The argumentation as a means of thinking the de-encapsulation of the English language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p51-68

Keywords:

Agency, Teacher training, Curriculum, Collaboration, Argumentative language

Abstract

The purpose of the present article is to analyze the argumentative language in a proposal for educators which took place among eleven teachers of English and one pedagogical coordinator, in a private school, located in the city of São Paulo, in 2022. It discusses, initially, the role of the argumentation in the de-encapsulation of the English language teaching. Next, it makes a brief description of the actions which organized the proposal in a collaborative argumentation context. Then, it analyzes the enunciative, discursive and linguistics features, intertwined by multimodality, of a reflective diary which was produced by one of the participants in relation to the agency development. Lastly, this article presents a reflective diary which was produced collaboratively among all the participants in order to reflect upon the importance of the argumentation in the production of shared meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Milena Maria Nunes de Matos Carmona, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutoranda em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Brasil).
    Coordenadora Pedagógica do Departamento de Inglês no Colegio Dante Alighieri (São Paulo, Brasil).

  • Fernanda Coelho Liberali, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999).
    Docente na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Brasil).
    Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1D.

References

BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. N. (1929) Marxismo e Filosofia da Linguagem. 14ª ed. São Paulo: Editora Hucitec, [1929] 2010.

BLOMMAERT, J. The sociolinguistics of globalization. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 2010.

BRONCKART, J. -P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Trad: Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas: Mercado das Letras, 2006.

BRONCKART, J. -P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad.: Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.

ENGESTROM, Y. Aprendizagem expansiva. São Paulo: Pontes Editores, 2016.

ENGESTRÖM, Y. Non scolae sed vitae discimus: Como superar a encapsulação da atividade escolar. In: DANIELS, H. (org.). Uma introdução à Vygotsky. São Paulo: Loyola, 2002.

ENGESTRÖM, Y. The future of Activity Theory: a rough draft. In: DANIELS, H.; SANNINO, A. e GUTIÉRREZ, K. D. (orgs.). Learning and expanding with Activity Theory. Nova York, Cambridge, 2009, p. 303-328.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. Sidney, Austrália: Edward Arnold, 1985.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

LEONTIEV, A. N. Activity and Consciousness, 1978. Disponível em: http://www.marxists.org/archive/leontev/works/1977/leon1977.htm. Acesso em: 15 de jan. 2023.

LIBERALI, F. C. A Argumentação Multimodal na Compreensão e na Transformação de Contextos Escolares. 2019b. In: PIRIS, E. L.; AZEVEDO, I. C. M. (orgs.). Discurso e Argumentação: fotografias interdisciplinares - vol. 1. Campinas, SP: Grácio Editor, 2019b, p. 173-196.

LIBERALI, F. C. Argumentação em Contexto Escolar. São Paulo: Pontes Editores, 2013.

LIBERALI, F. C. Articulação entre Argumentação e Multimodalidade em Contextos Escolares. In: LIBERALI, F.C. et al. (orgs.) Argumentação em Contexto Escolar: relatos de pesquisa. São Paulo: Pontes Editores, 2018, p. 63-78.

LIBERALI, F. C. Gestão escolar na perspectiva da teoria da atividade sócio-histórico-cultural. In: LIBERALI, F. C.; MATEUS, E.; DAMIANOVIC, M. C. (orgs.) A teoria da atividade sócio-histórico-cultural e a escola: recriando realidades sociais. São Paulo: Pontes Editores, 2012, p. 13-26.

LIBERALI, F. C. O desenvolvimento de agência e a educação multi/bilíngue. In: MEGALE A. H. (org.) Desafios e práticas na educação bilíngue. São Paulo: Fundação Santillana, 2020.

LIBERALI, F. C. Transforming Urban Education in São Paulo: Insights into a Critical-Collaborative School Project. 2019a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/6FRQvPb7pDbymr557hnvwQR/abstract/?lang=en. Acesso em: 06/03/2023.

MAGALHÃES, M. C. C. Escolhas Teórico-Metodológicas em pesquisas com formação de professores: as relações colaborativo-críticas na constituição de educadores. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. B. (orgs.). Estudos Críticos da Linguagem e Formação de Professores/as de Línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas: Pontes Editores, 2014, p. 17-47.

MAGALHÃES, M. C. C. Pesquisa crítica de colaboração: escolhas epistemo-metodológicas na organização e condução de pesquisas de intervenção no contexto escolar. In: MAGALHÃES, M.C.C.; FIDALGO, S.S. (orgs.). Questões de método e linguagem na formação docente. São Paulo: Mercado de Letras, 2011, p. 13-39.

MAGALHÃES, M. C. C. Vygotsky e a pesquisa de intervenção no contexto escolar: a pesquisa crítica de colaboração - PCCOL. In: LIBERALI, F.C.; MATEUS, E.; DAMIANOVIC, M.C. (orgs.). A teoria da atividade sócio-histórico-cultural e a escola: recriando realidades sociais. São Paulo: Pontes Editores, 2012, p. 13-26.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: seguido das Teses sobre Feuerbach. 9ª ed. Trad. Sílvio D. Chagas. São Paulo: Centauro, 2006, p. 26.

PIRIS, E. L. O Ensino de Argumentação como Prática Social de Linguagem. In: GONÇALVES-SEGUNDO, P; PIRIS, E. L. (orgs.). Estudos de linguagem, argumentação e discurso. Campinas: Pontes Editores, 2021, p. 135-153.

PONTECORVO, C. Discutir, argumentar e pensar na escola. O adulto como regulador da aprendizagem. In: PONTECORVO, C., AJELLO, A. M. ZUCCHERMAGLIO, C. (orgs.). Discutindo se Aprende: interação social, conhecimento e escola. Porto Alegre: ArtMed, 2005, p. 65-88.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004.

STETSENKO, A. The transformative mind: expanding Vygotsky’s approach to development and education. New York: Cambridge University Press, 2017.

VAN OERS, B. Implementing a play-based curriculum: fostering teacher agency in primary school. Learning, Culture and Social Interaction, v. 4, p. 19-27, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2210656114000646?via%3Dihub. Acesso em: 10 mar. 2023.

VIRKUNNEN, J. Dilemmas in building shared transformative agency. Activités, v. 3, n. 1, p. 43-66, 2006. Disponível em: https://journals.openedition.org/activites/1850. Acesso em: 10 mar. 2023.

VYGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e Linguagem. Trad.: Paulo Bezerra. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, [1934] 2010.

Published

2023-12-28

How to Cite

CARMONA, Milena Maria Nunes de Matos; LIBERALI, Fernanda Coelho. The argumentation as a means of thinking the de-encapsulation of the English language teaching. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 51–68, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i3p51-68. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/211286.. Acesso em: 20 may. 2024.