A rhetorical-interactionist teaching-learning journey based on the play Auto da Compadecida
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p154-177Keywords:
Rhetoric, Teaching-Learning, Literature, Auto da Compadecida, SuassunaAbstract
Placed in the dimension of the social practices, argumentation is a non coercive human activity which fits into the realm of controversy and contentiousness, and which maintains dialogue as its relational matrix, despite its persuasive contours. Teaching it widens the pupil’s argumentative competence, which is composed of the abilities to engage in dialogue, to think, to choose and to commit oneself socially, all of which is essential to the formation of a citizen, according to Grácio (2016). The school environment becomes, thus, adequate for the promotion of teaching practices based on theoretical-practical knowledge. Therefore, the research problem lies in answering how rhetorical-interactionist teaching proposal of a literary work, such as Auto da Compadecida, can be mobilized in class to create teaching-learning situations which allow enhancements to the argumentative competence of elementary school students. Auto da Compadecida is a literary work which is suitable for such endeavor, since João Grilo, its main character, embodies the power of persuasive discourse and reveals his argumentative competence when fighting for his life against Severino in gaita benta episode.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Tópicos. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2007.
ARISTÓTELES. Retórica. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
AZEVEDO, I. C. M. Desenvolvimento de competências e capacidades de linguagem por meio da escrita de textos de opinião. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação: Ilhéus, n. 4, p. 35-47, 2013. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/419. Acesso em: 06 set. 2023.
BAKHTIN, M. (Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 4ª ed. São Paulo: Hucitec, 1988.
BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017.
BARTHES, R. A aula. São Paulo: Cultrix, 1977.
BRAKLING, K.L. Trabalhando com artigo de opinião: revisitando o eu no exercício da (re)significação da palavra do outro. In: ROJO, Roxane (org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCN. São Paulo: Mercado de Letras, 2000.
BRETON, P. A argumentação na comunicação. Tradução de Viviane Ribeiro. 2 ed. São Paulo: EDUSC, 2003.
CAMPOS, M. Pósfacio. In: SUASSUNA, A. Romance d’A Pedra do Reino e o Príncipe do Sangue do Vai-e-Volta. 16 ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. 5ªed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, p. 171-193.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36ªed.São Paulo: Paz e Terra, 2007.
CAPITANI, C. A. Articulações entre o ensino-aprendizagem de Argumentação e de Literatura: caminhos Retórico-Interacionistas a partir do Auto da Compadecida. 2021a, 427f. Tese de Doutorado – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2021.tde-13082021-210307.
CAPITANI, C. A. As imagens de João Grilo em sua peleja argumentativa pelas veredas do Sertão: uma proposta de ensino-aprendizagem retórico-interacionista a partir da obra Auto da Compadecida. Linha D’Água: São Paulo, v. 34, n. 3, p. 186-207, 2021b. DOI: http://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p186-207.
GRÁCIO, R. A. Consequências da Retórica: para uma valorização do múltiplo e do controverso. Coimbra: Pé de Página Editores, 1998.
GRÁCIO, R. A. Discursividade e perspectivas. Questões de argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2009.
GRÁCIO, R. A. A interacção argumentativa. Coimbra: Grácio Editor, 2010.
GRÁCIO, R. A. Teorias da Argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2012.
GRÁCIO, R. A. Vocabulário Crítico de Argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2013.
GRÁCIO, R. A. A argumentação na interação. Coimbra: Grácio Editor, 2016.
GRÁCIO, R. A; MOSCA, L. L. S. A importância da Nova Retórica para a compreensão de textos opinativos. ReVEL, v. 14, n. 12, 2016.
JOUVE, V. A leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. P; CORREIA, E. F.; GUERRA, S. E. Entrevistando professora: o que elas falam sobre o ensino de argumentação? Revista Educação Unisinos. Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. 195-204, 2010. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/699. Acesso em: 06 set. 2023.
MEYER, M. A retórica. São Paulo: Ática, 2007.
MOSCA, L. L. S. Poesia e Argumentação: procedimentos persuasivos em Gil Vicente. Revista do Centro de Estudos Portugueses/ FFLCH-USP. São Paulo, n. 3, p. 105-118, 2000.
MOSCA, L. L. S. Retóricas de ontem e de hoje. 3ª ed. São Paulo: Humanitas, 2004.
MOSCA, L. L. S. A atualidade da Retórica e seus estudos: encontros e desencontros. In: I Congresso Virtual do Departamento de Literaturas Românicas da Faculdade de Letras de Lisboa. Lisboa, p. 1-14, 2005.
MOSCA, L. S. O espaço tensivo da controvérsia: uma abordagem discursivo-argumentativa. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, n. 9, p. 293-310, 2007. DOI: http://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i9p293-310.
NOGUEIRA, M. A. P. O cabreiro tresmalhado: Ariano Suassuna e a universalidade da cultura. São Paulo: Palas Athena, 2002.
PACÍFICO, S. R. M. O direito à argumentação no contexto escolar. In: PIRIS, E. L.; Olímpio-Ferreira, M. (Orgs.). Discurso e Argumentação em múltiplos enfoques. Coimbra: Grádio Editor, 2016, p. 191-212.
PERELMAN, C; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005[1958].
PERELMAN, C. O império retórico. Portugal: Edições Asa, 1993.
PLANTIN, C. A argumentação: histórias, teorias, perspectivas. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PLANTIN, C. A argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2016.
RIBEIRO, R. M. A construção da argumentação oral em contexto de ensino. São Paulo: Cortez, 2009.
RODRIGUES, R. H. O artigo jornalístico e o ensino da produção escrita. In: ROJO, R. (org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCN. São Paulo: Mercado de Letras, 2000.
SOUZA, L.V. de. Gêneros jornalísticos no letramento escolar inicial. In: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Raquel; BEZERRA, M. Auxiliadora (orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
SUASSUNA, A. Entrevista: Ao sol da prosa brasiliana. In: Cadernos de Literatura Brasileira. São Paulo: Instituto Moreira Salles, v. 10, p. 22-51, 2000.
SUASSUNA, A. Auto da Compadecida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014
TODOROV, T. A literatura em perigo. 4ªed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2012.
VASSALLO, L. O grande teatro do mundo. In: Cadernos de Literatura Brasileira. São Paulo: Instituto Moreira Salles, v. 10, p. 147-180, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Camila Alderete Capitani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.