, Authorial voice, Text plan, Verbal tenses

Abstract

The present article aims to identify and to organize the main features of the research article genre. It analyses 60 research articles (30 from Sciences (Sc) and 30 from Social Sciences and Humanities (SScH)), focusing on languages, authorial voices, verbal tenses and text plans. The contrast between research articles from Sc and SScH shows emerging crossroads and several tendencies. According to data, SSCH articles use these features in more varied ways, with more distinctive authorial voices and stances, whereas Sc articles, all written in English, show more uniform and regular features.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Joana Vieira Santos, Universidade de Coimbra

    Doutora em Linguística Portuguesa pela Universidade de Coimbra (2000).
    Professora Associada na Universidade de Coimbra (Portugal).

  • Paulo Nunes da Silva, Universidade Aberta

    Doutor em Linguística Portuguesa pela Universidade Aberta (2006).
    Professor Auxiliar na Universidade Aberta (Portugal).
    Investigador no CELGA-ILTEC da Universidade de Coimbra (Portugal).

References

ADAM, J.-M. Les textes: types et prototypes. 3. ed. Paris: Éditions Nathan, 1992.

ADAM, J.-M. La linguistique textuelle: introduction à l’analyse textuelle des discours. Paris: Armand Colin, 2008.

ADAM, J.-M.; HEIDMANN, U. Dos gêneros de discurso à genericidade: seis proposições. In: O texto literário: por uma abordagem interdisciplinar. São Paulo: Cortez, 2011. p. 567-588.

BAKHTIN, M. The problem of speech genres. In: Speech genres and other late essays. Austin: The University of Texas Press, 1986. p. 60-102.

BAZERMAN, C.; LITTLE, J.; BETHEL, L.; CHAVKIN, T.; FOUQUETTE, D.; GARUFIS, J. Reference guide to Writing Across the Curriculum. West Lafayette: Parlor Press, 2005.

BENNEWORTH, P.; JONGBLOED, B. W. Who matters to universities? A stakeholder perspective on humanities, arts and social sciences valorisation. High Educ, v. 59, p. 567-588, 2010.

BRONCKART, J.-P. Activité langagière, textes et discours: pour un interactionisme socio-discursif. Lausanne: Delachaux et Niestlé, 1997.

BUNTON, D. The structure of PhD conclusion structures. Journal of English for Academic Purposes, n. 4, p. 207-224, 2005.

BUNTON, D. Generic moves in PhD Thesis Introductions. In: FLOWERDEW, John (Ed.). Academic discourse. London: Pearson Education, 2002. p. 57-75.

GONÇALVES, M.; ROSA, R. Mecanismos de reformulação no artigo científico. In: ABLALI, D.; GONÇALVES, M.; SILVA, F. (Orgs.). Reformular: uma questão de géneros? Lisboa: Húmus, 2021. p. 247-267.

HYLAND, K. Academic discourse. London/New York: Continuum, 2009.

MAINGUENEAU, D. Discours et analyse du discours. Paris: Armand Colin, 2014.

MATSUDA, P. K.; TARDY, C. Voice in academic writing: the rhetorical construction of author identity in blind manuscript review. English for Specific Purposes, n. 26, p. 235-249, 2007.

MIRANDA, F. Textos e géneros em diálogo: uma abordagem linguística da intertextualização. Lisboa: FCT/FCG, 2010.

NGUYEN, T. T. L.; PRAMOOLSOOK, I. Master’s Theses written by Vietnamese and international writers: rhetorical structure variations. The Asian ESP Journal, v. 12, n. 1, p. 106-127, 2016.

PALTRIDGE, B.; STARFIELD, S. Thesis and dissertation writing in a second language: a handbook for supervisors. New York: Routledge, 2007.

ROSE, D.; MARTIN, J. R. Learning to write, reading to learn: genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. Equinox, 2012.

SANTOS, J. V.; SILVA, P. N. Issues of textual hybridity in a major academic genre: PhD dissertations vs. research articles. Redis: Revista de Estudos do Discurso, Porto, n. 5, p. 171-193, 2016.

SANTOS, J. V.; SILVA, P. N. Dinâmicas de género e de texto: entre plano convencional e plano ocasional nas teses de doutoramento da Universidade de Coimbra. In: VALENTIM, H. T.; OLIVEIRA, T.; TEIXEIRA, C. (Orgs.). Gramática e texto: interações e aplicação ao ensino. Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, 2021. p. 93-112.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, n. 11, p. 5-16, 1999.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. G. S. Cordeiro e R. Rojo. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

SILVA, P. N.; ROSA, R. O plano de texto do artigo científico: caracterização e perspectivas didáticas. D.E.L.T.A. (Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada), v. 35 n. 4, p. 1-38, 2019. DOI: http://doi.org/10.1590/1678-460x2019350409.

SILVA, P. N.; SANTOS, J. V. Entre texto, género e discurso: um projeto de investigação no universo académico português. In: SEARA, I. R.; SEBASTIÃO, I.; MARQUES, I. S. (Orgs.). Discurso(s) de Cumplicidade: homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus, 2019. p. 53-78.

SILVA, P. N.; SANTOS, J. V.; SITOE, M. Z. Itinerários da escrita académica no ensino superior: um projeto de investigação aplicada sobre textos e géneros. In: CAELS, F.; BARBEIRO, L. F.; SANTOS, J. V. (Orgs.). Discurso académico: uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC/ESECS-IPL, 2019. p. 265-286.

SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. Research genres: exploration and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

WERLICH, E. A text grammar of English. Heidelberg: Quelle & Meyer, 1983.

ALVITES, R. D. et al. Establishment of a Sheep Model for Hind Limb Peripheral Nerve Injury: Common Peroneal Nerve. International Journal of Molecular Sciences, v. 22, n. 1401, 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/ijms22031401.

DELHAIZE, J. et al. MIGHTEE: are giant radio galaxies more common than we thought? Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, n. 501, p. 3833-3845, 2021. DOI: https://doi.org/10.1093/mnras/staa3837.

CARO, C.; MARQUES, J. C.; CUNHA, P. P.; TEIXEIRA, Z. Ecosystem services as a resilience descriptor in habitat risk assessment using the InVEST model. Ecological Indicators, n. 115, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2020.106426.

CERN, K. M.; LINHARES, J. M. A.; WOJCIECHOWSKI, B. The public Power of Judgement: Reasonableness Versus Rationality – Setting the Ball Rolling. International Journal for the Semiotics of Law, n. 33, p. 3-15, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s11196-019-09659-8.

FABIÃO, C. Felicitas Iulia Olisipo a Lisboa Romana. SCAENA – Revista do Museu de Lisboa – Teatro Romano, p. 82-96, 2020.

GONÇALVES, V.; HENRIQUE, A. F.A.; MATOS, P.; JORDAN, P. Ibuprofen disrupts a WNK1/GSK3β/SRPK1 protein complex required for expression of tumor-related splicing variant RAC1B in colorectal cells. Oncotarget, v. 11, n. 47, p. 4421-4437, 2020. DOI: https://doi.org/10.18632%2Foncotarget.27816.

LOBO, A.; FERREIRA, S.; COUTO, A. Exploring Monitoring Systems Data for Driver Distraction and Drowsiness Research. Sensors, n. 20, 3836, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/s20143836.

MAIA, A. S.; PAÍGA, P.; DELERUE-MATOS, C.; CASTRO, P. M. I.; TIRITAN, M. E. Quantification of fluoroquinolones in wastewaters by liquid chromatography-tandem mass spectrometry. Environmental Pollution, n. 259, 113927, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.envpol.2020.113927.

MAIO, R.; ESTÊVÃO, J. M. C.; FERREIRA, T. M.; VICENTE, R. Casting a new light on the seismic risk assessment of stone masonry buildings located within historic centres. Structures, n. 25, p. 578-592, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.istruc.2020.03.008.

PAIVA, J. P. The Impact of Luther and the Reformation in the Portuguese Seaborne Empire: Asia and Brazil, 1520-1580. Jnl of Ecclesiastical History, v. 7, n. 2, p. 283-303, 2019. DOI: https://doi.org/10.1017/S0022046918002658.

REIS, C. “Entre os parágrafos mortos da história”. Sobre a historicidade na ficção queirosiana. Revista de Estudos Literários, n. 9, p. 85-113, 2019. DOI: https://doi.org/10.14195/2183-847X_9_4.

VAQUERO, A. F.; RODRIGUEZ PINO, M.; ARREBOLA, M.; MATOS, S. A.; COSTA, J. R.; FERNANDES, C. A. Evaluation of a Diaelectric-Only Transmitarray for Generating Multi-Focusing Near-Field Spots Using a Cluster of Feeds in the Ka-Band. Sensors, v. 21, n. 422, 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/s21020422.

Published

2023-08-08

How to Cite

SANTOS, Joana Vieira; SILVA, Paulo Nunes da. Research Article crossroads: language, text structure, tenses and authorial voice. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 26–43, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i2p26-43. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/204326.. Acesso em: 11 may. 2024.