Teaching of Argumentation in a Portuguese Textbook’s Reading Section: Chronotopes in the Brazilian New High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p178-199

Keywords:

Youth Protagonism, Textbook, Portuguese, Unboxing, Bakhtin

Abstract

In the New High School, Portuguese textbooks have to promote youth protagonism by teaching argumentation and digital genres, considering their participatory and collaborative potential. This proposal aims to expand the student's participation in the fields of human activity, in the face of various discursive tensions surrounding its ethical scope. In this paper, the main objective is to discuss it in Ser protagonista: a voz das juventude’s (Moreno et al., 2020) didactic approach of the argumentative genre ’unboxing’, presented in the reading section of the unit “As culturas juvenis e o consumo”. Among the seven books approved in the Programa Nacional do Livro e do Material Didático de Língua Portuguesa - 2021, only Ser protagonista included this genre. The analysis, anchored in the concepts of architectural (Bakhtin, 2011, 2017b, 2018) and chronotope (Bakhtin, 2018), investigates possible meanings constructed through the presented texts, the boxes, and the activities. As a result, three types of space-time were identified in didactic activities: passive; active, with prerequisites of prior knowledge; active, irrespective of dialogue with the conducted reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Inês Batista Campos, Universidade de São Paulo

    Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002).
    Docente da Universidade de São Paulo (Brasil).

  • Nathalia Akemi Sato Mitsunari, Universidade de São Paulo

    Doutoranda em Letras pela Universidade de São Paulo (Brasil)

References

ARÁN, P. O. Nuevo diccionario de la teoría de Mijaíl Bajtín. Córdoba: Ferreyra Editor, 2006.

BAKHTIN, M. O autor e a personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011, p. 3-194.

BAKHTIN, M. Fragmentos dos anos 1970-1971. In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas Paulo Bezerra. São Paulo: 24, 2017a.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Organização Augusto Ponzio e Grupo de Estudos do Gênero do Discurso – GEGE/UFScar. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos, Pedro&João, 2017b.

BAKHTIN, M. Teoria do Romance II. As formas do tempo e do cronotopo. Tradução, posfácio e notas Paulo Bezerra. Organização da edição russa Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: 34, 2018, p. 11-236.

Brasil. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e 11.494, de 20 de junho 2007; revoga a Lei n 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, 2017

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2018.

Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRETON, P.; GAUTHIER, G. História das teorias da argumentação. Tradução Maria Carvalho. Lisboa: Editorial Bizâncio, 2001, p. 17-48.

CAMPOS, M. I. B. A questão da arquitetônica em Bakhtin: um olhar para materiais didáticos de língua portuguesa. Filologia e linguística portuguesa, n. 14, v. 2, p. 247-263, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v14i2p247-263.

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012.

CHARTIER, A.-M.; HÉBRARD, J. Discursos sobre a leitura (1880-1980). Tradução Osvaldo Biato e Sérgio Bath. Revisão técnica Maria Thereza Fraga Rocco. São Paulo: Ática, 1995.

CLARK, K.; HOLQUIST, M. Mikhail Bakhtin. Tradução J. Guinsbug. São Paulo: Perspectiva, 2008.

CORRÊA, M. L. G. Da leitura à produção do texto: uma modalidade de ensino de redação. Alfa, v. 36, p. 25-38, 1992. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3903. Acesso em: 20 abr. 2023.

COSTA, C. G. dos S. BNCC, flexibilização curricular e protagonismo juvenil: movimentos atuais de construção do ensino médio brasileiro a partir da lei 13.415/2017. Margens, v. 14, n. 23, p. 43-60, 2020. DOI: https://doi.org/10.18542/mri.v14i23.9510.

DELORS, J. A educação ou a utopia necessária. In: UNESCO. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. Tradução Guilherme João de Freitas Teixeira. Revisão Reinaldo de Lima Reis. Brasília: UNESCO, 2010.

FIGUEIREDO, L. I. B. de. Gêneros discursivos/textuais e cidadania: um estudo comparativo entre os PCN de língua portuguesa e os Parâmetros em Ação. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

FIORIN, J. L. Para uma história dos manuais de Português: pontos para uma reflexão. Scripta, v. 3, n. 4, p. 151-161, 1999. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/10283. Acesso em: 24 abr. 2023.

GERALDI, J. W. Por que práticas de produção de textos, de leitura e de análise linguística? In: SILVA, L. L. M. da; FERREIRA, N. S. de A.; MORTATTI, M. do R. L. (Orgs.). O texto na sala de aula: um clássico sobre o ensino de língua portuguesa. Campinas: Autores Associados, [1995] 2014. p. 207-221.

LAJOLO, M. P. Educação e cidadania. Jornal da Tarde, São Paulo, p. 4 - 4, 25 nov. 1995.

MACHADO, I. A questão espaço-temporal em Bakhtin: cronotopia e exotopia. In: PAULA, L. de.; STAFFUZA, G. (Orgs.). Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. São Paulo: Mercado de Letras, 2010, p. 1-19.

MAIA, T. de A. Civismo e cidadania num regime de exceção: o conhecimento histórico ensinado e seus usos políticos na ditadura civil-militar (1969-1985). In: XXVII Simpósio Nacional de História, 2013, Natal. Anais. São Paulo: ANPUH, 2013, v. 1, p. 1-13.

MORENO, A.; ALENCAR, A. G. de; MARCHETI, G.; GONÇALVES, L. B.; CLETO, M.; SOUSA, W. Ser protagonista: a voz das juventudes. Língua portuguesa. São Paulo: SM, 2020.

MOSCA, L. do L. S. Velhas e novas retóricas: convergências e desdobramentos. In: MOSCA, L. do L. S. (Org.). Retóricas de ontem e de hoje. São Paulo: Humanitas, 1997, p. 18-54.

ORLANDINI, R.; PERUZZO, A.; PETRY, I. R.; SILVA, N. S. A jornada por uma Birkin: os rituais de consumo na constituição de sentidos da bolsa. In: PEREZ, C.; TRINDADE, E. (Orgs.). Cultura (i)material e rituais de consumo. São Paulo: ECA-USP, 2021, p. 65-83.

PALMA, D. V.; FRANCO, M. I. S. M. A década de 1980: suas características principais. In: BASTOS, N. M.; PALMA, D. V. (Orgs.). Língua Portuguesa na década de 1980: linguística, gramática, redação e educação. São Paulo: Terracota, 2018, p. 9-28.

PASSEY, D.; HOBRECHT, P. ICT and the Development of a Cross-national Curriculum. In: WATSON, D., Andersen, J. (Orgs.). Networking the Learner. Boston: Springer, 2002, v. 89, p. 835-842. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-35596-2_84#citeas Acesso em: 20 ago. 2022.

PAVEAU, M.-A. L’Analyse du Discours Numérique. Dictionnaire des formes et des pratiques. Paris: Hermann Éditeurs, 2017.

ROJO, R. H. Gêneros de discurso/texto como objeto de ensino de línguas: Um retorno ao trivium? In: SIGNORINI, I. (Org.). [Re]Discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola, 2008, p. 73-108.

ROJO, R. H. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: Rede do Saber/CENP-SEE-SP, 2004.

ROLDÃO, M. do C. O lugar das competências no currículo – ou o currículo enquanto lugar das competências? Educação Matemática Pesquisa, v. 11, n. 3, p. 585-596, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/2833. Acesso em: 15 jan. 2023.

SATO, S. Rituais de ciberconsumo e os unboxing vídeos. In: PEREZ, C.; TRINDADE, E. (Orgs.). Cultura (i)material e rituais de consumo. São Paulo: ECA-USP, 2021, p. 258-269.

SILVA, R. R. D. da. A questão do protagonismo juvenil no Ensino Médio brasileiro: uma crítica curricular. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 31, n. 118, p. 1-22, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362022003003427.

SOARES, M. A importância da leitura no mundo contemporâneo. Ozarfaxinars, n. 16, p. 1-13, 2010. Disponível em: https://www.cfaematosinhos.eu/Ed_ozarfaxinars_n16.htm. Acesso em: 07 jun. 2023.

SOARES, M. B. Universidade, Cidadania e Alfabetização. Caminhos, Belo Horizonte, n.1, p. 37-41, 1990.

Published

2023-12-28

How to Cite

CAMPOS, Maria Inês Batista; MITSUNARI, Nathalia Akemi Sato. Teaching of Argumentation in a Portuguese Textbook’s Reading Section: Chronotopes in the Brazilian New High School. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 178–199, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i3p178-199. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148.. Acesso em: 21 may. 2024.

Funding data